|

دور دنیا در یک دقیقه

دردسر داده‌های غلط و گمراه‌کننده/ جریمه مالی اتحادیه اروپا برای ایلان ماسک و ایکس

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

دردسر داده‌های غلط و گمراه‌کننده/ جریمه مالی اتحادیه اروپا برای ایلان ماسک و ایکس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

به اتحادیه اروپا می‌رویم که برای ماسک و ایکس خط و نشان کشیده است. پای داده‌های غلط در میان است. سپس به آزمایشگاهی در استرالیا می‌رویم که دستاوردی در زمینه پارکینسون داشته اند. در آخر هم خبر درگذشت مسن‌ترین اسکای‌درایور جهان را بررسی می‌کنیم. 

 

خبرهای جعلی؛ جریمه مالی اروپا برای ماسک

پس از حمله حماس به اسرائیل انتشار خبرهای جعلی و عکس‌های قدیمی با کاربری جدید! در ایکس رونق گرفته و واکنش اتحادیه اروپا را در پی داشته است. 

اتحادیه اروپا در نامه‌ای به ایلان ماسک هشدار داده اگر قوانین صحت‌سنجی اطلاعات در این پلتفرم اجرا نشود، ۶ درصد از درآمدهای ماسک را از توییتر در اروپا به عنوان جریمه کسر خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در کمتر از دو ماه پیش قوانین جدید محتوای دیجیتال را به روز کرده و مسئولیت بزرگتری روی دوش صاحبان پلتفرم‌های اجتماعی گذاشته است. 

 

قورباغه‌های ماده اهل تقلب و تمارض هستند!

مطالعات جدید نشان می‌دهد جواب نه به درخواست جفت‌یابی و آمیزش در میان قورباغه‌های ماده امری رایج است. آنها خودشان را به مُردن می‌زنند!

قورباغه‌های معمولی اروپایی در موعد جفت‌یابی و جفت‌گیری دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. گاهی حتی چند نر به یک ماده توجه می‌کنند، به او متصل می‌شوند و اوضاع مرگباری را به‌وجود می‌آورند.

تقلب راه‌کار قورباغه‌های ماده برای فرار از این وضعیت است. آنها خودشان را به مردن می‌زنند تا از جفت‌گیری امتناع کنند. پیشتر تصور می‌شد قورباغه ماده منفعل است و همواره تسلیم می‌شود.

 

استرالیا؛ تشخیص پارکینسون پیش از ابتلا

محققان و دانشمندان استرالیایی دریافته اند پیش از بروز علائم و نشانه‌های فیزیکی بیماری پارکینسون، می‌شود آن را پیش‌بینی کرد و تشخیص داد. 

این محققان با تزریق یک ترکیب ساختگی به نام 18F-AV-133 به افراد مبتلا می‌توانند سطح پروتئین موثر در بروز بیماری پارکینسون را شناسایی کرد.

مطالعات جدید در گروه افراد دارای اختلال خواب با حرکت چشم سریع ( شاخص ابتلا به پارکینسون ) صورت گرفته است. 

 

کالیفرنیا؛ حذف اطلاعات آنلاین برای حفظ حریم شهروندی

با امضای گوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیا، شهروندان ایالت می‌توانند خواستار حذف اطلاعات آنلاین شخصی خود در مخزن داده‌های کارگزاران ایالتی شوند.

این اتفاق یک پیروزی برای حامیان حریم خصوصی به شمار می‌آید. پیش‌تر هم کالیفرنیایی‌ها می‌توانستند خواستار حذف اطلاعات شوند، اما این اتفاق باید به صورت مجزا و برای هر مرکز صورت می‌گرفت. 

بر اساس قانون حذف که به تازگی به دست فرماندار امضا شده این درخواست رایگان و کلی خواهد بود و همه کارگزاران ایالتی را وادار می‌کند آن را بپذیرند و و تنها با یک درخواست عملی کنند.

 

درگذشت مسن‌ترین اسکای‌درایور جهان یک هفته پس از پرواز

هفته پیش خبر پرواز زن ۱۰۴ ساله شیکاگویی بسیاری از خبرگزاری‌ها را در سراسر جهان شگفت‌زده کرد. قرار بود نام او در کتاب گینس ثبت شود. 

اما درست یک هفته پس از این اتفاق خانم دوروتی هافنر در اتاق خود در سرای سالمندان شیکاگو در خواب درگذشت. هنوز رکورد او در کتاب گینس ثبت نشده است. 

دوروتی هافنر برای پریدن و پرواز در ارتفاع بیش از ۴ کیلومتری زمین ذوق و شوق زیادی داشت و پس از اجرای خود گفته بود سن فقط یک عدد است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها