|

دور دنیا در یک دقیقه

آتش خشم لیبیایی‌ها در خانه شهردار درنه

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

آتش خشم لیبیایی‌ها در خانه شهردار درنه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز به لیبی می‌رویم که مردم خشمگین خانه شهردار درنه سیل‌زده را به آتش کشیده اند. سپس به نیویورک و سازمان ملل می‌رویم که قرار است از زلنسکی میزبانی کند. در آخر هم به جنجال جانسون در کتاب حق حاکمیت می‌پردازیم.

 

آتش خشم لیبیایی‌ها در خانه شهردار درنه

یک هفته از سیلاب ویرانگر درنه در لیبی می‌گذرد. هر چه آب فروکش کرده، در عوض خشم اهالی درنه شعله‌ورتر شده است. آنها از ساکنان دیگر مناطق لیبی هم خواسته اند متحد شوند.

خانه‌های ویران و بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ کشته باعث شده ساکنان درنه در خیابان تجمع کنند و خانه شهردار را به آتش بکشند. البته آقای شهردار از سمت خود تعلیق شده است. 

معترضان از مجامع بین‌المللی می‌خواهند به فاجعه لیبی رسیدگی فوری کنند. دو سد شهر درنه شکسته، فاجعه‌ای به بار آورده و بیش از هر موضوعی بی‌‌کفایتی مسئولان لیبی را به نمایش گذاشته است. 

 

انقراض حیات وحش شتاب گرفته است

دانشمندان درباره شتاب گرفتن انقراض گونه‌های جانوری هشدار می‌دهند. آنها فعالیت‌های انسانی را عامل این اتفاق معرفی می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند انقراض انواع گونه‌های جانوری متاثر از فعالیت‌های انسانی ۳۵ برابر سریع‌تر از ۵۰۰ سال گذشته اتفاق می‌افتد.

به عبارت بهتر در غیاب انسان و فعالیت‌هایش ۱۸ هزار سال طول می‌کشید تا یک گونه جانوری به طور کامل از دست برود. اما حضور انسان درخت زندگی را بیش از پیش به خطر انداخته است.

 

سخنرانی حضوری زلنسکی در سازمان ملل

پس از حمله روسیه به اوکراین، زلنسکی برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل حضوری سخنرانی می‌کند. رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد حرفهایش مستقیم شنیده شود.

سخنرانی سال ۲۰۲۲ زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل ضبط شده و غیر حضوری بود. اما حالا اوکراین به قدری بر حمله روسیه مسلط است که زلنسکی به سفر خارجی برود.

او در آن سخنرانی وعده داد بود دوباره پرچم اوکراین در سراسر این سرزمین به اهتزاز در خواهد آمد، اما زمان می‌برد. زلنسکی به وعده خود تا حد زیادی عمل کرده است. 

 

جنجال جانسون در کتاب « حق حاکمیت »

دبیر سیاسی روزنامه تلگراف، بن رایلی اسمیت کتابی با نام « حق حاکمیت » منتشر کرده است که در آن به اظهارنظرهایی جنجالی از بوریس جانسون درباره متحدانش پرداخته است. 

به استناد این کتاب نخست‌وزیر سابق بریتانیا متحدانش را مُشتی « هیولا»ی خوش‌خیم و خرده‌پا نامیده است و در جایی به شوخی گفته « بذر آفات جنسی را میان‌شان کاشته ام »!

در این کتاب تاکید شده جانسون پس از بازگشت به پارلمان منزوی شده، اما در فضای خصوصی با گفتن کلمات تند و تیز علیه هم‌حزبی‌هایش از خجالت آنها در می‌آمده است.

 

لاشه جت جنگنده F-35 پیدا شد

مقامات ارتش ایالات متحده می‌گویند لاشه جت جنگنده F-35  را در کارولینای جنوبی پیدا کرده اند. آنها روز پیش برای پیدا کردن این لاشه فراخوان مردمی داده بودند!

خلبان این جت بر فراز آب‌های منطقه‌ای اجکت کرده بود و اما خبری از لاشه هواپیما نبود. تیم‌های عملیاتی فرآیند جستجو را به سرعت آغاز کردند و به نتیجه رسیدند.

فراخوان کمک مردمی از سوی ارتش آمریکا باعث واکنش برخی سیاستمداران این کشور شده بود. آنها با کنایه پرسیده بودند این جت ردیاب ندارد که مردم باید آن را پیدا کنند؟!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها