|

وزیر خارجه ایران: برگزاری نشست سه‌جانبه اقتصادی با ترکیه و عربستان در دستور کار است

وزیر امور خارجه از هدف‌گذاری ایران و ترکیه برای تبادلات تجاری ۳۰ میلیارد یورویی خبر داد و با اشاره به ابراز تمایل ریاض اعلام کرد: برگزاری نشست سه‌جانبه اقتصادی با ترکیه و عربستان در دستور کار است.

وزیر خارجه ایران: برگزاری نشست سه‌جانبه اقتصادی با ترکیه و عربستان در دستور کار است

 

به گزارش شبکه شرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه بعدازظهر یکشنبه، پس از دیدار با «هاکان فیدان» همتای تُرک خود اظهار داشت: گفت‌وگوهای خوب و مفیدی را با وزیر خارجه ترکیه درباره پیگیری توافقات دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در تهران داشتیم.

وی افزود: در این دیدار درباره همه ابعاد گفت‌وگوهای صورت گرفته با یکدیگر تبادل نظر کردیم و اجرای برنامه جامع همکاری‌های آنکارا و تهران را که چند ماه پیش در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران انجام شد، مورد بحث قرار دادیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دو طرف اتفاق نظر داریم که برای رفع موانعی که در مسیر همکاری‌ها وجود دارد، باید سازوکارهای موجود را مجدد فعال کنیم و از طریق نشست‌های تخصصی اقدامات لازم را در این زمینه‌ انجام دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: هدف‌گذاری ما برای تبادلات تجاری دو طرف ۳۰‌ میلیارد یوروست و اکنون در میانه راه قرار داریم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اخیراً سفری به ترکیه داشت و توافقات خوبی در موضوع اقتصادی در آنکارا صورت گرفت و در دیدار امروز با همتای تُرک خود آن توافقات را مورد تأکید قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه، معتقدیم این مسیرها مکمل میان ایران و ترکیه هستند و در واقع مسیرهای ترانزیتی عامل رقابت نیستند، بلکه عامل تکمیل همکاری‌های دوجانبه به حساب می‌آیند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم علاوه بر موضوعات متنوع دو جانبه، ترکیه و ایران باید در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند، افزود: فردا پس از ۵ سال نشست مشترک کمیته انتقال محکومین در آنکارا برگزار می‌شود که امیدوارم اتباع دو کشور قوانین و ضوابط را در رفت و آمدهای خود رعایت کنند؛ ما همچنین در خصوص تبادل مجرمان نیز در چارچوب اقدامات بشردوستانه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

امیرعبداللهیان افزود: در بخش‌های مختلفی از جمله علمی فناوری، صنعت، انرژی، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری و تبادل تیم‌های ورزشی هم گفت‌وگو و بر افزایش همکاری‌ها تأکید کردیم.

وی بیان کرد: همکاری‌های کشاورزی دوطرف به‌صورتی بوده که کمیته مشترک راهبردی کشاورزی را فعال کرده‌ایم و اتفاق‌نظر داریم درباره توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک ایران و ترکیه و اتصال آن به اوراسیا اقدام کنیم که این موضوع به افزایش تبادل تجاری دو کشور کمک می‌کند. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مسأله آب و مشکلات ناشی از کم آبی هم در این گفت‌وگوها به اتفاق‌نظر رسیدیم و مقرر شد کمیته فنی مشترک در آینده نزدیک به تهران سفر کند و گفت‌وگوهای جدیدی را در این مسیر داشته باشیم.

امیرعبداللهیان افزود: درباره مسائل منطقه‌ای هم با آقای فیدان مذاکرات بسیار خوب داشتیم که از جمله‌ آنها در حوزه جهان اسلام قرار شد اقدامات فعالانه‌تری در راستای جلوگیری از اسلام‌هراسی و اهانت به کتب الهی از جمله قرآن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در این گفت‌وگوها بر این مهم تأکید کردیم که موضوع فلسطین برای کشورهای اسلامی اولویت دارد و توافق‌نظر داریم که حضور رژیم صهیونیستی در منطقه ثمری جز ناامنی و بی‌ثباتی برای کشورهای منطقه نداشته است. 

وزیر امور خارجه بیان کرد: در موضوع قفقاز معتقدیم دوره تنش و درگیری تمام شده و دوره همکاری‌ها ایجاد شده است؛ ما از گفت‌وگوهای ایروان و باکو استقبال می‌کنیم و هرگونه تغییر ژئوپولیتیکی در منطقه و مسدود کردن راه‌های ترانزیتی موجود در منطقه را برنخواهیم تافت.

امیرعبداللهیان افزود: درباره نگرانی‌های ترکیه در مرزهای سوریه هم به بحث و تبادل نظر پرداختیم و معتقدیم نگرانی سوریه و ترکیه از موضوعاتی چون تروریسم و آوارگان باید از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو برطرف شود.

وی ادامه داد: ایران هم از ظرفیت روابط دوستانه با ترکیه و سوریه و هم به‌صورت چهارجانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در راستای رفع نگرانی‌های ترکیه و حفظ تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه گفت: در خصوص افغانستان و بحران اوکراین و برخی دیگر موضوعات بین‌ المللی نیز گفت‌وگو کردیم و اتفاق‌نظر داریم که با توجه به توافق عربستان، نشست سه‌جانبه آنکارا، ریاض و تهران با هدف افزایش تبادلات تجاری و تمرکز بر همکاری‌های هرچه‌بیشتر اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان سه طرف اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین به پیشنهاد همتای خودم نسبت به مدل مدنظر ترکیه، ایران و آذربایجان در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه قفقاز هم اتفاق‌نظر داریم و گام‌های مشترکی بر خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما از سال گذشته بر سر تشکیل یک کمیته مشترک بر سر موضوع آب توافق کردیم و یک هیات ایرانی به ترکیه سفر کرد و امروز هم در گفتگوی با آقای فیدان بر استمرار این گفت‌وگوها و توجه جدی ترکیه بر موضوع ارس تأکید کردیم تا در آینده‌ای نزدیک گفت‌وگوهای جدی‌تر داشته باشیم و اطمینان یافتیم که هیچ برنامه‌ای از سوی ترکیه نسبت به کاهش دسترسی به آب‌ برای هموطنان ما در غرب کشور وجود ندارد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها