|

علی باقری:

مردم ایران برای حمایت از فلسطین هیچ مشکلی ندارند اما از تندروی‌ها و سوءاستفاده‌ها بیزار شده‌اند

علی باقری گفت: مردم ایران برای حمایت از مردم مظلوم هیچ مشکلی نداشته و همواره پای کار هستند اما از تندروی‌ها، افراطی‌گری‌ها، سوءاستفاده‌ها و استفاده ابزاری‌ها بیزار شده است.

مردم ایران برای حمایت از فلسطین هیچ مشکلی ندارند اما از تندروی‌ها و سوءاستفاده‌ها بیزار شده‌اند

به گزارش شبکه شرق، روزنامه اعتماد در جریان گفت‌وگو با علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ریشه‌های بحران اخیر در خاورمیانه را واکاوی کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگ را در ادامه می‌خوانید: 

نخستین نتیجه حمله اسراییلی‌ها تلفات بزرگ انسانی در منطقه است. این تلفات عواطف جهان را جریحه‌دار کرده و سرنوشت منازعه را مشخص می‌کند. با توجه به سابقه قبلی رفتار اسراییل این انتظار را می‌توان داشت که متعاقب حمله نسبتا گسترده حماس با تلفات بالای هزار نفر، یک چنین شرایط خونینی در فلسطین شکل گیرد.

اما مانند همه منازعات نظامی دیگر در طول تاریخ، این تصور که با کشت و کشتار بیشتر و سلاح‌های بزرگ‌تر، پیروزی هم حاصل می‌شود، اشتباه است. موضوع فلسطین اگر با دست بالای نظامی قابل حل شدن بود، طی 70 سال گذشته تا به امروز حل شده بود.

حل مساله فلسطین مستلزم راه‌حل‌های عادلانه، همه‌جانبه‌نگر و احیا‌کننده حقوق انسان‌ها در منطقه است. اگر تصور شود با ادامه وضع موجود می‌توان این مناقشه را حل کرد، تجربه چندین و چند بار تکرارشده در منطقه است.

به همه طرف‌ها و مجامعی که می‌توانند برای حل بحران مدخلیتی داشته باشند، یادآور می‌شود که باید راه‌حلی پایدار، اساسی و مستلزم تامین حقوق طرفین در منطقه پیدا شود تا بر اساس آن مساله دیرین فلسطین حل شود.

 جامعه ایرانی و فرهنگ عمومی ایرانیان، یک فرهنگ متعالی است که یاریگری مظلوم در آن اولویت دارد. این فرهنگ هیچ تغییری نکرده است. اما در مساله فلسطین، برخی راهکارها و رفتارهای توام با افراط و تفریط در دهه‌های گذشته هم در بحث تبلیغاتی و رسانه‌ای و هم در حوزه اجرایی، اقتصادی و عملیاتی تاثیرات نامطلوب در بطن جامعه به دنبال داشته است که جای تاسف دارد.

 مردم ایران برای حمایت از مردم مظلوم هیچ مشکلی نداشته و همواره پای کار هستند اما از تندروی‌ها، افراطی‌گری‌ها، سوءاستفاده‌ها و استفاده ابزاری‌ها بیزار شده است.

طی یک هفته گذشته، آنچه در خلال رفتار و گفتار مسوولان اصلی کشور و نظام خصوصا موضعی که رهبری اتخاذ کرده‌اند، مشاهده می‌شود موضعی متین، مبتنی بر حفظ منافع و امنیت ملی کشور بوده است.

 

منبع: اعتماد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها