|

دور دنیا در یک دقیقه

ایلان ماسک مشاور رئیس‌جمهور می‌شود؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ایلان ماسک مشاور رئیس‌جمهور می‌شود؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به اسپانیا می‌رویم که جنجال بوسه در آنجا همچنان داغ است. سپس راهی آمریکا می‌شویم که سرگرم مناظرات درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات است. در آخر راهی ایتالیا می‌شویم که میزبان نشست کنترل جمعیت حیوانات آسیب‌رسان است.

 

بوسه جنجالی؛ روبیالس کوتاه نمی‌آید!

سرانجام فشارهای رسانه‌ای و استعفای کادر فنی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا باعث شد فیفا وارد عمل شود و رئیس فدراسیون اسپانیا را بابت بوسه نامتعارف در مراسم اهدای مدال تعلیق کند. 

مدت تعلیق ۹۰ روز است و روبیالس اجازه ندارد «به هر شکلی» با خانم جنیفر هرموسو بازیکن تیم ملی فوتبال اسپانیا تماس برقرار کند. 

او ابتدا این اعتراضات را بهانه‌جویی فمنیستی دانست، عذرخواهی نکرد، ادعا کرد هرموسو رضایت داشته است، استعفا نداد و در نهایت گفت پس از پایان محرومیت با استعفای کادر فنی برخورد خواهد کرد!

 

خودروهای الترونیک؛ قیمت بالا یا مبارزه با کربن؟  

اتحادیه اروپا یکی از نهادهایی است که تصمیم دارد تا سال ۲۰۴۵ برنامه «گازهای گلخانه‌ای صفر» را با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی در دستور کار قرار دهد. استفاده از خودروهای برقی یکی از راه‌کارهاست.

 اما روند جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای الکترونیک به کندی صورت می‌گیرد. هزینه و قیمت بالای این خودروها یکی از موانع است. 

فروش این خودروها در اتحادیه اروپا ۱۰ برابر بیشتر از گذشته است، اما هنوز به هدف نهایی نزدیک نشده است. هزینه این خودروها حتی به صورت قسطی چند هزار یورو بیشتر از خودروهای دیزلی و سوختی است.

 

راماسوامی: رئیس‌جمهور شَوم، ماسک مشاور می‌شود

ویوک راماسوامی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوریخواه است. او این روزها مشغول رقابت درون حزبی برای تعیین نامزد نهایی است. 

راماسوامی کارآفرین در حوزه بیوتکنولوژیک است و می‌گوید اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود از افرادی که پیشینه سیاسی ندارند و افکار تازه‌ای دارند به عنوان مشاور استفاده می‌کند، مثل ایلان ماسک!

این جمهوریخواه معتقد است کسی که ۷۵ درصد کارکنان را تعدیل می‌کند و اثربخشی‌ کاری را در شرکتش افزایش می‌دهد مشاور کاربلدی است. راماسوامی می‌خواهد مدل ماسک در توییتر را در دولت پیاده کند.

 

افزایش جمعیت حیوانات؛ شکار یا قرص‌های ضد بارداری؟  

محققان و دانشمندان به این ایده رسیده اند به جای کشتن و شکار با هدف کنترل جمعیت حیوانات آسیب‌‌رسان، از روش دیگری استفاده کنند؛ قرص ضد بارداری حیوانی!

برخی از حیوانات مثل سنجاب، گراز وحشی و گوزن و طوطی و … به مزارع کشاورزی حمله می‌کنند، بیماری‌هایی را به انسان‌ها منتقل می‌کنند و … اما کشتن آنها با هدف کنترل جمعیت و حفظ زمین‌های کشاورزی پسندیده‌ نیست. 

دانشمندان دنبال راهی هستند تا این حیوانات کمتر زاد و ولد کنند و جمعیت‌‌شان به نحوی اخلاقی کنترل شود. این روش‌ها هفته آینده در ایتالیا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

بیماری‌های قلبی؛ کمتر نمک بریزید! 

بزرگترین و مهم‌ترین مطالعه درباره سلامت قلب و بیماری‌های قلبی در بریتانیا نشان می‌دهد حذف نمک می‌تواند تا حدود ۲۰ درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد. 

در این تحقیق تاکید شده است حتی کاهش مقدار اندکی از نمک در وعده غذایی هم در بهبود وضعیت موثر است و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کمتر می‌کند.

نتایج مطالعات جدید در نشست بیماری‌‌های قلبی و عروقی آخر هفته در آمستردام ارائه خواهد شد. این مطالعه تاثیر نمک بر بیماری AF ( فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی آریتمی قلبی ) را نشان می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها