|

العالم فی 60 ثانیة

از بازگشت سلطان النیادی به زمین تا کاربری راه‌آهن بصره ـ شلمچه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، خبرگزاری رسمی عربستان، الخلیج اونلاین،الخلیج الجدید و خبرگزاری رسمی عراق.

از بازگشت سلطان النیادی به زمین تا کاربری راه‌آهن بصره ـ شلمچه
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان:

بازگشت سلطان النیادی به زمین

سلطان النیادی فضانورد اماراتی پس از یک سفر موفق 6 ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشت.

مرکز فضایی محمد بن راشد روز گذشته اعلام کرد که فضاپیمای دراگون حامل سلطان النیادی و خدمه Crew-6 با موفقیت از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده است که نشان دهنده اولین گام سفر بازگشت خدمه Crew-6 پس از اتمام ماموریت است. 

طولانی ترین ماموریت فضایی تاریخ عرب در 3 مارس 2023 در ساعت 9:34 صبح به وقت امارات با فضاپیمای دراگون که سلطان النیادی گفت که حضورش در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مأموریت 6 ماهه‌اش این فرصت را به او داد تا جنبه‌هایی از فرهنگ عرب را به فضا منتقل کند و آن را به فضانوردان دیگر معرفی کند.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 راه‌آهن بصره ـ شلمچه فقط برای انتقال مسافر است

 وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که پروژه اتصال ریلی بصره ـ شلمچه 4 ایستگاه خواهد داشت و فقط برای تردد مسافران از آن استفاده خواهد شد.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که طول پروژه اتصال ریلی ایران و عراق 36 کیلومتر است که با عبور از گذرگاه مرزی شلمچه و شط العرب به منطقه کزیزه وصل می‌شود.

بر اساس این گزارش این پروژه چهار ایستگاه دارد و فقط برای حمل و نقل مسافران از آن استفاده می‌شود.

این دفتر افزوده است که سالانه بیش از 3 میلیون زائر ایرانی به عراق سفر می‌کنند و این پروژه می‌تواند کمک مهمی به انتقال زائران ایرانی و نیز سفر گردشگران عراقی به ایران باشد.

 

خبرگزاری رسمی عربستان: 

سومین سیاسی عربستان و تونس

نبیل عمار، وزیر خارجه تونس روز یکشنبه در ریاض با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت وگو کرد.

دو طرف روابط برادرانه مستحکم و راه های تقویت و توسعه آن در زمینه های مختلف علاوه بر بارزترین مسائل منطقه ای و بین المللی و تلاش ها در قبال آن را بررسی کردند.

دو طرف بر اهمیت تشدید هماهنگی دوجانبه و چند جانبه در بسیاری از مسائل دارای اهمیت مشترک علاوه بر بارزترین مسائل دستورکار نشست با هدف تحکیم روابط برادرانه بین دو کشور تاکید کردند.

سومین نشست کمیته پیگیری و رایزنی سیاسی بین عربستان و تونس نیز به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

 

الخلیج الجدید: 

تولید خودروهای زرهی مشترک عمان و قطر

شرکت قطری ـ عمانی «کروه موتورز» توافق‌نامه‌ای با شرکت عمان «تاج الدقم» برای انتقال فناوری تولید خودروهای زرهی امضا کرد.

به موجب این توافق‌نامه شرکت «کروه موتورز» خط تولید تازه‌ای برای تولید خودروهای زرهی در منطقه اقتصادی الدقم عمان راه‌اندازی خواهد کرد.

شرکت کروه موتورز شرکتی مشترک است که 70 درصد سهام آن متعلق به قطر و 30 درصد سهام آن متعلق سازمان سرمایه‌گذاری عمان است.

ابراهیم بن علی البلوشی، مدیر اجرایی این شرکت، تأکید کرد که هدف از این پروژه متنوع کردن خطوط تولید و استفاده از امکانات صنعتی داخلی است.

شرکت کروه موتورز کارخانه‌ای برای تولید اتوبوس دارد که سالانه 600 کامیون تولید می‌کند و از تولیدات آن اول بار در جام جهانی 2022 استفاده شد.

 

الخلیج اونلاین:

 افزایش شمار گردشگران قطر

شمار گردشگران قطر بین ماه ژانویه تا 25 اوت 2023، 157 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

در این مدت بیش از 2.56 میلیون گردشگر از قطر بازدید کردند.

این افزایش بسیار شمار گردشگران، نشان دهنده جایگاه رو به رشد قطر به عنوان یک مقصد گردشگری پیشگام در جهان پس از میزبانی موفق جام جهانی 2022 است.

شهروندان کشورهای عربستان، هند، آلمان، امریکا، کویت، عمان، بحرین، بریتانیا، امارات و پاکستان در راس گردشگران قطر قرار دارند.

پیش از این و در ماه ژوئیه شمار گردشگران قطر با افزایش 91.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 288 هزار نفر رسیده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها