|

دور دنیا در یک دقیقه

راه‌کار روسیه برای رفع کمبود نیروی نظامی/ علیه اوکراین بجنگ و عفو بگیر!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

راه‌کار روسیه برای رفع کمبود نیروی نظامی/ علیه اوکراین بجنگ و عفو بگیر!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به روسیه می‌رویم که محکومان حبس‌های طولانی مدت در ازای جنگیدن برای ارتش عفو می‌گیرند. سپس سری به شعبات مک‌دونالد در بریتانیا می‌زنیم که درگیر آزار و اذیت کارمندان و کارگرها هستند.

 

استرالیا؛ اعتصاب دانش‌آموزان در حمایت از محیط زیست!

دانش‌آموزان استرالیایی اعلام کرده اند در حمایت از بیانیه دانشمندان و همچنین مبارزه با تغییرات آب و هوایی روز جمعه به مدرسه نمی‌روند. آنها اعتصاب می‌کنند!

دانشمندان استرالیایی در بیانیه‌ای نوشته اند تغییرات اقلیمی و بحران آب و هوایی باعث بروز استرس و حس ناامیدی در میان دانش‌آموزان شده است. 

این بیانیه در واقع مجوزی به دانش‌آموزان داده است تا تصمیم بگیرند روز جمعه برای رهایی از این حس و همچنین مبارزه با تغییرات اقلیمی اعتصاب و مدارس را تعطیل کنند.

 

روسیه؛ برای ارتش بجنگ و عفو بگیر!

یکی از متهمانی که در قتل روزنامه‌نگار روس یعنی خانم آنا پولیتکوفسکایا نقش داشت، پس از جنگیدن برای ارتش روسیه در اوکراین با حکم پوتین عفو شد!

سرگی خادژیکوربانوف پیشتر کارآگاه بود. روسها می‌گویند او یکی از عوامل قتل روزنامه‌نگار منتقد پوتین در سال ۲۰۰۶ بوده و به همین دلیل ۲۰ سال حبس گرفته است.

حکم این کارآگاه سابق از سال ۲۰۱۴ اجرایی شد. او پس از حمله روسیه به اوکراین طبق قراردادی پذیرفت ۶ ماه برای ارتش روسیه بجنگد تا عفو بگیرد. ارتش روسیه با کمبود نیرو مواجه است.

 

بریتانیا؛ غوغای قلدری و آزار در مک‌دونالد

مدیر اجرایی مک‌دونالد در بریتانیا می‌گوید در طول هر هفته یک تا دو شکایت بابت رفتارهای توهین‌آمیز جنسی و قلدرمآبانه نسبت به کارگران و کارمندان دریافت می‌کند!

او با عبارت «بسیار وحشتناک» این وقایع را توصیف می‌کند و تضمین می‌دهد جلوی این اتفاقات گرفته شود. فست‌فود زنجیره‌ای مک‌دونالد ۱۵۰ شعبه در بریتانیا و ۱۸۰ هزار کارمند و کارگر دارد.

اغلب کارمندان و کارگران مک‌دونالد زیر ۲۵ سال هستند. رفتارهای توهین‌آمیز و خشن برخی مدیران با آنها کار را به پارلمان بریتانیا کشانده و باعث واکنش نمایندگان شده است.

 

آمریکا؛ حکم مرگ، مانع استرداد زن عربستانی شد

زن عربستانی که به همراه دخترش به آمریکا گریخته است، دادگاهِ ماندن در این کشور را برد و لازم نیست به عربستان برگردد. این زن از همسرش جدا شده، اما درگیر ماجرای حضانت و اتهام روابط نامشروع بوده است.

احتمال صدور حکم اعدام در دادگاه سعودی برای خانم بتانی الحیدری که همراه دخترش در سال ۲۰۱۹ از عربستان خارج شد، بسیار زیاد است. 

دادگاه آمریکا با توجه به این احتمال، به ماندن این شهروند سعودی در آمریکا حکم داد. دختر بتانی الحیدری شهروند آمریکا به حساب می‌آید. اما خودش می‌توانست به عربستان برگردانده شود.

 

مالیات بر شکر و افزایش سلامت دندان کودکان!

از زمانی که در بریتانیا بر قند و شکر مالیات بسته شده است، از تعداد کودکانی که برای درمان پوسیدگی و کشیدن دندان به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند، کاسته شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد بستن مالیات بر قند و شکر به سلامت دندان کمک کرده است. این اتفاق می‌تواند منجر به بستن مالیات بر نوشابه‌ها و بیسکوئیت‌ها و حتی غلات هم شود. 

بریتانیا از سال ۲۰۱۸ تا کنون قند و شکر را مشمول مالیات اعلام کرده است. از زمان اجرا شدن این قانون تعداد کودکان زیر ۱۸ سال که برای کشیدن دندان مراجعه می‌کنند، ۱۲ درصد کاهش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها