|

پارلمان: واکنش بریتانیا به تهدیدات چین کافی نیست

کمیته تحقیقاتی پارلمان بریتانیا به داده‌هایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد واکنش دولت به نفوذ چین در زمینه‌های مختلف بسیار ضعیف و ناکارآمد است.

پارلمان: واکنش بریتانیا به تهدیدات چین کافی نیست
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که دعوا و چالش دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا بر سر لوایح دفاعی و محدودیت برای تغییر جنسیت و مسئله سقط جنین و … بالا گرفته، اما موضوع داغ امروز روزنامه‌های آمریکایی اعتصاب نویسندگان و همراهی بازیگران با آنها در هالیوود است. موضوعی که می‌تواند برای مدتی تولید فیلم و سریال را در این نهاد عظیم متوقف کند. 

روزنامه‌های بریتانیایی هم ماجرای اعتصاب در هالیوود را پوشش داده اند، اما در کنار آن به اعتصاب پزشکان و عدم همراهی و موافقت دولت برای افزایش دستمزد آنها هم پرداخته اند. هشدار پارلمان بریتانیا به دولت برای تقابل با نفوذ و تهاجمات چین و البته درخشش تنیسور زن تونسی در ویمبلدون هم از موضوعات دیگر در صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی است. 

کشف گور دسته‌جمعی در سودان و تقویت نظریه کشتار قبیله‌ای در درگیر‌ی‌‌های اخیر این کشور موضوع مورد توجه رسانه‌های خاورمیانه‌ای است. حضور ستاره تونسی دنیای تنیس در فینال ویمبلدون هم در این رسانه‌ها بازتاب فراوان داشته است. راه اندازی زبان عربی در بخش هوش مصنوعی گوگل هم از دیگر خبرهای صفحه اول این روزنامه‌هاست. سفر نارندرا مودی به فرانسه و نگرانی گروه‌های امداد برای ۴ میلیون مخالف دولت اسد در سوریه هم از دیگر سوژه‌های مورد توجه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

نیویورک تایمز

اعتصاب در هالیوود؛ اتحاد بازیگران و نویسندگان 

سرانجام روز موعود فرا رسید. انتظار می‌رود امروز یکی از بزرگترین اعتصاب‌های هالیوود با هماهنگی اتحادیه نویسندگان و بازیگران در تاریخ سینمای آمریکا در ۶۰ سال اخیر شکل بگیرد و تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی برای مدتی متوقف شود. 

دستمزد و نحوه تقسیم سود حاصل از یک فیلم میان اعضا خاصه نویسندگان و بازیگران و همچنین نقش هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی موضوعات مورد مناقشه میان اتحادیه بازیگران و نویسندگان و استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی هالیوود هستند.

پیش از اتحاد اخیر، در ماه می هم نویسندگان اعتصاب کرده و اعتراض خود را نسبت به میزان دستمزد نشان داده بودند. پس از آن اتحادیه بازیگران هم اعلام کردند راه آنها را ادامه می‌دهند و در برنامه بعدی همراهی خواهند کرد.

در ۶۰ سال اخیر برای نخستین بار است که بازیگران در کنار نویسندگان قرار می‌گیرند و برای افزایش دستمزدها و همچنین توزیع عادلانه سود حاصل از فیلم تلاش می‌کنند. پیش از این بارها نمایندگان نویسندگان و بازیگران نشست‌های متعددی را با نمایندگان استودیو‌ها ترتیب داده و برای رسیدن به توافق تلاش کرده بودند. 

 

گاردین

پارلمان: واکنش بریتانیا به تهدیدات چین کافی نیست

کمیته تحقیقاتی پارلمان بریتانیا به داده‌هایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد واکنش دولت  به نفوذ چین در زمینه‌های مختلف بسیار ضعیف و ناکارآمد است. این کمیته ادعا می‌کند اگر دولت دست نجنباند و تهدیدات چین را جدی نگیرد، شکست سختی خواهد خورد.

در گزارش این کمیته تحقیقاتی می‌خوانیم چین در اقتصاد و تجارت، سیاست و علم و دانشگاه و حتی و زیرساخت‌ها تهاجماتی را علیه کلیت دولت و حکومت در بریتانیا تدارک دیده است که در نهایت تهدیدی برای لیبرال دموکراسی به شمار می‌رود. 

با این حساب دولت بریتانیا باید به درستی واکنش نشان دهد و با این تهاجمات مقابله کند. این کمیته ادعا می‌کند دولت بریتانیا قرار بود دولت چین را با سوالاتی مواجه کند و آنها را وادار به پاسخ‌گویی کند، اما مشاهدات نشان می‌دهد دولت نه تنها برنامه‌هایش را به کندی پیش‌ می‌برد که از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. این شکستی جدی برای برتیانیاست که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

کمیته تحقیقاتی پارلمان تاکید می‌کند دولت بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای مقابله با تهدیدات چین در دستور کار ندارد و این تهدیدی جدی برای آینده کشور است.

 

نشنال

آتش‌بس در سودان؛ کشف گور دسته‌جمعی در دارفور غربی

با برقراری آتش‌بس در سودان گوری دسته‌جمعی در منطقه دارفور غربی این کشور پیدا شده است. ماموران اجساد ۸۷ نفر اغلب شامل زن و کودک را از این گور بیرون کشیده اند. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل به صراحت اعلام می‌‌کند اطلاعات موثقی در دست دارد که این کشتار با دستور نیروهای پشتیبان سریع رخ داده است. در میان کشته‌ها افرادی از قبیله ماسالیت شناسایی شده اند. این نشانه محکمی است برای گروه‌های تحقیقاتی که در جنگ داخلی سودان کشتار قومیتی هم وجود دارد. 

کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اقدامات قومیتی و همچنین کشتار شهروندان غیر نظامی را محکوم و از بی‌احترامی و بی‌حرمتی شبه‌نظامیان به افراد قبایل در این درگیری‌ها اظهار تاسف کرده است. در گزارش سازمان ملل آمده مردم محلی مجبور شده اند تا اجساد را در گور دسته‌جمعی دفن کنند و مانع شناسایی آنها شوند. 

سازمان ملل چندی پیش درباره بروز درگیری‌های قومیتی در تنش‌های اخیر سودان و همه جانبه‌شدن جنگ داخلی در این کشور هشدار داده بود. تا کنون چندین و چند آتش بس با پادرمیانی آمریکا و عربستان در سودان برقرار شده که تا به حال هیچ کدام دوام نیاورده و بارها نقض شده است. 

 

عرب نیوز

افتخار تونس؛ درخشش اُنس جابور در ویمبلدون

برای دومین بار است که تنیسور زن تونسی موفق می‌شود به فینال مسابقات تنیس ویمبلدون راه پیدا کند. انس جابور فردا در فینال به مصاف مارکتا وندروسوا از چک می‌رود.

انس جابور امسال دل تماشاگران تنیس ویمبلدون را برده است. او پر شور و هیجانی بازی می‌کند. جابور با موفقیت‌های پیاپی توانسته هواداران تنیس را با خود همراه کند و تشویق‌های پیاپی آنها را با خود داشته باشد. 

این تنیسور زن تونسی در بازی نیمه‌نهایی و در تقابل با آریانا سابانکای بلاروس عقب بوده، اما با پشتکار و تشویق تماشاگران حاضر در استادیوم موفق شده کامبک بزند و در نهایت برنده بازی شود. 

گرند اسلم ویمبلدون از معتبرترین مسابقات سالانه تنیس است که اغلب تنیسورهای مطرح سعی می‌کنند در این تور حاضر باشند و عنوانی به دست بیاورند. از مهم‌ترین اتفاقات دور اول مسابقات امسال حذف تنیسور مطرح آمریکا، ونوس ویلیامز بود. در بخش مردان هم اندی ماری بریتانیایی نتوانست به فینال راه پیدا کند و در همان دور دوم حذف شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها