|

دور دنیا در یک دقیقه

قاضی نیویورکی با ترامپ شوخی ندارد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

قاضی نیویورکی با ترامپ شوخی ندارد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. از دادگاه نیویورک شروع می‌کنیم که علی الحساب یک جریمه ابتدایی برای ترامپ داشته است. در آخر به بریتانیا می‌رویم که نسخه بدون پلاستیک گل خشخاش را رونمایی کرده است.

قاضی انگورون با ترامپ شوخی ندارد!

قاضی پرونده کلاهبرداری ترامپ و شرکایش در نیویورک علی الحساب ۱۰ هزار دلار رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را جریمه کرده تا دیگر قانون دادگاه را نقض نکند.

ترامپ در متنی در یکی از شبکه‌های اجتماعی دستیار قاضی را مغرض و متعصب توصیف کرده و درباره پروند‌ه‌اش با رسانه‌ها حرف زده بود. هر دوی این موارد نقض قانون است.

قاضی انگورون خطاب به ترامپ گفته «اصرار بر توهین به دستیار من و همچنین صحبت از پرونده خارج از دادگاه، کار را بدتر خواهد کرد. دیگر این کار را نکن!» 

بریتانیا؛ رونمایی از گل خشخاش بدون پلاستیک

صد سال پس از طراحی نشان لژیون سلطنتی بریتانیا، حالا نسخه بدون پلاستیک گل خشخاش رونمایی می‌شود. 

گل خشخاش جدید از مواد تجدیدپذیر ساخته شده و شبه‌کاغذی است؛ چیزی شبیه به جنس فنجان‌های قهوه بیرون‌بر. بریتانیایی‌ها با هدف تقدیر از تلاش نیروهای مسلح خود این نشان را به سینه می‌زنند.

از سال ۱۹۲۱ تا امروز نسخه‌های متفاوتی از گل خشخاش برای لژیون سلطنتی بریتانیا طراحی شده است؛ از مدل پارچه‌ای تا مقوایی و پلاستیکی. 

دیوید کرک؛ بنیان‌گذار بانجی جامپینگ درگذشت

مردی که برای اولین بار پرش از ارتفاع را که امروزه با عنوان بانجی جامپینگ شناخته می‌شود، امتحان کرده بود، در ۷۸ سالگی درگذشت. 

دیوید کرک یکی از پیشگامان و بنیان‌گذاران ورزشهای خطرناک و هیجان‌برانگیز در دانشگاه آکسفورد بود. او در سال ۱۹۷۹ با شامپاینی در دست از پل معلق کلیفتون پرید!

پس از آن تجربه پلیس مداخله کرد و منجر به ممنوعیت بانجی‌ جامپینگ شد. اما این حرکت به دیگر کشورهای جهان تسری پیدا کرد و گسترش یافت. 

ناآگاهی بریتانیایی‌ها از تاریخ سیاه‌پوستان خود

اگر از بریتانیایی‌ها بخواهید یک شخصیت نامدار و مشهور سیاه‌پوست در تاریخ این کشور را نام ببرند، اغلب نمی‌توانند!

مطالعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها اطلاعاتی درباره تاریخ سیاه‌پوستان این کشور ندارند. 

افراد دارای پوست تیره حدود ۱۲ هزار سال پیش وارد این کشور شده اند و قدمتی طولانی دارند. اما اغلب شهروندان امروزی بریتانیایی فکر می‌کنند آنها حداکثر ۱۰۰ سال قدمت داشته باشند.

پروژه ۱۴۰ ساله؛ نقطه پایان بر فرهنگ لغت سوئدی

بالاخره سوئدی‌‌ها موفق شدند فرهنگ لغت زبان و ادبیات خود را به سرانجام برسانند. آنها ۱۴۰ سال برای این هدف وقت گذاشتند. 

۱۳۷ کارشناس تمام وقت در طول بیش از یک قرن زحمت کشیده اند تا ۳۹ جلد شامل ۳۳ هزار و ۱۱۱ صفحه فرهنگ لغت سوئدی معادل فرهنگ آکسفورد انگلیسی‌ها نوشته شود.

نوشتن فرهنگ لغت سوئدی از سال ۱۸۸۳ آغاز شد. کارشناسان می‌گویند با این که جلد آخر هم به پایان رسیده، اما نسخه‌های A تا R کمی قدیمی است و باید بازنگری شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها