|

دور دنیا در یک دقیقه

پادشاه بریتانیا در کنیا؛ یادآوری استعمار ۷۰ ساله

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پادشاه بریتانیا در کنیا؛ یادآوری استعمار ۷۰ ساله
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا همراه پادشاه چارلز راهی کنیا می‌شویم تا بر تاریخ استعماری بریتانیا صحه بگذاریم. همچنین سری به دادگاه دنیرو در نیویورک می‌زنیم.

 

پادشاه چارلز سوم؛ سفر به کنیا و تصدیق استعمار

سفر چهار روزه پادشاه بریتانیا چارلز سوم و همسرش کامیلا به کنیا شب گذشته آغاز شد. این سفر متاثر از تاریخ حضور استعماری بریتانیا در کنیا خواهد بود.

چارلز سوم در این سفر سعی خواهد کرد در کنار ایجاد روابط نزدیک‌تر میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و امنیتی، بر حضور استعماری بریتانیا در کنیا صحه بگذارد.

کنیا به مدت ۷ دهه مستعمره بریتانیا بوده است. دولت بریتانیا مدت‌ها قبل بابت حضور استعماری خود در کنیا ابراز تاسف کرده و غرامت‌هایی پرداخته است.

 

تیراندازی در ماین؛ هشدار قبلی خانواده ضارب به پلیس

پیش از این که روبرت کارد در ماین آمریکا مرتکب تیراندازی مرگ‌بار شود، خانواده‌اش در تماس با پلیس محلی هشدار داده بودند.

خانواده آقای کارد می‌گویند ۵ ماه پیش در تماس با پلیس منطقه گفته بودند روبرت شرایط روحی خوبی ندارد و در ضمن به تفنگ هم دسترسی دارد.

پلیس تضمین داده بود که با کارد صحبت می‌شود تا مطمئن شوند او روند درمانی خود را طی خواهد کرد. اما این فرد هفته گذشته با تیراندازی جان ۱۸ نفر را گرفت.  

 

رابرت دنیرو، می‌تو و شکایت ۱۲ میلیون دلاری

پای رابرت دنیرو هم به دادگاه‌هایی با موضوع ‌می‌تو و آزار و اهانت جنسی باز شد. دستیار سابق و شخصی از او شکایت کرده است. شکایتی به ارزش ۱۲ میلیون دلار!

خانم گراهام رابینسون می‌گوید آقای بازیگر بارها سر او فریاد کشیده و با اظهاراتی جنسی و جنسیتی او را آزار داده است. موضوع شکایت آسیب به شهرت و عواطف است.

دنیرو در دادگاه شهادت داده است این ادعاها مزخرف است. رابینسون از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ کارمند شخصی دنیرو بوده و سالانه ۳۰۰ هزار دلار دستمزد می گرفته تا این که استعفا داده است.

 

سلام نازی یا بازوبند صلیب شکسته شاهزاده هری ؟

سه مرد استرالیایی مقابل موزه یهودی‌ها در سیدنی،‌ سلام نازی داده و گرفتار شده اند. درگیری‌های اخیر حماس و اسرائیل باعث افزایش حساسیت‌ها نسبت به یهودی‌ستیزی شده است. 

دادگاه سیدنی تصمیم گرفته قوانین جزا را درباره این سه مرد اجرا کند، اما وکیل می‌گوید آنها فقط سلام نازی داده و مثل شاهزاده هری بازوبند صلیب شکسته نبسته اند!

شاهزاده هری در کتاب خاطراتش می‌گوید شاهزاده ویلیام و کیت محض خنده و شوخی او را  وادار کرده اند در یک مهمانی بازوبند نازی‌ها را ببندد. نمایش نماد نازی‌ها خلاف قوانین است.

 

ورود آفریقایی‌ها به کنیا آزاد شد

رئیس‌جمهور کنیا می‌گوید ورود آزادانه همه اتباع آفریقایی به کنیا به توسعه تجاری، انسانی و خدماتی و همچنین ارتقاء ایده‌ها در این کشور کمک می‌کند. 

این نگرش باعث شده قانون ویزا برای اتباع آفریقایی خواهان ورود به کنیا لغو شود. البته تاکید شده این تسهیلات تا پایان سال جاری برقرار است تا تصمیم درازمدت گرفته شود.

سفر به کنیا یکی از پر دردسرترین سفرها به شمار می‌رود. گرفتن ویزا فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر است. بلیت هواپیما هم گران است. پیش از کنیا، گامبیا، بنین و جزایر سیشل هم ویزا را لغو کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها