|

وزیر دفاع بریتانیا: اوکراین بداند ما «آمازون» نیستیم!

ناتو و حواشی‌اش همچنان مهم‌ترین موضوع صفحه اول رسانه‌ها در غرب و شرق جهان است. روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر ماجراهای ناتو و زلنسکی و دلخوری پیش‌آمده و گوشه‌ و کنایه‌های وزیر دفاع انگلیس، به رابطه میان آمریکا و چین و نگاه جمهوریخواهان درباره تقویت تسلیحاتی اوکراین و البته وضعیت عجیب و غریبی که سیلاب اخیر نیویورک پیش‌آورده پرداخته اند.

وزیر دفاع بریتانیا: اوکراین بداند ما «آمازون» نیستیم!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

برای بریتانیایی‌ها هر چند که ناتو و اظهارات شرکت‌کنندگان و تصمیمات آنها بسیار اهمیت دارد، اما کیست که نداند مهم‌ترین موضوع رسانه‌های بریتانیایی، غائله مجری بی‌بی‌سی است. پلیس می‌گوید اسناد و مدارکی که دال بر ارتکاب جرم کیفری و جنایی باشد در این پرونده پیدا نکرده و دیگر این که همسر آقای مجری نام او را که تا امروز پنهان مانده بود، آشکار کرده است: هیو ادوارد. موضوع دیگر برنامه اعتصاب پزشکان است که هشداری سفت و سخت برای سوناک به حساب می‌آید. رسانه‌ها تلاش می‌کنند پیش از اجرای وعده اعتصاب نخست‌وزیر کاری انجام دهد.

حواشی ناتو به صفحه اول رسانه‌های خاورمیانه‌ای هم رسیده گرچه آنها موضوعی مهم‌تر مثل سخنرانی محمود عباس در جنین را دارند. برخی از عدم استقبال اهالی جنین نسبت به عباس و اظهاراتش در جنین نوشته و برخی دیگر از عزم جزم او برای ساختن دوباره جنین گفته‌اند. رونق کسب و کارهای خصوصی میان اماراتی‌ها هم سوژه دیگر این روزنامه‌هاست.

 

گاردین

پلیس: مجری بی‌بی‌سی مرتکب جرم کیفری نشده است

پیش از این که خانم ویکی فلیند از همسر مشهور و معروفش که مجری بی‌بی‌سی است، نام ببرد، دو مامور پلیس متروپولیتن ادعا کرده بودند هیچ نشانه‌ و سندی که تایید کند مجری بی‌بی‌سی مرتکب جرم کیفری شده است، به‌دست نیامد.

پس از این ادعا، خانم ویکی فلیند اعلام کرد همسرش، هیو ادوارد، مجری مشهور بی‌‌بی‌سی به مدت ۵ روز است که در واکنش به جنجال روزنامه سان و حواشی آن در بیمارستان بستری شده است و حال و روز خوبی ندارد. او می‌گوید پیش از این واقعه هم همسرش دچار افسردگی بوده و سابقه بیماری‌های روحی و روانی داشته است. اما ماجرای اخیر حال آقای ادوارد را بسیار بدتر کرده است.

ماجرای اخیر حدود پنج روز پیش و با انتشار گزارشی در روزنامه سان آغاز شد. والدین پسری جوان مدعی شدند از سه سال قبل مجری مشهور بی‌بی‌سی از فرزندشان تقاضای عکس‌های پورن و جنسی می‌کند و در این مدت به او ۳۵ هزار پوند هم پرداخت کرده است. حتی ادعاهایی مطرح شد که این پول در راه تهیه کوکائین خرج شده است و …

فرزند این خانواده این ادعاها را تکذیب کرد و آنها را چرند دانست. گزارش تکذیب در روزنامه سان منتشر نشد،‌ تا این که پلیس تحقیقات خود را آغاز کرد و به این نتیجه رسید اگر هر اتفاقی افتاده، معنایش این نیست که مجری‌ بی‌بی‌سی مرتکب جرم کیفری و جنایی شده باشد.

پس از این گزارش، خانم ویکی فلیند، ترجیح داد نام همسرش را که در مرکز این جنجال بوده است، اعلام کند.

 

نشنال

اعتراض فلسطینی‌ها به عباس: چرا در جنین نبودی؟

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خودش را به جنین رسانده و برای اهالی این اردوگاه آسیب دیده سخنرانی کرده است. عباس قول داده اردوگاه جنین را بهتر از قبل می‌سازد و آن را در اختیار ساکنان می‌گذارد.

اما گزارش‌های منتشر شده از اردوگاه و شهر جنین تایید می‌کنند از میزان محبوبیت عباس در میان ساکنان جنین کاسته شده است. بحث فساد اقتصادی کابینه عباس و اهمال‌کاری و برخی مذاکرات با دولت اسرائیل یک سوی ماجراست، اما سوی دیگر اعتراض اهالی جنین به خود عباس است.

اهالی جنین می‌گویند چرا محمود عباس در روزهایی که اسرائیلی‌‌ها به اردوگاه و پنا‌ه‌گاه آنها حمله کرد و جان ۱۲ نفر را گرفت، به آنجا سر نزده و از شهروندان فلسطینی دلجویی نکرده است؟ چرا وقتی به او نیاز داشته اند تا از حق‌شان دفاع کند، او آنجا نبوده است.

در نظرسنجی اخیر در مناطق فلسطینی‌نشین تنها ۲۷ درصد از جمعیت فلسطینی از عباس و عملکرد او رضایت داشته اند. محبوبیت این سیاستمدار فلسطینی به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

ساکنان جنین می‌گویند مردم از رام‌الله آمده اند تا در مراسم سخنرانی عباس در جنین او را تشویق کنند. مردم جنین به عباس اعتراض دارند و برای سخنرانی او نیامده اند. اردوگاه جنین حدود ده روز پیش طی عملیات دو روزه ارتش اسرائیل از زمین و آسمان مورد حمله واقع شد و خسارات فراوانی دید. زیرساخت‌های این اردوگاه از بین رفت.

 

ایندیپندنت

وزر دفاع بریتانیا: اوکراین بداند ما «آمازون» نیستیم!

توقع زلنسکی از اروپا و آمریکا برای دریافت تسلیحات بیشتر در تقابل با روسیه باعث شده تا مقامات اروپایی به نوعی واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. وزیر دفاع بریتانیا در نشست ناتو با عصبانیت جواب رئیس‌جمهور اوکراین را داده است.

آقای بن والاس در نشست ناتو به طعنه به زلنسکی گفته « ما حامیان اوکراین آمازون نیستیم ». منظور از بن والاس از آمازون، سایت مشهور خرید کالاست. او گفته ما آمازون نیستیم که سلاح‌های مورد نظر را سفارش دهید و ما هم چند روز بعد در اختیارتان بگذاریم.

بریتانیا از سال گذشته که حمله روسیه به اوکراین آغاز شده، حامی سرسخت این کشور بوده و همواره سعی کرده است تسلیحات و کمک‌های غیر نظامی خود را در اختیار سربازان و مردم اوکراین قرار دهد.

بن والاس معتقد است اوکراین هم باید از آن سو قدردانی و مایه‌های خود را نشان دهد. آنها هم باید ما و دیگر حامیان را متقاعد کنند که ارزش این حمایت‌ها را دارند. مردم اروپا و آمریکا می‌خواهند بدانند که اوکراینی‌ها قدردان و سپاسگزار هستند.

 

عرب نیوز

نشست ناتو؛ تضمین امنیتی طولانی‌مدت G7 برای اوکراین

سران ناتو خاصه نمایندگان کشور‌های گروه هفت که عضو این پیمان هستند، در واکنش به ناراحتی زلنسکی از عدم پذیرش فوری اوکراین در این جمع، از تضمین امنیتی جدید برای این کشور و تقابل با روسیه رونمایی کرده اند؛ تضمینی جدید و طولانی‌مدت. زلنسکی از این که سران ناتو موضوع پیوستن اوکراین را به این پیمان نظامی در جدول زمانی فوری قرار نمی‌دهند، ناراحت است و این رفتار را دیوانه‌وار توصیف می‌کند.

معنی و مفهوم تضمین امنیتی جدید ناتو این است که کشورهای عضو برای طولانی شدن این جنگ و مقاومت اوکراینی‌ها و تقویت خطوط دفاعی آنها برنامه دارند. جو بایدن یکی از مخالفان پیوستن فوری اوکراین به ناتو است. اما او به صراحت می‌گوید کشورهای حامی اوکراین شامل آمریکا، کانادا و اروپایی‌ها، خاصه اعضای گروه هفت برای حضور طولانی‌مدت در این معرکه آماده هستند و در تمامی ابعاد کمک خواهند کرد.

این کشو‌ر‌ها در بعد نظامی و غیر نظامی شامل کمک‌های اقتصادی و اجتماعی همواره حامی اوکراین بوده اند. و به حمایت خود ادامه خواهند داد. آقای بایدن خطاب به زلنسکی گفته « مقاومت و تلاش شما در اوکراین الگویی برای همه جهان است و من روزی را خواهم دید که اوکراین با همین همت و عزم راسخ به عضویت ناتو درآمده است و این پیروزی را جشن خواهد گرفت ».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها