|

دور دنیا در یک دقیقه

وعده ماکرون به زنان فرانسوی/ ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

وعده ماکرون به زنان فرانسوی/ ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

به فرانسه می‌رویم که ماکرون وعده داده حق سقط جنین برگشت ناپذیر خواهد شد. سپس سری به پرتغال می‌زنیم تا سن واقعی پیرترین سگ جهان را بررسی کنیم. در آخر هم پرونده زندان گوانتانامو را را دوباره می‌خوانیم.

 

فرانسه؛ وعده ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی

رئیس‌جمهور فرانسه تضمین داده است حق سقط جنین در سال آینده در قانون اساسی این کشور ثبت شود. به این ترتیب زنان فرانسوی دستاوردی قابل توجه خواهند داشت.

امانوئل ماکرون می‌گوید پیش‌نویس این حق تهیه شده و هفته آینده به دیوان عالی اداری فرانسه ارائه خواهد شد. ثبت حق سقط جنین در قانون اساسی به معنای تغییرناپذیر بودن آن است.

این اتفاق در حالی برای زنان فرانسوی رخ می‌دهد که مثلا در ایالات متحده محدودیت‌هایی برقرار شده و دردسرهایی به وجود آمده است.

 

استرالیا؛ ترس از باکتری ای‌کولای و جمع‌آوری شیرها

مسئولان شهری در نیو ساوت ولز و ویکتوریا در استرالیا دستور داده اند بطری‌های شیر برند تمپو در دو فروشگاه وولورث و کولز جمع‌آوری شوند.

پای باکتری ای‌کولای در میان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بطری‌های شیر این برند بالقوه به این باکتری آلوده هستند. 

باکتری ای‌کولای باعث اسهال، درد معده و حالت تهوع می‌شود و حدود ۵ تا ۱۰ روز هم ادامه دارد. این باکتری گاهی ذات الریه و التهاب کیسه صفرا و در نوزادان مننژیت هم در پی دارد.

 

پرتغال؛ شک گینس به پیرترین سگ جهان

نهاد ثبت رکوردهای جهان، گینس، نسبت به ادعای مطرح شده درباره سگی ۳۱ ساله مشکوک شده و بررسی‌های بیشتر را در دستور کار قرار داده است. 

هفته گذشته گفته شد بابی، سگ ماستیف پرتغالی در ۳۱ سالگی مرده است. این ادعا یعنی بابی پیرترین سگ جهان است و به همین دلیل هم نامش در گینس ثبت شد.

کارشناسان تردید دارند سگی ۳۱ سال عمر کند. این عدد معادل ۲۰۰ سال سن انسان است. گینس در واکنش به این ادعا قرار است آزمایش‌های ژنتیک را بررسی کند.

 

رسوایی گوانتانامو؛ بررسی نقش بریتانیا در شکنجه زندانیان

برای بار دوم تحقیق و بررسی از افسران اطلاعاتی بریتانیایی درباره شکنجه زندانیان در گوانتانامو انجام می‌شود.

عبدالرحیم الناشری ادعا می‌کند افسران اطلاعاتی بریتانیا در شکنجه او و دیگر زندانیان در گوانتانامو همدست آمریکایی‌ها بوده اند. 

زندان آمریکایی گوانتانامو در کوبا محلی برای بازداشت و نگهداری متهمان و مظنونان عملیات یازده سپتامبر بود. بسیاری از زندانیان از شکنجه و اعتراف‌گیری‌های وحشیانه بازجوها گفته‌ اند.

 

پافشاری دی سانتیس بر طرح محدودیت هواداران حماس

ران دی سانتیس از نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ همچنان بر خواست خود برای ممنوعیت حضور هواداران حماس در کالج‌‌ها پافشاری می‌کند.

فرماندار فلوریدا می‌گوید دانشجویان حامی فلسطین، از حماس حمایت معنوی و مالی می‌کنند. طبق قوانین ایالتی حماس گروهی تروریستی است. او حضور این دانشجویان را در کالج‌‌های ایالتی ممنوع کرده است.

طرح فرماندار باعث بروز اعتراضاتی در فلوریدا شده است. مخالفان می‌گویند این طرح‌ها با ارزش‌های دموکراسی و آزادی بیان در آمریکا در تعارض است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها