|

دور دنیا در یک دقیقه

تاکاهه؛ بازگشت پرنده ماقبل تاریخ به نیوزیلند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تاکاهه؛ بازگشت پرنده ماقبل تاریخ به نیوزیلند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 امروز سری به استرالیا می‌زنیم که کرمی زنده را از سر یک زن بیرون کشیده اند! سپس به ایتالیا می‌رویم که پلیس‌ها از استرداد شهروند روسیه منصرف شده اند. در آخر راهی نیوزیلند می‌شویم که موفق شده اند از انقراض پرنده ماقبل تاریخ جلوگیری کنند.

 

اعتراض امینم به راماسوامی: ترانه‌های من را نخوان!

رپر آمریکایی از راماسوامی، یکی از نامزدهای جمهوریخواهان در رقابت‌های درون حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته از ترانه‌هایش در این مسیر استفاده نکند.

ویوک راماسوامی ۳۸ ساله چندی پیش در کمپین انتخاباتی خود در آیووا ترانه «خودت رو بباز» امینم را اجرا کرد و باعث تعجب حاضران شد. او از علاقمندان به ترانه‌های رپ است. 

امینم با نام حقیقی مارشال مترز سوم گفته مجوز استفاده از این ترانه‌ها را برای دیگران لغو کرده است. 

 

فراموش‌کارید؟ شاید در سرتان کِرم دارید!

یک شهروند استرالیایی به پزشک مراجعه کرده و گفته دچار فراموشی و افسردگی شده است. اسکن‌های مغزی از وجود برخی اختلالات و ناهنجاری‌ها در سر او خبر داده است

این زن پیشتر با علائمی مثل تب، اسهال، استفراغ و درد شکمی هم در بیمارستان بستری شده بود. 

در نهایت پزشک جراح مغز هنگام جراحی کرمی انگلی با طول ۸ سانتی‌متر را از سر او خارج کرد. کرم زنده بود. این کرم‌ها اغلب در بدن مارهای پیتون زندگی می‌کنند!

 

 

بریتانیا؛ کاهش تنوع قومیتی در نیروی آموزشی

تحقیقات بخش آموزش در بریتانیا هشدار می‌دهد تنوع قومیتی میان معلم‌ها و نیروهای آموزشی کاهش یافته است و با این شاخص میان دانش‌آموزان مطابق نیست. 

به عبارت دیگر دانش‌آموزان آسیایی و مهاجران آفریقایی سر کلاس‌های درس هیچ مشابهت قومیتی با معلمان خود ندارند و این موضوع می‌تواند در آموزش‌پذیری آنها موثر باشد.

این تحقیقات نشان می‌دهد پذیرش معلم از قومیت‌های مختلف کاهش یافته است. حتی در لندن که بیشترین تنوع قومیتی در میان معلم‌ها دیده می‌شود این موضوع به چشم می‌آید.

 

مخالف پوتین از “استرداد” جَست!

شهروند روسی که تصمیم گرفته بود چند روزی به ایتالیا برود، هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه پارلرمو دستگیر و حبس شد. روسیه برای او حکم استرداد صادر کرده بود.

پلیس ایتالیا برای بازگرداندن این فرد به روسیه مجاب شده بود که تماس‌هایی از بریتانیا و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل فرآیند استرداد را متوقف کرد. 

این شهروند روسی از مخالفان پوتین به شمار می‌رود و فعال حقوق بشری است. او که نامش محفوظ است از سال ۲۰۱۷ به بریتانیا پناهنده شده است. بریتانیایی‌ها اسناد پناهندگی این فرد را به ایتالیا ارسال کرده اند. 

 

تاکاهه؛ بازگشتپرنده ماقبل تاریخ به نیوزیلند 

چند دهه بود که اهالی نیوزیلند «تاکاهه»‌ها را ندیده بودند. زمزمه انقراض این پرنده ماقبل تاریخ به گوش می‌رسید که به تازگی سر و کله ۱۸ قطعه از آنها در بخش کوهستانی این کشور پیدا شد.

تاکاهه‌ها پرواز نمی‌کنند، ۵۰ سانتی‌متر قد دارند و می‌توانند خود را به گردی یک توپ فوتبال دربیاورند. آنها متعلق به دوران ماقبل تاریخ هستند.

نگهداری دقیق و صحیح از برخی گونه‌های باقی مانده آنها باعث شده تاکاهه‌ها برای همیشه منقرض نشوند. این اتفاق موفقیت بزرگی برای نیوزیلند به حساب می‌آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها