|

دور دنیا در یک دقیقه

مسمومیت روزنامه‌نگار روسی/ دست پوتین در کار است؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

مسمومیت روزنامه‌نگار روسی/ دست پوتین در کار است؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از ایتالیا که نگران پنیرهای پارمزان اصل است شروع می‌کنیم و سپس به هند می‌رویم که روند قضایی را دچار تغییر و تحول کرده است و در آخر سری به هواداران ترامپ در جورجیا می‌زنیم.

 

خانه هسته‌ای سیدنی؛ کشف مواد خطرناک و مشکوک

با ورود پلیس مرزی سیدنی به خانه خیابان کلسی، ۵۲ نمونه مواد خطرناک کشف شده است. این مواد همراه محموله‌ای هوایی و به صورت قاچاق وارد استرالیا شده است.

 پلیس روز گذشته برای انجام عملیاتی دیگر در خیابان کلسی حاضر شده بود که هشدار هسته‌ای دریافت کرد.

پلیس می‌گوید هیچ خطری همسایگان خانه هسته‌ای را تهدید نمی‌کند. آنها برای احتیاط بیشتر مسیرهای منتهی به این خانه را مسدود کرده بودند. 

 

مسمومیت روزنامه‌نگار روسی؛ دست پوتین در کار است؟ 

النا کاستیوچنکو سوار بر قطار در راه برلین بوده است که با حال تهوع و نفس‌تنگی بستری می‌شود. بروز نشانه‌های دیگر مثل بوی خاص عرق تن، تورم صورت و انگشتان دست و پایش پزشکان را مشکوک‌تر می‌کند.

او روزنامه‌نگار روسی منتقد حمله به اوکراین است و بارها در این زمینه نوشته است. نتایج آزمایش‌های پزشکی باعث شده دادستان برلین موضوع را با جدیت پیگیری کند.

مسمومیت روزنامه‌نگاران روسی منتقد پوتین موضوع سابقه‌داری است. 

 

ایتالیا؛ مبارزه با پارمزان‌های تقلبی 

کنسرسیوم پارمجانو رجیانو در ایتالیا برای این که شر پنیرهای پارمزان تقلبی را از سر خودش و بقیه کم کند دست به دامن ریزتراشه‌ها شده است. 

ریزتراشه‌ها قرار است جایی درون پوست سفت پنیر جاساز شود. خوردن این چیپس‌ها بی‌خطر است. ارزش مالی سالیانه پارمزان‌های تقلبی ۲ میلیارد دلار است!

دیگر کد خاص حفاظت شده اروپا که روی این محصولات درج می‌شود، کارساز نیست. متقلب‌ها آنها را کپی و پنیرهای با کیفیت پایین را به اسم پارمزان تولید می‌کنند.

 

هند؛ ممنوعیت کلیشه‌ها درباره زنان در دادگاه!

دیوان عالی هند برای این که در امور قضایی تغییر و تحول ایجاد کند دفترچه راهنمای جدید در اختیار قضات و دادگاه‌ها گذاشته است. 

به این ترتیب قضات از به کار گرفتن الفاظی که درباره زنان بار منفی دارد، منع شده اند. کلماتی نظیر خون‌آشام، اغواگر، فاحشه شامل این قانون می‌شود. 

استفاده از این اصطلاحات اغلب جنسیتی همچنان در دادگاه‌های هند مرسوم است و البته باعث تبعیض و تحریف در روند داد‌رسی می‌‌شود. 

 

جورجیا؛ انتشار آدرس هیات منصفه در سایت‌های افراطی

حواشی پرونده ترامپ در ایالت جورجیا طبق انتظار پیش می‌رود؛ هواداران افراطی او پس از توهین‌ نژادپرستانه به دادستان سیا‌ه‌پوست حالا ماجرایی دیگر راه انداخته اند.

هواداران ترامپ نام و نشانی هیات ژوری جورجیا را در سایت‌های نزدیک به خود منتشر کرده اند. این اقدام امنیت قضایی را به خطر انداخته است. 

پلیس جورجیا می‌گوید برای حفظ آرامش و امنیت و همچنین شناسایی تهدیدها با مقامات محلی و فدرال همکاری خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها