|

دور دنیا در یک دقیقه

عمران خان؛ جدال با پشه‌ها در زندان

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

عمران خان؛ جدال با پشه‌ها در زندان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز از خیابان بریک لین لندن و دعوای چینی‌ها شروع می‌کنیم. سپس راهی نروژ می‌شویم؛ جایی که قرار است متا را سنگین جریمه کنند. در آخر هم راهی زندان آتوک می‌شویم و از عمران خان سراغ می‌گیریم.

 

 دعوای چینی روی دیوارهای لندن

این روزها تعدادی از هواداران و مخالفان دولت چین روی بلوک‌های سفید «بریک لین» لندن با هم دعوا می‌کنند. یک روز موافقان شی می‌نویسند « ارزش‌های اصلی سوسیالیست» و روز دیگر مخالفان روی آن کلمات با رنگی دیگر یادآوری می‌کنند « چین آزاد نیست»، « لعنت بر کمونیست » و …شورای تاور هملتز لندن هم برای این که غائله را بخواباند، دیوارها را سفید کرده که در نهایت باعث شده گروه‌های دیگر هم وارد میدان شوند و شعارنویسی کنند.

 

 نقش آلودگی هوا در افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک

تحقیقات حاصل از ۱۰۰ کشور جهان در دو دهه اخیر نشان می‌دهد هر چقدر آلودگی هوا بیشتر می‌شود، مقاومت انسان‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها هم افزایش می‌یابد. در واقع ذرات معلق ۲/۵ میکرون که حاوی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند، نقش مهمی در بروز این وضعیت دارند. هوای آلوده سرشار از این ذرات است. برآوردها نشان می‌دهد در هر سال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در اثر این اتفاق جان خود را از دست میدهند.

 

 ۵ سال حبس برای افسری که مثل چوب رفتار کرد

پرونده قتل جورج فلوید همچنان باز است. «تو تائو» یکی از ماموران پلیس حاضر در صحنه قتلِ جورج فلوید بوده است. او می‌گوید آن روز وظیفه داشته مانع از هجوم شهروندان به صحنه قتل شود. اما دادگاه ایالتی معتقد است آقای تائو مثل چوب خشک عمل کرده و مانع از رفتار خشونت‌بار همکارش  نشده است. جورج فلوید زیر فشار زانوی افسر پلیس درک شوین جان باخت.دادگاه تائو را به ارتکاب مشارکت در قتل عمد درجه دو به ۴ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده است.

 

 جریمه سنگین روزانه در انتظار متا در نروژ

 تا زمانی که پلتفرم متا در حفاظت از حریم خصوصی کاربران در نروژ مستاصل باشد، جریمه سنگین روزی یک میلیون کرون در انتظارش خواهد بود. 

پلتفرم متا باعث نقض حریم خصوصی کاربران نروژی فیس بوک شده و اطلاعات شخصی آنها را در اختیار گروه‌های تبلیغاتی گذاشته است. جریمه متا از چهاردهم اوت آغاز خواهد شد. پیش از این در هفدهم ژوئیه نهادهای قانونی نروژ به متا هشدار داده بودند.  

 

 عمران خان؛ جدال با پشه‌ها در زندان

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان به سه سال حبس محکوم شده است. او ابتدا قرار بود به زندان آدیاله در راولپندی منتقل شود، اما سرانجام از زندان محلی آتوک در حومه اسلام‌آباد سر درآورد.

عمران خان در اتاقی کوچک عاری از تجهیزات محبوس است. سرویس بهداشتی این اتاق روباز است. پشه و مگس هم که جولان می‌دهند. زندان آتوک برای ۵۳۰ نفر ظرفیت دارد، اما ۸۰۰ نفر در حال حاضر در آن محبوس هستند. نخست‌وزیران دیگر پاکستان دوران حبس را در آدیاله گذرانده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها