|

دور دنیا در یک دقیقه

دسته‌ گلی که وزیر دادگستری نیوزیلند به آب داد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده، مرور می‌کنیم.

دسته‌ گلی که وزیر دادگستری نیوزیلند به آب داد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده، مرور می‌کنیم. یک سر می‌رویم به جزیره سوزان رودس در یونان. از آنجا راهی آمریکا می‌شویم و رد پای خرس گریزلی را در صحنه جرم بررسی می‌کنیم و سپس سفر می‌کنیم به نیوزیلندی که وزیر دادگستری‌اش دسته گل به آب داده است. 

 

یونان؛ آتش‌سوزی همه را فراری می‌دهد

افزایش دمای هوا و آتش‌سوزی‌های جنگلی اهالی جزایر رودس، اویا و کورفو را در یونان فراری داده است. بیش از ۱۹ هزار نفر از شهروندان در رودس خانه و زندگی خود را رها کرده اند و راهی جاده‌های ساحلی شده اند تا سوار بر قایق‌ها جزیره را ترک کنند.

گرما از یک سو و از سوی دیگر غلظت دود و کمبود هوای تنفسی امان ساکنان این جزایر را بریده است. وزش باد به سوختن بیشتر جنگل‌ها و پوشش‌‌های گیاهی کمک می‌کند و وسعت بزرگتری از فاجعه را پیش روی یونانی‌ها می‌گذارد. ۸۲ مورد آتش‌سوزی جنگلی طی این چند روز در یونان رخ داده است.

 

آمریکا؛ قاتل گریزلی است؟

رد پاهایی در صحنه کشف شده است که می‌گوید احتمالا قاتل خرس گریزلی باشد. صحنه جرم، پارک ملی یلواستون مونتانا در آمریکاست و مقتول یک زن. 

تعداد خرس‌های گریزلی در این منطقه زیاد شده و مسئولان هشدار داده اند گردشگران غذا و زباله‌های خود را کنترل کنند و از مناطق علامت‌گذاری شده عبور نکنند. اداره حیات ‌وحش یلو استون همچنان مشغول تحقیق درباره کشته شدن زن گردشگر در این پارک است و قتل به دست خرس گریزلی را تایید نهایی نکرده است.

 

نیوزیلند؛ وزیر دادگستری تصادف کرد، استعفا داد

پلیس نیوزیلند در گزارش خود نوشته است که آقای کری آلان، وزیر دادگستری، حین رانندگی در ولینگتون بی‌احتیاطی منجر به تصادف داشته، همچنین مقابل درخواست مامور مقاومت و تلاش کرده به دفتر پلیس نرود. در نهایت ۴ ساعت بازداشت بوده و سپس آزاد شده است. 

کری آلان پس از این ماجراها نامه استعفای خود را نوشته و اعلام کرده از رفتارش متاسف است و در مدت استراحت به آن فکر می‌کند. او همچنان عضو پارلمان نیوزیلند است. 

برای آلان قرار دادگاه صادر شده است. پلیس می‌گوید او یک مورد هشدار رد تست الکل هم دارد. 

 

ژاپن؛ آلودگی رادیواکتیو در ماهی‌های فوکوشیما

ماهی‌های صید شده در آب‌های نزدیک به نیروگاه هسته‌‌ای آسیب دیده فوکوشیما تا ۱۸۰ برابر استاندارد ژاپن آلوده به ماده سمی رادیواکتیو سزیوم هستند. 

این موضوع باعث تمرکز بیشتر کشورهای همسایه بر واردات مواد غذایی دریایی ژاپن و همچنین موضوع تخلیه آب‌های تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما در دریا شده است. 

با این که سازمان بین المللی انرژی اتمی استاندارد آبها را تایید کرده، اما چین آزمایش رادیواکتیو محصولات دریایی ژاپن را آغاز کرده است. هنگ کنگ هم هشدار داده اگر این آبها در دریا رها شوند، واردات مواد غذایی ژاپنی را ممنوع می‌کند.

 

چین؛ سقف مدرسه ریخت، ۱۱ نفر کشته شدند

سقف مدرسه‌ای در شهر کیکیهار چین فروریخته و باعث مرگ ۱۱ نفر شده است. اغلب قربانیان از گروه زنان والیبالیست نوجوان بوده اند. 

در گزارش‌ها آمده هنگام حادثه ۱۹ نفر در سالن ورزشی مدرسه حضور داشته اند. چهار نفر از آنها موفق شده اند فرار کنند. یک نفر همچنان زیر آوار است. 

کارشناسان می‌گویند انبار کردن مصالح ساختمانی روی سقف این مجموعه باعث فروریختن و وقوع این فاجعه شده است. والدین قربانیان هنوز اطلاعات دقیقی درباره فرزندان‌شان ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها