|

دور دنیا در یک دقیقه

جمع‌آوری کتابفروشی‌های حاشیه رود سن

ما هر روز در این استوری تلینگ سری به چهارگوشه جهان می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است‌، مرور می‌کنیم.

جمع‌آوری کتابفروشی‌های حاشیه رود سن
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز را با سفر به حاشیه رود سن در پاریس آغاز می‌کنیم و پس از آن راهی آمریکا می‌شویم و از شکایت ترامپ خبر می‌گیریم و سپس همراه با چترباز سابق بریتانیایی برنامه پیاده‌روی ساحلی را به پایان می‌رسانیم. 

 

 

فرانسه؛ جمع‌آوری کتابفروشی‌های حاشیه رود سن

پاریس میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ است و مسئولان این شهر برای حفظ امنیت معابر عمومی در طول برگزاری بازی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. 

یکی از این برنامه‌ها جمع کردن دکه‌های کتابفروشی حاشیه رود سن است. این دکه‌ها بزرگترین بازار فضای باز کتابفروشی اروپا را تشکیل می‌دهند و نماد سنتی ۴۰۰ ساله هستند.

کتاب‌فروش‌های حاشیه رود سن به این برنامه معترض هستند. آنها می‌گویند دکه‌های ما هم مثل ایفل و نوتردام جزیی از زیبایی‌های پاریس است. 

 

آمریکا؛ باخت ترامپ به CNN در پرونده افترا

قاضی سینگال شکایت ترامپ را از خبرگزاری CNN رد کرد. این شکایت ۴۷۵ میلیون دلاری پس از انتخابات ۲۰۲۰ و ادعای تقلب ترامپ صورت گرفته بود.

خبرگزاری CNN ادعای تقلب را با عبارت « دروغ بزرگ » توصیف کرده و ترامپ از مرتبط شدن با هیتلر خشمگین شده بود. 

قاضی سینگال برخلاف ترامپ و وکلایش معتقد است CNN به ترامپ افترا نبسته و تنها یک مطلب را بازتاب داده است، نه این که افترا ببندد و تهمت بزند.

 

چین؛ جان این وکیل در خطر است

آقای لو سیوی در لائوس سوار بر قطار در راه بانکوک بود که از سوی پلیس این کشور دستگیر شد. او یک وکیل چینی است که پروانه وکالتش به دلیل دفاع از معترضان و فعالان سیاسی در چین باطل شده است. 

لو سیوی قصد داشت پس از رسیدن به تایلند با یک پرواز به آمریکا سفر کند و به دختر و همسرش برسد، اما حالا در بازداشت پلیس لائوس است و بیم آن می‌رود که به چین استرداد شود.

 

اسرائیل؛ دامنه اعتراضات به ارتش می‌رسد؟

دامنه اعتراض به برنامه اصلاح قضایی نتانیاهو گسترده‌تر شده است. به جز گروه‌های مردمی و پزشکان حالا نوبت به نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل رسیده است که علیه نتانیاهو موضع بگیرند.

حدود ۶۰ هزار نفر از این نیروها اوایل سال جاری و با هدف اعتراض به برنامه اصلاح قضایی دور هم جمع شده اند. آنها می‌گویند هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند روزی برسد که از خدمت در ارتش سرباز بزنند، اما وقتی دولت برای از بین بردن دموکراسی تلاش می‌کند، باید به این گزینه ( سرباز زدن از وظایف نظامی ) هم فکر کرد. 

 

بریتانیا؛ پیاده‌روی ۱۹ هزار مایلی چترباز سابق

کریس لویس ۴۳ ساله نظامی و چترباز سابق هنگ خدمت بریتانیایی سرانجام برنامه پیاده‌روی خود را در سواحل پیرامونی بریتانیا به پایان رساند و موفق شد ۵۰۰ هزار پوند پول خیریه جمع‌آوری کند.

این برنامه از سال ۲۰۱۷ در حالی که آقای لویس افسرده بود و با بی‌خانمانی دست و پنجه نرم می‌‌کرد، آغاز شد. کریس لویس تصمیم گرفت ۱۹ هزار مایل ( بیش از ۳۰ هزار کیلومتر ) در سواحل پیرامونی بریتانیا راه‌پیمایی کند. او به تنهایی این برنامه را آغاز کرد، اما در مسیر صاحب زن و فرزند و یک سگ شد و آن را به پایان رساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها