|

دور دنیا در یک دقیقه

بریتانیا و بحران هزینه زندگی/ یخچال‌ها و فریزرها را خاموش می‌کنیم

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

بریتانیا و بحران هزینه زندگی/ یخچال‌ها و فریزرها را خاموش می‌کنیم
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از نپال شروع می‌کنیم که دولت می‌خواهد تیک‌تاک را ممنوع کند. سپس به بریتانیا می‌رویم که گرانی هزینه انرژی باعث شده مردم یخچال‌ها را خاموش کنند. در آخر رد آمریکا سری به دادگاه پل پلوسی همسر نانسی پلوسی می‌زنیم.‌

 

ممنوعیت تیک‌تاک در نپال؛ محدودیت آزادی بیان یا حفظ نظم جامعه؟

دولت نپال تصمیم گرفته است استفاده از برنامه تیک‌تاک را برای شهروندان این کشور ممنوع کند. دولت معتقد است این برنامه نظم اجتماعی را به هم می‌ریزد.

اپلیکیشن چینی تیک‌تاک حدود یک میلیارد کاربر ماهانه دارد و در بسیاری از کشورها ممنوع است. علت ممنوعیت تیک‌تاک نقض قوانین داده و تولید محتواهای مضر برای جوانان بوده است.

دولت نپال به طور واضح نمی‌گوید تیک‌تاک چگونه نظم جامعه را به هم ریخته و یا به ساختار خانواده ضربه زده است، اما مخالفان معتقدند دولت می‌خواهد صدای مخالفان را خفه کند.

 

بریتانیا؛ یخچال‌‌ها و فریزرها را خاموش می‌کنیم!

حدود دو میلیون خانوار در بریتانیا به این نتیجه رسیده اند برای این که بتوانند بحران هزینه زندگی را پشت سر بگذارند، باید یخچال و فریزر خود را از برق بکشند!

بحران هزینه زندگی در بریتانیا شوخی نیست. هزینه برق و انرژی بسیار بالاست و هر خانواده‌ای از عهده پرداخت آن بر نمی‌آید. سال گذشته بسیاری وسایل گرمایشی خود را خاموش کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که دولت ۱۲ میلیارد پوند برای کمک به بحران هزینه زندگی اختصاص داده و تورم رو به کاهش است.

 

استرالیا؛ جمع‌آوری قانونی گربه‌های ولگرد و عقیم‌سازی

در برخی ایالت‌ها و مناطق استرالیا از جمله نیوساوت ولز موضوع گربه‌ها به قدری مهم شده است که در جلسه شورای منطقه‌ای و در پارلمان ایالتی درباره آنها صحبت و قانون تصویب شود.

جمعیت گربه‌های ولگرد در تامورث زیاد و مهار آنها از دست مسئولان شهری خارج شده است. در شورای تامورث برنامه‌ای برای عقیم کردن قانونی گربه‌ها و واگذاری برای سرپرستی مطرح شده است.

پیش از این که بحث الزام قانونی درباره کنترل جمعیت گربه‌ها مطرح شود، گروه‌های حامی حقوق حیوانات درباره رفتارهای خشونت‌بار با این موجودات و خرید و فروش آنها هشدار داده بودند.

 

فرانسه؛ شکست دزدها در سرقت کامیون شامپاین‌ها

پلیس فرانسه بالاخره موفق شد مانع از سرقت کامیون شامپاین‌های گران‌قیمت شود. آنها در تعقیب و گریز با دزدها کامیون‌ها را متوقف کردند و نوشیدنی‌ها را نجات دادند.

دزدها قصد داشتند دو کامیون پر از بطری‌های شامپاین گران‌قیمت به ارزش ۶۰۰ هزار یورو را به سرقت ببرند، اما غافل از این که کامیون‌ها به ردیاب مجهز هستند.

البته پلیس فرانسه تنها موفق شده کامیون‌ها را نجات دهد و هر دو راننده فراری هستند. یکی از راننده‌ها وسط بزرگراه از کامیون در حال حرکت بیرون پریده و فرار کرده است!

 

 آمریکا؛ پلوسی‌ها، حمله با چکش و دفاع از مهاجم

پل پلوسی همسر نانسی پلوسی سرانجام در جلسه دادگاه از ترومایی شبی که مردی با چکش به سرش کوبید، حرف زد. آقای پلوسی برای نخستین بار این حرف‌ها را به طور عمومی مطرح می‌کند. 

سال گذشته مردی به نام دیوید دی‌پیپ به خانه پلوسی‌ها در سانفرانسیسکو وارد شد و با چکش به سر پل ضربه زد. او دنبال نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان بود.

وکیل مدافع دیوید دی‌پیپ می‌گوید موکلش حتما با چکش به پل پلوسی ضربه زده است، اما به طور کل دنبال این بوده که از فساد دولتی جلوگیری کند نه این که در وظایف پلوسی اختلال ایجاد کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها