|

دور دنیا در یک دقیقه

پناهجوی سابق علیه مهاجرت/ می‌خواهم نخست‌وزیر هلند شوم

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پناهجوی سابق علیه مهاجرت/ می‌خواهم نخست‌وزیر هلند شوم
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به دانمارک می‌رویم که تصمیم گرفته برابری جنسیتی را در فرهنگ لغات رعایت کند. سپس به هلند می‌رویم و از کمپین تبلیغاتی یک پناهجوی سابق که حالا علیه مهاجرت موضع گرفته خبر می‌گیریم. در آخر در فلوریدا پرونده یک قتل عجیب را بررسی می‌کنیم.  

 

کلیشه‌زدایی جنسیتی از زبان دانمارکی

شورای ادبیات زبان دانمارکی تصمیم گرفته برابری جنسیتی را در عبارات جنسیت‌زده ( اغلب تحقیر آمیز برای زنان و مردان ) در فرهنگ لغات این زبان رعایت کند. 

به این ترتیب شورای ادبیات زبان دانمارکی در حال ساختن شناسه مذکر برای برخی عبارات تحقیرآمیز که با شناسه مونث کاربرد دارد و بالعکس، است. 

در دانمارکی نان‌خور اصطلاحی تحقیر آمیز است. این اصطلاح همواره حامل شناسه و مفهوم زن است. در ویرایش جدید یا شناسه مونث حذف و یا شناسه مذکر برایش ساخته می‌شود.

 

نویسنده نیویورک‌تایمز: ۷۸ دلار برای همبرگر و نوشیدنی؟!

دیوید بروکس عکسی از همبرگر و ویسکی را در صفحه‌اش در پلتفرم ایکس منتشر کرده و نوشته من برای این وعده غذایی ۷۸ دلار پرداخت کرده ام! چه خبر است؟ 

او ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز است. بروکس این وعده غذایی را در فرودگاه نیوآرک نیوجرسی خریده است. 

پست او در ایکس داغ شده است. برخی نوشیدنی را علت گرانی این بسته غذایی ارزیابی کرده و برخی هم نوشته اند سالاد، سس و سیب‌زمینی هم جز فاکتور بوده است.

 

پناهجوی سابق علیه مهاجرت؛ می‌خواهم نخست‌وزیر شوم

این روزها در عرصه سیاسی هلند حرف از زنی به نام دیلان یشیلگز است. او می‌خواهد نخستین زن نخست‌وزیر در هلند باشد و کمپین تبلیغاتی خود را راه انداخته است.

دیلان در کودکی همراه پدر و مادرش و به عنوان پناهجو به هلند آمده است. او می‌گوید آزادی بسیار مهم است و باید به آن احترام گذاشت، اما ما امروز اکسیژن برای تنفس نداریم.

دیلان به گروه‌های راست افراطی در هلند نزدیک شده است و با توجیه تامین اکسیژن می‌خواهد درهای مهاجرت به این کشور را ببندد و به این ترتیب نخستین نخست‌وزیر زن در هلند شود. 

 

آمازون؛ فروش ویپ‌های نیکوتین‌دار به اسم بدون نیکوتین

گزارشگر گاردین مدعی است از ۷ سیگار الکترونیک موسوم به ویپ بدون نیکوتین، ۶ تای آن نیکوتین‌دار بوده است! این سیگارها از کمپانی آمازون تهیه شده است.

این گزارش باعث شده آمازون نام این محصولات را به صورت موقت از لیست موجودی و فروش حذف کند. فروش ویپ نیکوتین‌دار با برچسب بدون نیکوتین بر خلاف قوانین بریتانیاست.

یک مشتری ویپ گاردین را متوجه موضوع کرده است. این فرد می‌خواسته سیگار و نیکوتین را ترک کند و رفته سراغ ویپ بدون نیکوتین. او متوجه وجود نیکوتین در این سیگارها شده است.

 

فلوریدا؛ بقایای یک انسان در دهان یک تمساح!

یکی از اهالی پینلاس فلوریدا کنار کانال لارگو مشغول گشت و گذار بوده که متوجه می‌شود تمساح درون کانال بخشی از بدن انسان را به دهان گرفته است!

این شهروند با پلیس تماس می‌گیرد و ماجرا را گزارش می‌کند. ماموران غواص پلیس برای به دام انداختن این تمساح ۴ متری تلاش می‌کنند و سرانجام آن را بدون شلیک گلوله می‌کشند.

بیش از یک میلیون تمساح در فلوریدا زندگی می‌کند. هر سال به طور متوسط ۶ حمله مرگ‌بار تمساح به انسان در ایالات متحده گزارش می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها