|

دور دنیا در یک دقیقه

کره شمالی و بحران اقتصادی/ چاره‌ای جز بستن سفارت‌خانه‌‌ها نیست

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کره شمالی و بحران اقتصادی/ چاره‌ای جز بستن سفارت‌خانه‌‌ها نیست
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از کنیا و سفر پادشاه چارلز به این کشور شروع می‌کنیم. سپس به فرانسه می‌رویم که درگیر یهودی‌ستیزی است و در آخر سری به کره شمالی می‌زنیم.

 

پادشاه چارلز در کنیا؛ عذرخواهی نه! تاسف عمیق بله!

ماجرای سفر پادشاه بریتانیا به کنیا آن‌طور که گروه‌های حقوق بشری انتظار داشتند، پیش نرفت. چارلز سوم بابت دوران استعماری عذرخواهی نکرد.

پادشاه در دیدار با رئیس‌جمهور کنیا درباره خشونت نفرت‌انگیز دوران استعماری حضور بریتانیا در کنیا اظهار تاسف عمیق و اندوه بسیار کرده است.

با این همه رئیس‌جمهور کنیا شجاعت چارلز سوم را نسبت به پذیرفتن دوران نفرت‌انگیز استعماری بریتانیا در این کشور ستود و گفت البته برای جبران و پرداخت کامل غرامت کارهای زیادی باید انجام شود.

 

فرانسه؛ ستاره داود و چالش یهودی‌ستیزی در پاریس

از زمان اوج گرفتن درگیری‌های اخیر حماس و اسرائیل، پاریس گرفتار چالش یهودی‌ستیزی شده است. گرافیتی ستاره داود بر در و دیوار ساختمان‌ها شاهد این ادعاست.

مسئولان شهری پاریس و نخست‌وزیر فرانسه می‌گویند این رفتارهای نفرت‌انگیز بدون مجازات نمی‌ماند.

گرافیتی ستاره داود برای یهودیان یادآور دوران نازی است. جامعه یهودیان مجبور بود بازوبند ستاره داود ببندد تا از دیگران متمایز باشند.

 

هلند؛ این چه وضع پارک کردن دوچرخه است؟!

حوصله مقامات شهری ماستریخت از دست دوچرخه‌سواران سر رفته است. آنها هر کجا که می‌رسند و به هر چیزی که دم دست‌ است، دوچرخه را می‌بندند و می‌روند!

ماستریخت شهر دانشجویی است و برخوردار از انبوه دوچرخه. به همین دلیل مقامات شهری هشدار داده اند رها کردن دوچرخه‌ها در خیابان و بستن آنها به تیر چراغ برق جریمه دارد.

اول این که دوچرخه‌هایی که بد پارک شده باشند به پارکینگ منتقل می‌شوند. دوم برای بازپرس گرفتن آن باید جریمه دو برابری حدود ۵۰ یورو بپردازند!

 

هوش مصنوعی؛ کلمه سال به انتخاب دیکشنری کالینز

مطابق روال هر سال که مجلات و نشریات و نهادها نشانه‌های یک سال را انتخاب می‌کنند، دیکشنری کالینز هم کلمه سال ۲۰۲۳ را انتخاب کرده است؛ هوش مصنوعی.

کلمه هوش مصنوعی برجسته‌ترین کلمه در سال ۲۰۲۳ بوده است. نه تنها برجسته‌ترین که پر تکرارترین. این ترکیب در سال ۲۰۲۳ به سرعت جا افتاد و به سوژه گفت‌وگوها تبدیل شد.

کالینز می‌گوید زبان همچنان در حال تکامل است و هر روز کلماتی جدید خود را به دایره لغات ما اضافه می‌کنند.

 

کره شمالی؛ بحران اقتصادی و تعطیلی سفارت‌خانه‌ها 

تحریم‌های بین‌المللی کره شمالی کار را به اینجا کشانده است که پیونگ‌یانگ تصمیم بگیرد تعدادی از سفارت‌خانه‌ها را تعطیل کند. 

دفترهای سفارت کره شمالی در اوگاندا و آنگولا تعطیل شده اند. این دو کشور آفریقایی از دهه ۷۰ با کره شمالی روابط دوستانه دارند و همواره کمک‌حال کره‌ای‌ها بوده اند.

فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی تحریم‌های اقتصادی گسترده بین المللی را برای این کشور در پی داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها