|

دور دنیا در یک دقیقه

بازگشت ترامپ به توییتر با عکس تاریخی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

بازگشت ترامپ به توییتر با عکس تاریخی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به بریتانیا می‌رویم که با چالش فرار مغزها مواجه شده است. سپس راهی ژاپن می‌شویم که از دورویی چینی‌ها می‌گوید. در آخر سری به کلانتری فالتون‌کانتی می‌زنیم که عکسی تاریخی را از ترامپ ثبت کرده اند.

 

بریتانیا؛ برگزیت و مواجهه با فرار مغزها

یکی از مهم‌ترین مشکلات علمی در بریتانیا، کمبود دانشمندان و محققان برجسته حوزه سرطان در این کشور است. پای برگزیت و ناهماهنگی‌های پس از آن در میان است.

جدایی بریتانیا از برنامه یک‌پارچه اروپا باعث شده مجامع دانشگاهی این کشور در حفظ متخصصان و همچنین جذب نیروهای بهتر دچار دردسر شود.

دو سال و نیم تاخیر در پیوستن به بزرگترین برنامه علمی تحقیقاتی مشترک جهان به ارزش ۸۵ میلیارد پوند، باعث شده بریتانیا دیگر جذابیتی برای محققان و دانشمندان نداشته نباشد. 

 

ژاپن؛ سوء استفاده چین از فاضلاب فوکوشیما

ژاپن می‌گوید چین از موضوع تخلیه پس‌آب سایت هسته‌ای فوکوشیما سوءاستفاده می‌کند؛ چینی‌ها آب‌های آلوده به دوز بالای تریتیوم را در اقیانوس رها کرده اند، اما برای ضربه زدن به صنعت غذای دریایی ژاپن از پس‌آب فوکوشیما می‌گویند.

چین هشدار داده بود اگر ژاپن پس‌آب فوکوشیما را در اقیانوس آرام تخلیه کند، غذاهای دریایی این کشور را تحریم خواهد کرد. ژاپن تخلیه پس‌آب فوکوشیما را آغاز کرده است. 

سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای پس‌آب فوکوشیما را استاندارد تشخیص داده است.

 

آمریکا؛ بازگشت ترامپ به توییتر با عکس تاریخی

دونالد ترامپ با انتشار عکس رسمی خود از زندان فالتون‌کانتی جورجیا در پلتفرم توییتر/ایکس بازگشت خود را به این شبکه خبر داد. او نوشت:‌« دستکاری در انتخابات! تسلیم نشو! »

ترامپ پس از صدور کیفرخواست خود را به کلانتری فالتون‌کانتی جورجیا معرفی کرد. عکاسی و انگشت‌نگاری شد. وزنش را یادداشت کردند. این فرآیند ۲۰ دقیقه طول کشید.

وکیل ترامپ با سپردن وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری مانع از بازداشت او شد. ترامپ نخستین رئیس‌جمهور سابقی است که ثبت عکس متهمین را تجربه می‌کند.

 

پریگوژین؛ مرگ یک "بیزینس‌من" مستعد!

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که فرمانده گروه مزدوران واگنر درون هواپیمایی که سقوط کرده است، بوده باشد، اما به احتمال بسیار زیاد مرده است!

همچنین ولادیمیر پوتین سرانجام نسبت به خبر کشته شدن پریگوژین در حادثه سقوط هواپیما واکنش نشان داده است: «یک بیزینس‌من مستعد مُرد». اشاره پوتین به دوران هات‌داگ فروشی و سرآشپزی پریگوژین است. 

پرونده پریگوژین فرمانده واگنر هر روز عجیب‌تر می‌شود. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته به طور دقیق نمی‌شود گفت چه اتفاقی افتاده، اما مگر می‌شود در روسیه اتفاقی بیفتد و پوتین پشت آن نباشد؟!

 

کپی‌رایت؛ چالش غول‌های رسانه با چت GPT

بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان راه‌های دسترسی ربات هوش مصنوعی به محتوای آنلاین خود را مسدود کرده اند. نیویورک تایمز نخستین رسانه‌ای است که اقدام کرده است. 

پس از نیویورک تایمز، CNN و رسانه‌های استرالیایی هم برای مبارزه با ربات چت GPT به‌پا خاسته اند. رسانه‌ها نگران کپی رایت هستند. ربات هوش مصنوعی قانون را دور می‌زند.

بسیاری از رسانه‌ها در بخش آنلاین اجازه نمی‌دهند محتوا به صورت رایگان در دسترس مخاطب باشد. هوش مصنوعی می‌تواند به صورت خزنده این محدودیت را دور بزند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها