|

دور دنیا در یک دقیقه

با همراهی نخست‌وزیر؛ اعتصاب زنان ایسلندی برای برابری دستمزد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

 با همراهی نخست‌وزیر؛ اعتصاب زنان ایسلندی برای برابری دستمزد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا به خیابان‌های مادرید می‌رویم و عبور گله گوسفندان را تماشا می‌کنیم. سپس در مالت سری به تندیس شکلاتی راسل کرو می‌زنیم. در آخر هم همراه زنان ایسلندی در اعتراض به نابرابری دستمزدها اعتصاب می‌کنیم.

اسپانیا؛ گله گوسفندان در خیابان‌های مادرید

از وقتی که پارلمان اسپانیا مسیرهای سنتی گله‌داری را به رسمیت شناخته است، هر ساله در آستانه زمستان صدای بع‌بع گوسفندها و زنگوله‌هایشان به جای بوق خودروها در خیابان‌های پایتخت می‌پیچد.

چوپان‌ها گله‌های گوسفند را به خیابان‌های مادرید می‌آوردند و‌ آنها را به سمت مراتع جنوبی حومه هدایت می‌کنند. از سال ۱۹۹۴ این سنت جزیی از جشنواره خیابانی مادرید به حساب می‌آید.

دیدن گوسفندها و چوپان‌ها در مرکز شهر مادرید همچنان برای برخی از شهروندان اتفاقی عجیب به نظر می‌رسد و بعضی را یاد روستا و زندگی روستایی می‌اندازد.

هشدار لیز چنی؛ ترامپ تنها خطر برای ایالات متحده است

حالا لیز چنی هم به صف جمهوریخواهان نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اضافه شده است. او دختر دیک چنی است و در میان جمهوریخواهان به میانه‌روی و اعتدال مشهور است.

لیز چنی بابت حمایت از استیضاح دوم ترامپ در ماجرای حمله به کنگره و مخالفت با او در مسائل دیگر کرسی کنگره خود را پس از ۶ سال از دست داد، اما همچنان سر حرف خود ایستاده است. 

« ترامپ تنها خطر برای آینده آمریکاست و بازگشت او می‌تواند تمام ارزش‌های دموکراسی در ایالات متحده را ریشه‌کن کند». او درباره بازگشت ترامپ به کاخ سفید هشدار می‌دهد.

مالت؛ بفرمایید مجسمه شکلاتی گلادیاتور ماکسیموس!

بازی ماندگار راسل کرو در نقش ماکسیموس در فیلم گلادیاتور ریدلی اسکات یک بار دیگر نام او را سر زبان‌ها انداخته است؛ این بار جشنواره شکلات در مالت. 

تندیس شکلاتی ماکسیموس با ارتفاع یک متر و ۸۰ سانتی‌متر پوشیده در زره خوراکی برای شرکت در جشنواره شکلات مالت آماده شده است.

راسل کرو زیر عکس تندیس شکلاتی خود در توییتر نوشته: «از بعضی تندیس برنزی می‌سازند، از برخی دیگر تندیس مرمرین، در مالت هم تندیس شکلاتی من را می‌سازند، من آماده خورده شدنم!»

ایسلند؛ نخستین اعتصاب زنان در ۴۸ سال اخیر!

زنان ایسلندی تصمیم گرفته اند تمام روز سه شنبه دست از کار بکشند تا اعتراض خود را به نابرابری دستمزد زنان و مردان نشان دهند. این نخستین اعتصاب زنان پس از ۴۸ سال است.

نخست‌وزیر ایسلند هم هم‌پای زنان در این اعتصاب شرکت خواهد کرد. معلمان، پرستاران، کارمندان صنعت شیلات و همه کسانی که به برابری حقوق ورای جنسیت معتقدند در اعتصاب حاضر خواهند بود.

زنان ایسلندی ۴۸ سال پیش در اعتراض به روز مرخصی خاص زنان نیز اعتصاب کردند که منجر به تغییرات اساسی در قانون کار و در نهایت انتخاب نخستین رئیس‌جمهور زن در جهان در ایسلند شد.

استرالیا؛ معمای زن مرموز ساحل سورنتو حل می‌شود؟ 

پلیس ویکتوریا مطابق داده‌های یک پرونده قدیمی عکسی دیجیتالی از زنی مرموز ساخته تا شاید معمای مرگ/قتل او را حل کند. آنها تصویری از یک زن ۶۵-۷۰ ساله با قدی ۱۶۴ سانتی‌متر ساخته اند.

۵۷ سال پیش شهروندان حاضر در شبه‌جزیره مورنینگتون جسد زنی شناور را در آب‌های ساحلی سورنتو کشف و به پلیس گزارش کردند. پرونده‌ای برای این زن گشوده، اما هرگز حل نشد. 

پلیس عکسی دیگر از زنی دیگر که به نظر آنها می‌تواند به این پرونده مرتبط باشد هم منتشر کرده اند. کارآگاهان می‌خواهند این معما را حل کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها