|

برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌شود.

برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) ۱۳ تیر ماه میزبان «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک حضور یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن خیرمقدم به همتای آذربایجانی گفت: قبل از هر چیز سالگرد تولد آقای بایراموف را تبریک بگویم و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر طولانی دارم.

امیرعبداللهیان افزود: طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادیم. روسای جمهور دو دیدار با هم در این مدت داشتند و دیدار هفته گذشته الهام علی اف و رئیسی درباره مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم. بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع دو کشور تأکید کردیم. تمامیت ارضی کشورها از جمله آذربایجان مورد تأکید ما قرار گرفت. بر حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید کردیم. ایران از ابتدای مناقشه آمادگی خود را برای حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کردیم. ما آماده هستیم تا مسائل باقیمانده بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از طریق گفت وگو و سیاسی حل شود.

وی گفت: فرمت‌های منطقه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته به آنکارا با چاووش اوغلو توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم و درباره سفر رسمی رئیس جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به الهام علی اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

امیرعبداللهیان افزود: با توجه به ورود به گرمای تابستان این دو پروژه بین دو کشور باید مورد بهره برداری قرار گیرد. تبادل برق بین دو کشور در فصول پر مصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو کشور قرار گرفته است که در جریان سفر وزیر نیروی ایران نهایی خواهد شد. درباره مسائل زیست محیطی رودخانه ارس صحبت کردیم. 

وی گفت: خرسندیم در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهای امروز بخش‌های تجاری و  اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به گسترش روابط اقدام کنند. توافق کردیم مردم دو کشور از امضای اسناد به صورت عینی احساس پیشرفت کنند.

وزیر خارجه بیان کرد: در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با همتای خود گفت‌وگوهای مثبت و رو به جلویی را انجام داد. در بهار گذشته از مرحله سوء تفاهمات عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه جانبه در راستای منافع دو کشور هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها