|

دور دنیا در یک دقیقه

هشدار فنلاندی‌ها/ جاسوس‌های آنلاین روسی مشغول کارند!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

هشدار فنلاندی‌ها/ جاسوس‌های آنلاین روسی مشغول کارند!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق
خبرنگار: ذلفا معیل

به فنلاند می‌رویم جایی که این روزها درگیر حملات سایبری روسیه است. سپس راهی کارولینا می‌شویم که تندترین فلفل جهان را پرورش داده است. در آخر سری به تحقیقات دانشگاه فنی برلین می‌زنیم. 

 

فنلاند؛ جاسوس‌های آنلاین روسی مشغول کارند!

نهادهای امنیتی فنلاند می‌گویند کشورشان با انواع و اقسام تهدیدهای آنلاین شامل حملات سایبری و انتشار داده‌های گمراه‌کننده روبه‌رو است.

این حملات از سوی گروه‌های جاسوسی روسیه هدایت می‌شود و از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است. فنلاند پس از حمله روسیه به اوکراین به ناتو پیوست.

حمله روسیه به اوکراین همچنین باعث اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسیه از فنلاند شد. به همین دلیل روسیه تصمیم گرفته جای خالی آنها را با جاسوسی آنلاین پر کند!

 

فلفل ایکس؛ رونمایی از تندترین فلفل جهان

کارشناسان گینس می‌گویند به تازگی با فلفلی آشنا شده اند که می‌تواند لقب تندترین فلفل جهان را مال خود کند. نام این فلفل، ایکس است.

این فلفل با تماس با پوست انسان بیش از دیگر فلفل‌ها گرما و سوزش ایجاد می‌کند. واحد اندازه‌گیری تندی فلفل‌ها اسکاویل است که در سال ۱۹۱۲ داروسازی به همین نام آن را ثبت کرد.

پیش‌تر فلفل تند کارولینا ریپر لقب تندترین فلفل جهان را داشت. این فلفل محصول مزرعه اد کوری است. این مزرعه به تازگی فلفل ایکس را پرورش داده است.

 

توییتر؛ تازه‌کاران فیلیپینی یک دلار بدهند!

ایلان ماسک طرح جدید خود را برای کاربران تازه‌کار توییتر / ایکس در فیلیپین و نیوزیلند اجرا می‌کند. آنها برای عضویت در ایکس سالانه یک دلار آمریکا می‌پردازند.

ماسک می‌گوید این روشی برای مبارزه با ربات‌ها و کاربران جعلی است. روزی که ایلان ماسک توییتر را خرید مبارزه با کاربران جعلی و ربات‌ها را یکی از اهداف خود عنوان کرد.

طرح پرداخت سالانه یک دلار برای اعضای جدید پلتفرم ایکس در نیوزیلند و فیلیپین از روز گذشته اجرا شده است. ماسک در حال حاضر قصدی برای دریافت پول از دیگر کاربران ندارد.

 

آلمان؛ همکاری ربات و انسان چنگی به دل نمی‌زند

کارشناسان و محققان دانشگاه فنی برلین به این نتیجه رسیده اند همکاری میان ربات و انسان ترکیب خوبی از آب درنمی‌آید و گویی ناراحتی و بی‌توجهی در پیش دارد.

آنها معتقدند وقتی انسان‌ کنار رباتی کار می‌کند که دقیق و منضبط است از میزان مسئولیت‌پذیری او کاسته می‌شود. درست مثل وقتی که کنار همکاری کار می‌کنیم که بسیار فعال و کوشا است.

گویی آن همکار دقیق یا ربات همه وظایف را به دوش می‌گیرد و ناخودآگاه این پیام را صادر می‌کند « لازم نیست بقیه خیلی سخت بگیرند ». 

 

آمریکا: چین حریم هوایی ما را نقض می‌کند

وزارت دفاع ایالات متحده بیش از ۱۸۰ مورد نقض حریم هوایی خود را در آب‌های شرقی و جنوبی چین ثبت کرده است. این موارد از پاییز ۲۰۲۱ تا کنون ثبت شده است. 

جنگنده‌های هوایی چین بی‌پروا و خطرناک به جت‌های آمریکایی در مسیر پروازی خود نزدیک می‌شوند و به هشدارها بی‌توجهی می‌کنند.

تحقیقات و آمارها نشان می‌دهند رفتار نقض حریم هوایی آمریکا از سوی جنگنده‌های چینی در دو سال اخیر بیشتر از یک دهه گذشته اتفاق افتاده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها