|

دور دنیا در یک دقیقه

کیسینجر ۱۰۰ ساله در چین دنبال چیست؟

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در پلتفرم مجازی خاص خودش « تروث سوشیال » خبر داده که نامه‌ای از دادستان ویژه دریافت کرده است. به نظر می‌رسد معنی و مفهوم این نامه صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ باشد.

کیسینجر ۱۰۰ ساله در چین دنبال چیست؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده، با هم مرور می‌کنیم. امروز راهی آمریکا می‌شویم و از سفر دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی‌ها به چین سراغ می‌گیریم. بعد به یونان می‌رویم و از درختان کاج خاکستر شده و هوای گرم و سوزان خبر می‌گیریم. سر راه حال گربه‌های قبرس را هم می‌پرسیم. 

 

صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ؟

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در پلتفرم مجازی خاص خودش « تروث سوشیال » خبر داده که نامه‌ای از دادستان ویژه دریافت کرده است. به نظر می‌رسد معنی و مفهوم این نامه صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ باشد. 

نامه روز یکشنبه به دست وکلا رسیده و ترامپ روز سه‌شنبه از آن رونمایی کرده است. ترامپ در پستی نوشته: در این نامه از من به عنوان سوژه اصلی تحقیقات پرونده ششم ژانویه ۲۰۲۱ نام برده شده است. چهار روز هم فرصت دارم برای گزارش به هیات ژوری. احتمال زیاد کیفرخواست جدید و بازداشت در راه است.

 

 سفر کسینجر ۱۰۰ ساله به پکن 

یخ رابطه چین و‌ آمریکا را مگر همین پیرمرد کهنه‌کار دیپلمات باز کند. کسینجر، وزیر خارجه سال‌های دور ایالات متحده راهی پکن شده و با وزیر دفاع چین لی شانگفو دیدار کرده است. او یک بار هم در سال ۱۹۷۱مخفیانه به پکن سفر کرده بود تا رابطه دو کشور را عادی کند. 

سفر کیسینجر در لیست سفرهای رسمی نیست، اما در میان همه شخصیت‌های ایالات متحده که به تازگی راهی چین شده اند تا روابط دو کشور را ترمیم کنند، کیسینجر جایگاه ویژه دارد؛ هرچند مقام رسمی نیست. کیسینجر خودش را «دوست چین» می‌داند و بارها درباره درگیری ‌و تخاصم دو دولت هشدار داده است.

 

بازداشت روزنامه‌نگار برجسته و مخالف لوکاشنکو

ماموران امنیتی بلاروس به خانه آقای ایهار کارنی روزنامه‌نگار برجسته این کشور حمله و ضمن بازداشت، کامپیوتر و گوشی این روزنامه‌نگار را هم ضبط کرده اند. او ساکن مینسک است.

مقامات بلاروس هیچ توضیحی درباره علت دستگیری این روزنامه‌نگار منتشر نکرده اند. دولت بلاروس می‌گوید رادیو آزادی ( رسانه اروپا و آمریکا ) رسانه‌ای افراطی است و همکاری با آن هفت سال حبس دارد. 

 از سال ۲۰۲۰ و انتخاب شش‌باره لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهور، برخورد با روزنامه‌نگاران سخت‌تر شده است. ۳۶ روزنامه‌نگار هم‌اکنون در زندان‌های بلاروس محبوس هستند. 

 

بمب‌افکن‌های آبی اروپا در آسمان یونان

موج هوای گرم اروپا بلای جان جنگل‌های یونان شده است. حریق در این جنگل‌ها باعث شده اتحادیه اروپا واکنش نشان دهد و برای کمک آستین بالا بزند. 

بمب‌افکن‌های آبی موسوم به کانادیر به یونان اعزام شده اند تا به خاموش شدن آتش جنگل‌های یونان کمک کنند. آتش‌سوزی اخیر در یونان متاثر از گرما و همچنین وزش باد بوده است. بسیاری از شهروندان خانه‌های خود را در حومه این جنگل‌ها ترک کرده اند. اغلب جنگل‌های کاج منطقه خاکستر شده است.

 

کرونای گربه‌ای در کمین گربه‌‌ها 

تلف شدن هزاران گربه در قبرس زنگ خطر را برای کارشناسان درآورده است. آنها هشدار می‌دهد ویروس کرونای گربه‌ای در کمین گربه‌هاست. 

ویروس کرونای گربه‌ای باعث بروز عفونت‌های شدید در گربه‌ها می‌شود، اما هنوز با قاطعیت نمی‌‌توان گفت که این ویروس انسان‌ها را هم درگیر می‌کند یا نه. 

نمونه‌‌های مبتلا به کرونای گربه‌ای در میان گربه‌‌ها در بریتانیا هم گزارش شده است. نکته شایسته توجه این که کرونای گربه‌ای شباهتی با کووید ۱۹ ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها