|

دور دنیا در یک دقیقه

زنان چینی علیه دولت/ این تبلیغ توهین به زنان است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

زنان چینی علیه دولت/ این تبلیغ توهین به زنان است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از چین شروع می‌کنیم که با سیاست‌های تبلیغاتی ازدواج زنان را خشمگین کرده است. سپس به بریتانیا می‌رویم که درگیر جاسوس‌بازی است و البته کتاب جدید نخست‌وزیر سابق خود. در آخر هم سری به مراکش زلزله‌زده می‌زنیم که سخت فروپاشیده است.

 

زنان چینی: تبلیغ « مناسب برای ازدواج » توهین‌آمیز است

دولت چین برای تشویق به ازدواج، از تصویر تبلیغاتی زنی با آرایش و لباس ساده و جمله « مناسب برای ازدواج » در بیلبوردهای خیابانی استفاد می‌کند که خشم زنان را برانگیخته است. 

زنان در شبکه اجتماعی ویبو معترض شده اند جمله «مناسب برای ازدواج» نه تنها تعریف نیست، که توهین‌آمیز است و استقلال و حق انتخاب را محدود می‌کند. 

چین با بحران جمعیتی و عدم تمایل جوانان به ازدواج و فرزند‌آوری دست و پنجه نرم می‌کند.

 

لیز تراس در کتاب جدید: چرا زمین خوردم؟

لیز تراس یکی از نخست‌وزیران محافظه‌کار دوران اخیر بریتانیا قرار است آموخته‌های خود را از دوران حضور در ساختمان شماره ۱۰ لندن در کتابی ارائه کند. 

او پس از بوریس جانسون تنها ۴۹ روز در مسند نخست‌وزیری بود. تراس معتقد است عدم حمایت از ایده‌های محافظه‌کارانه او باعث سقوط دولتش شد. 

تراس می‌گوید گاهی احساس می‌کردم تنها محافظه‌کار درون دفتر من هستم و دیگران متاثر از ایده جهانی چپ و تبلیغات آنها هیچ حمایتی نمی‌کنند. 

 

محقق پارلمانی بریتانیا جاسوس چین است!

طی یک عملیات امنیتی در بریتانیا دو مرد ۲۰ و ۳۰ ساله دستگیر شده اند که به نظر می‌رسد برای چین جاسوسی می‌کرده اند. 

تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد ادامه دارد. اما در اظهارات اولیه گفته شده است که یکی از این دو نفر با عنوان محقق پارلمانی با برخی محافظه‌کاران ارشد مجلس بریتانیا در ارتباط بوده است.

رابطه با چین یکی از پرچالش‌ترین موضوعات اخیر در سیاست خارجه اخیر بریتانیا بوده است. دولت محافظه‌کار بریتانیا هنوز درباره این دستگیری‌ها واکنشی نشان نداده است.

 

آلاسکا؛ خرس را نگاه کن، کوهنورد را نجات بده!

تعدادی از علاقمندان به حیات وحش مشغول رصد خرس قهوه‌ای در کنار دریاچه پارک ملی کاتمای بودند که با اتفاقی غیرمنتظره مواجه شدند. 

خرس در انتظار شکار ماهی سالمون بود تا برای خواب زمستانی آماده شود، اما دوربین‌های متمرکز بر او در دوردست مردی ژولیده را نشان می‌داد که گویی تقاضای کمک می‌کند. 

لب‌خوانی تصاویر ضبط شده تایید کرد مرد می‌گوید کمک، کمک! او کوهنوردی است که در این منطقه گیر افتاده … در نهایت تکاوران منطقه او را نجات دادند. 

 

زلزله مراکش؛ ویرانی بخش قدیمی شهر مراکش

شمار قربانیان زلزله چند روز پیش مراکش به بیش از ۲ هزار نفر رسیده است. سازه‌ها در بخش قدیم شهر مراکش آسیب فراوان دیده و برخی با خاک یکسان شده است. 

در ۱۲۰ سال اخیر زلزله ۶/۸ ریشتری مراکش بزرگ‌ترین زلزله شمال آفریقا بوده است. شمار قربانیان و مجروحان پیوسته در حال افزایش است. ترس و وحشت مراکشی‌ها را فراگرفته است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی این زلزله ۳۰۰ هزار نفر را درگیر کرده است. مسجد جامع قدیمی و مربوط به قرن ۱۲ به نام کتبیه هم آسیب دیده، اما کامل تخریب نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها