|

دور دنیا در یک دقیقه

جیب پادشاه چارلز پُرتر می‌شود

قرار است در سال ۲۰۲۵ چیزی حدود ۴۵ درصد به بودجه خانواده سلطنتی در بریتانیا اضافه شود.

جیب پادشاه چارلز پُرتر می‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده، با هم مرور می‌کنیم. امروز از بریتانیا و برنامه افزایش بودجه سلطنتی شروع می‌‌کنیم و سپس سری به هند می‌زنیم و از شکستن سکوت نخست‌وزیر می‌گوییم و در آخر راهی امارات می‌شویم و از سوپرکامپیوتر جدید خبر می‌گیریم. 

 

افزایش بودجه سلطنتی بریتانیا؛ مالیات بیشتری بدهید!

قرار است در سال ۲۰۲۵ چیزی حدود ۴۵ درصد به بودجه خانواده سلطنتی در بریتانیا اضافه شود. این بودجه از کجا تامین می‌شود؟ مالیاتی که شهروندان بریتانیایی می‌پردازند.

گزارشی که خزانه‌داری بریتانیا به تازگی منتشر کرده است می‌گوید در سال ۲۰۲۵ بودجه ۸۶ میلیون پوندی سلطنت به ۱۲۵ میلیون پوند افزایش خواهد یافت. 

این عدد طی دو سال آینده تغییر نخواهد کرد. اما وضعیت بحران هزینه زندگی در بریتانیا می‌تواند تا حدی خشم عمومی را نسبت به برنامه افزایش بودجه خانواده سلطنتی برانگیزد.

 

تجاوز به زنان؛ سرانجام سکوت نخست‌وزیر هند شکست

پس از چند ماه که از تجاوز گروهی به دو زن از اقلیت کوکی در ایالت مانیپور هند می‌گذرد، بالاخره نارندرا مودی سکوتش را شکست و گفت قلبش جریحه‌دار شده است و این اقدام هرگز بخشوده نخواهد شد.

درگیری‌های قومیتی در مانیپور هند باعث شد ۱۴۰ نفر جان خود را از دست بدهند و به دو زن هم تجاوز گروهی شود. تصاویر این ماجرا به محض انتشار همه‌گیر شد و سراسر هند را متاثر کرد. نخست‌وزیر هند تا پیش از افتتاح پارلمان واکنش نشان نداد. سکوت مودی باعث بروز انتقادات شدید علیه او شد.

 

تحسین جنسیتی کار دست مفسر استرالیایی داد

بحث داغ پلتفرم‌های مجازی استرالیایی‌ها اظهار نظر تحسین‌آمیز اما جنسیتی دیوید بشیر مفسر فوتبال کانال ۷ تلویزیون درباره کاترینا گوری،‌ هافبک تیم ملی زنان فوتبال استرالیاست. 

دیوید بشیر، وقتی کاترینا گوری روی پای رقیب ایرلندی خود در بازی افتتاحیه جام جهانی تکل مطمئنی زد، گفت: « غریزه مادری حس رقابت رو توی کاترینا نکشته! خوب می‌جنگه ». 

این اظهار نظر تحسین‌آمیز از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی جنسیت‌زده تلقی شده است. آنها می‌پرسند «مگر مادران حس رقابت ندارند؟» کاترینا دو سال پیش مادر شده است!

 

گیاه‌خواری مانع تخریب محیط زیست می‌شود

نتایج تحقیقات و مطالعات جدید نشان می‌دهد رعایت کردن رژیم غذایی گیاه‌خواری تا حد زیادی مانع از تخریب گسترده محیط زیست می‌شود. این تحقیق به شهروندان کشورهای ثروتمند توصیه می‌کند مصرف گوشت را تا حد زیادی محدود کنند.

در این تحقیق مشخص است رژیم گیاهخواری تا ۶۶ درصد مانع از بین رفتن حیات وحش می‌شود، هدر رفت آب را تا ۵۴ درصد کاهش می‌دهد و همچنین تا ۷۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

 

رونمایی از بزرگترین اَبَررایانه جهان در ابوظبی

شرکت‌‌های سربراس سیستم و G42 آمریکا در پایتخت امارات یک شبکه متشکل از ۹ سوپرکامپیوتر را راه اندازی کرده اند به نام کوندور گلکسی. این شبکه در نهایت می‌تواند زمان لازم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را تا حد زیادی کاهش دهد. 

کوندور گلکسی با استفاده از هوش مصنوعی در حل مشکلات در زمینه‌های سلامت و پزشکی، انرژی و علوم آب و هوایی کاربرد دارد و پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را در این موضوعات خواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها