|

دور دنیا در یک دقیقه

المپیک تابستانی ۲۰۲۴| پاریس از ورزشکاران روسی بی‌طرف میزبانی می‌کند؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

المپیک تابستانی ۲۰۲۴| پاریس از ورزشکاران روسی بی‌طرف میزبانی می‌کند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از قطب جنوب آغاز می‌کنیم که بخش بزرگی از یخ‌های خود را از دست داده، سپس به اتحادیه اروپا می‌رویم که قرار است یک وعده غذای سالم را در برنامه مدارس بگنجاند و در آخر از لابی کمپانی توتون و تنباکو فیلیپ موریس برای حفظ ویپ خبردار می‌شویم.

 

قطب جنوب؛ آب ما را خواهد برد!

مطالعات دانشگاه لیدز نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۷ تا امروز بخش عمده قطعات یخی قطب جنوب از دست رفته است. این یخ‌ها به صورت میلیون‌ها تن آب شیرین وارد آب‌های آزاد شده است.

در این گزارش آمده تغییرات آب و هوایی تغییرات گسترده‌ای در قطب جنوب ایجاد کرده است؛ بیش از ۶۷ تریلیون تن یخ در غرب از دست رفته و ۵۹ تریلیون تن یخ در شرق ساخته شده است.

دانشمندان بیش از ۱۰۰ هزار عکس هوایی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند ورود این آب‌ها به آب‌های آزاد می‌تواند جریان‌های اقیانوسی را مختل کند. 

 

اتحادیه اروپا؛ به دانش‌آموزان ناهار سالم بدهید

ائتلاف کارشناسان اتحادیه اروپا پس از جلسات بحث و بررسی به این نتیجه رسیده اند مدارس باید یک وعده غذایی سالم در اختیار دانش‌آموزان بگذارند. 

آنها معتقدند تحقق آرمان‌ عدالت و همچنین مقابله با چاقی و انواع بیماری‌ها می‌تواند برنامه مدارس در اتحادیه اروپا باشد و گام اول آن تهیه ناهار سالم برای دانش‌آموزان است.

نکته شایسته توجه در برنامه اتحادیه اروپا برای غذارسانی یک وعده‌ای در مدارس، بی‌طبقه بودن آن است. همه دانش‌آموزان چه فقیر چه غنی باید از این برنامه منتفع شوند.

 

درخواست از هوش مصنوعی: این طومار را برای ما بخوان!

محققان دانشگاه کنتاکی از هوش مصنوعی خواسته اند متن طوماری سوخته را بخواند. این طومار پس از آتشفشان وزوویوس در شهر باستانی هرکولانیوم در ایتالیا به دست آمده است.

در سال ۷۹ پس از میلاد گدازه‌های مذاب وزوویوس کتابخانه‌ای مجلل شامل انواع طومارها و مکتوبات را در هرکولانیوم می‌‌سوزاند. طومار سوخته از آن حادثه به جا مانده است. 

این طومار گنجینه مورخان است و محتوای آن تا امروز پنهان مانده است. کلمه بنفش یکی از کلماتی است که هوش مصنوعی موفق شده از این پاپیروس سوخته استخراج کند.

 

لابی مارلبرو علیه منع سیگارهای الکترونیک

ایمیل‌هایی به دست گاردین رسیده است که از لابی و تلاش کمپانی توتون و تنباکوی فیلیپ موریس  برای شکست برنامه منع سیگارهای الکترونیک خبر می‌دهد. 

این کمپانی که با سیگار مارلبرو مشهور است، علیه برنامه سازمان بهداشت جهانی برای ممنوعیت ویپ‌ها لابی کرده است. فیلیپ موریس روی سیگارهای بدون دود سرمایه‌گذاری کرده است. 

در آمد فیلیپ موریس از ویپ‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده است! نمایندگان ۱۸۲ کشور جهان قرار است برای ممنوعیت ویپ تصمیم بگیرند. لابی فیلیپ موریس با آنها لو رفته است. 

 

پاریس از ورزشکاران روسی بی‌طرف میزبانی می‌کند؟ 

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک به قید فوری می‌گوید کمیته ملی المپیک روسیه به دلیل حمله به اوکراین تعلیق می‌شود. با این حساب آنها در المپیک پاریس ۲۰۲۴ حضور نخواهند داشت.

پافشاری کرملین بر انضمام چهار منطقه ضمیمه شده اوکراین به خاک این خود و پذیرفتن آنها در شورای المپیک،‌ باعث شده کمیته بین المللی المپیک عضویت روسیه را تعلیق کند. 

اما تکلیف ورزش‌کاران بی‌طرف روسیه چه می‌شود؟ هنوز تصمیمی برای روشن کردن تکلیف این دسته از ورزشکاران گرفته نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها