|

دور دنیا در یک دقیقه

«ماه‌نشین» روی ماه می‌نشیند؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

«ماه‌نشین» روی ماه می‌نشیند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

امروز از دفتر ایکس در کالیفرنیا آغاز می‌کنیم که از تغییر دیگر خبر می‌دهد. سپس به هند می‌رویم و منتظر فرود ماه‌نشین می‌مانیم. در آخر سری به آلپ می‌زنیم که اجساد کوهنوردان را پس می‌دهد.

 

توییتر؛ تغییری دیگر در راه است

مالک میلیاردر پلتفرم توییتر/ایکس در صدد است تمامی لینک‌های خبری موجود در این شبکه اجتماعی را حذف کند. 

ایلان ماسک با این اقدام در پی راهی است تا مشترکان خدمات ویژه را افزایش دهد؛ سرویسی که نیازمند عضویت و پرداخت هزینه است.

پیش از این ماسک تغییرات زیادی در توییتر ایجاد کرده بود؛ پولی کردن نشان آبی، تغییر نام این شبکه، استفاده از لینک‌های متعدد تبلیغاتی. او می‌خواهد گزینه بلاک را هم حذف کند.

 

هند؛ «ماه نشین» روی ماه می‌نشیند؟

هندی‌ها با فضا‌پیمای چاندرایان ۳ و کاوشگر ویکرام برای فرود تاریخی و مهم آماده اند. چاندرایان قرار است امروز روی سطح جنوبی ماه فرود آید. 

هند یک بار در سال ۲۰۱۹ برای سفر به ماه تلاش کرده و شکست خورده است. این بار موفقیت در دسترس است؟ چاندرایان در زبان سانسکریت یعنی ماه‌نشین. 

اطلاعات کمی از قطب جنوب ماه در دسترس اهالی علوم و فضاست. هفته پیش روس‌ها با لونا ۲۵ تلاش کردند به این منطقه دست پیدا کنند که شکست خوردند.

 

استرالیا؛ هشدار آتش‌سوزی گسترده در سیدنی

مقامات استرالیایی به شهروندان و البته مراکز ایمنی و مراقبت هشدار داده اند حریق گسترده در کمین است. 

آنها پیش‌بینی می‌کنند مناطقی که در تابستان سیاه سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ گرفتار آتش‌سوزی نشده، خاصه حوزه سیدنی مستعد حریق امسال است. 

مناطق وسیعی از استرالیا به دلیل دمای بالا، خشکی زیاد، بارش کم و پوشش تُنُک و بوته‌ای در معرض حریق است. وزش باد این وضعیت را حادتر می‌کند. 

 

بریتانیا؛ تجربه نخستین عمل پیوند رحم 

جراحان بریتانیایی موفق شده اند با روش پیوند رحم از سوی یک اهداکننده مشکل ناباروری یک شهروند را حل کنند. 

جراحان رحم خواهر این شهروند را به او پیوند زده و به این ترتیب امکان استفاده از روش IVF را برای بارداری او ایجاد کرده اند. خواهر این زن صاحب دو فرزند است. 

پیش از این در برخی از کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، سوئد، عربستان و … عمل پیوند رحم انجام شده بود. بریتانیا برای نخستین بار این عمل را تجربه می‌کند.

 

اتریش؛ اجسادی که با ذوب یخ‌ها پدیدار می‌شوند

یکی از راهنمایان کوهستان آلپ اتریش طی ماه‌ها و روزهای اخیر به اجساد شهروندانی دست پیدا کرده ست که گاه چند دهه مدفون بوده اند. 

ذوب شدن یخ‌های منطقه اسکلاتنکیس آلپ به پیدا شدن این اجساد کمک کرده است. کنار یکی از این اجساد کوله‌ای همراه با کارت بانکی، کمی پول نقد و گواهینامه رانندگی کشف شده است. 

تعدادی از کوهنوردان در ماه ژوئیه گذشته در بخش سوئیسی این کوهستان جسد کوهنوردی را پیدا کرده بودند که در سال ۱۹۸۶ ناپدید شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها