|

دور دنیا در یک دقیقه

در خاورمیانه شاعر هشدار سیلاب می‌دهد!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

در خاورمیانه شاعر هشدار سیلاب می‌دهد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از لیبی ویران شده آغاز می‌کنیم که شاعرش درباره این ویرانی هشدار داده بود. سپس به بریتانیا می‌رویم که کودکان مستقل را به کودکان حرف‌ گوش‌کن ترجیح می‌دهد. در آخر راهی چین می‌شویم تا سراغی از وزیر دفاع چینی‌ها بگیریم.

 

سیلاب لیبی؛ شاعر هشدار داده بود!

این روزها بازمانده‌ها و داغ‌دیده‌های سیلاب ویرانگر درنا در لیبی ابیات شعر « باران » مصطفی طرابلسی را زمزمه می‌کنند: « باران خیابان‌های خیس را آشکار می‌کند، پیمانکار تقلبی و دولت شکست‌خورده را … »

او چند روز پیش از بروز این ویرانی و در جلسه‌ای فرهنگی و در حضور دیگر شعرا و مسئولان شهری درنا، درباره وضعیت نگران‌کننده سدهای شهری هشدار داده بود.

مصطفی طرابلسی شاعر جان خود را در سیلاب دانیل که درنا را ویران کرد، از دست داد. سیلاب لیبی جان بیش از ۱۱ هزار نفر را گرفته است. 

 

شبکه‌های اجتماعی: آماده برخورد با داده‌های انحرافی نیستیم

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و هند و اتحادیه اروپا در راه است و نقش پلتفرم‌های اجتماعی در تغییر آرای عمومی بیشتر از آن چیزی که فکر کنیم. 

کارشناسان از صاحبان شبکه‌های اجتماعی خواسته اند اطمینان بدهند که پلتفرم‌ها با انتشار داده‌‌های غلط و گمراه‌کننده مجهز خواهند بود و به حفاظت از دموکراسی کمک خواهند کرد.

اما روسای پلتفرم‌ها می‌گویند آماده چنین برخوردی نیستند و نباید روی آنها حساب کرد. در سال ۲۰۲۴ حدود ۲ میلیارد نفر در آمریکا، هند و اتحادیه اروپا با موضوع انتخابات مواجه هستند. 

 

نوبل «طنز و تفکر» برای سازنده توالت هوشمند

انجمن نوبل طنز و تفکر یا همان ایگ نوبل امسال برنده‌های خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرده است. برنده‌ها یک برگ چک ۱۰ تریلیون دلاری زیمباوه دریافت خواهند کرد!

همه می‌دانند ارزش واحد پولی زیمباوه چقدر است! اما این نوبل هر سال به افرادی داده می‌شود که در زمینه‌های علمی پیش ‌پا افتاده ابتدا مردم را می‌خندانند و سپس به فکر می‌اندازند.

در بخش سلامت عمومی ایگ نوبل به طراح توالت هوشمند داده شده است. این توالت بر اساس خروجی معده و ضایعات دفعی سلامت گوارشی انسان را بررسی می‌کند.

 

بریتانیا؛ استقلال و تخیل کودکان مهم‌تر از فرمانبرداری است

تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد والدین بریتانیایی ترجیح می‌دهند کودکان مستقل و با قوه تخیل فراوان داشته باشند تا کودکان حرف‌گوش کن!

نتایج این تحقیق با موارد مشابه در ۲۴ کشور جهان مقایسه شده است. والدین بریتانیایی ارزش بسیار کمی برای ویژگی فرمانبرداری در میان کودکان قائل هستند. 

بریتانیایی‌ها تا دهه ۹۰ میلادی برای کودکان مطیع ارزش بیشتری قائل بودند. آنها همچنین به صرفه‌جویی و دین‌مداری در میان کودکان کمتر از والدین دیگر کشورها اهمیت می‌دهند.

 

چین؛ حالا وزیر دفاع کجاست؟ 

چند ماه پیش چینی‌ها در پلتفرم‌های داخلی خود می‌پرسیدند وزیر خارجه کجاست؟ حالا این پرسش را برای وزیر دفاع هم تکرار می‌کنند. 

سفیر آمریکا در توکیو مدعی است لی شانگفو وزیر دفاع چینی‌ها بیش از دو هفته است که در حصر خانگی به سر می‌برد و در انظار عمومی مشاهده نشده است.

او آخرین بار در ماه اوت در انجمن صلح و امنیت چین و آفریقا سخنرانی کرده است. سپس به مسکو و مینسک رفته و با مقامات روسیه و بلاروس دیدار داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها