|

دور دنیا در یک دقیقه

دردسر میمون‌‌ها برای نشست گروه ۲۰ در هند

یکی رزوس‌ها را کیش کند!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

دردسر میمون‌‌ها برای نشست گروه ۲۰ در هند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز از تنسی سفر را شروع می‌کنیم که میزبان بلندترین موی زنان جهان است. سپس به پاریس می‌رویم که درگیر پشه‌های ببری شده است. از آنجا راهی هند می‌شویم که دچار چالش میمون‌ها در روزهای برگزاری نشست گروه ۲۰ شده است.

 

صاحب بلندترین موی جهان از تنسی می‌آید

خانم تامی مانیس موفق شد نامش را در کتاب رکوردهای جهان ثبت کند. او حالا صاحب بلندترین مو میان زنان جهان است. 

این زن اهل تنسی آمریکا ۳۳ سال است که برای کوتاهی مو به آرایشگاه نرفته است. بلندی موهای او ۱۷۲/۷ سانتی‌متر است. تامی مانیس ۵۸ ساله و پرستار است.

ترانه « صداهای کری » از گروه تیل تیوزدی در سال ۱۹۸۵ باعث می‌شود مانیس تصمیم بگیرد موهایش را کوتاه نکند. سال ۸۹ برخلاف تصمیمش عمل می‌کند. پس از آن دیگر موهایش را کوتاه نکرده است.

 

حمله پشه‌های ببری به پاریس

برای اولین بار پشه‌های ببری به پاریس حمله کرده اند. این پشه‌ها ناقل ویروس دنگی، زیکا و چیکونگونیا هستند.

مسئولان پاریس از اهالی جنوب شرقی پایتخت درخواست کرده اند در خانه بمانند و اجازه بدهند عملیات سم‌‌پاشی و آفت‌کشی انجام شود. 

تغییرات اقلیمی راه پشه‌ها را به پاریس باز کرده است. پشه‌های ببری خاص مناطق گرمسیری هستند. پیشتر این پشه‌ها در جنوب فرانسه دیده شده بودند، اما در پاریس نه. 

 

جی ۲۰ هند؛ یکی این میمون‌ها را کیش کند!

دهلی نو برای برگزاری نشست گروه ۲۰ آماده می‌شود. میمون‌های کوچک رزوس که جزیی از زیست شهری پایتخت هند هستند، دردسر بزرگ میزبان به شمار می‌آیند.

آنها می‌توانند باعث راه‌بندان و چالش‌های ترافیکی شوند و امنیت آمد و شد مهمانان و سران کشورها را به خطر بیاندازند.

شهرداری دهلی تصمیم گرفته تندیس‌های مقوایی میمون‌های صورت سیاه لانگور را برای ترساندن رزوس‌ها در شهر نصب کند. همچنین تعدادی از شهروندان را استخدام کرده تا صدای لانگور در بیاورند و رزوس‌‌ها را فراری دهند. 

 

استخراج بیت‌کوین؛ تایر خودروها را نسوزان!

طرح کمپانی ارز دیجیتال در پنسیلوانیا برای تامین انرژی عملیات استخراج باعث واکنش اهالی شده است. شهروندان معتقدند این طرح در تعارض با محیط زیست است.

کمپانی استخراج بیت‌کوین پنسیلوانیا در صدد است زباله‌ها و تایر خودروها و موادی از این دست را بسوزاند و انرژی لازم را برای استخراج ارز دیجیتال به دست بیاورد.

عملیات استخراج بیت‌کوین نیازمند استفاده از برق و گران است. برق مصرفی این فرآیند را حدود ۱۱۳ تراوات بر ساعت در سال تخمین می‌زنند؛ برابر با برق مصرفی فیلیپین در سال ۲۰۲۲!

 

حمله به کنگره؛ صدور حکم حبس برای « پسران مغرور »

یکی از دادگاه‌های بررسی پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و پس از انتخابات ۲۰۲۰ دو نفر از رهبران این اتفاق را به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. 

جوزف بیگز که نقش اصلی را در حمله به کنگره داشت به ۱۷ سال زندان محکوم شده و زاخاری رل که نفر دوم ماجرا بوده است ۱۵ سال حبس گرفته است. 

دادستان در دادخواست خود خواهان ۳۳ سال حبس برای بیگز شده بود. او و گروهش در حمله به کنگره باعث ترس و وحشت و فرار قانون‌گذاران شده و جلسات را مختل کرده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها