|

تردید‌های آمریکا و آلمان برای عضویت اوکراین در ناتو

سران و اعضای ناتو این هفته در لیتوانی گرد هم می‌آیند تا درباره مسائل اخیر جهان و اوکراین و سوئد … بحث و گفت‌وگو کنند. از جمله موارد مرتبط با اوکراین در نشست اخیر ناتو، یکی عضویت این کشور در این پیمان است و دیگری ارسال سلاح و تجهیزات سنگین‌تر مثل بمب‌های خوشه‌ای برای آنهاست.

تردید‌های آمریکا و آلمان برای عضویت اوکراین در ناتو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که رئیس‌جمهور آمریکا تور اروپایی خود را برای رسیدن به پایتخت لیتوانی آغاز کرده و نشست ناتو هم نزدیک است، اما شرایط جوی در نیویورک و بروز سیلاب ناگهانی در این شهر موضوع رسانه‌ها و روزنامه‌هاست. یک نفر جان باخته و وضعیت ناگواری در سطح شهر ایجاد شده است. البته که نشست ناتو و ماجراهای اوکراین و بروز برخی اختلافات میان رهبران غرب در این زمینه هم در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود. 

پیروزی تیم کریکت انگلیس بر استرالیا موضوعی مهم در صفحه اول رسانه‌های بریتانیایی است. پس از آن رسوایی مجری بی‌بی‌سی که نامی از او فعلا برده نمی‌شود و ورود پلیس متروپولیتن به ماجراهای او موضوع مشترک رسانه‌های بریتانیایی است. آنها پرونده برخورد خودرو با مدرسه و کشته و مجروح شدن دانش‌آموزان را هم پیگیری می‌کنند، همچون موضوع اوکراین و ناتو و … که هنوز در صفحه اول این رسانه‌ها پررنگ است.

سودان یک بار دیگر به صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بازگشته است. کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در حمله هوایی در شهر ام‌دورمان نام سودان را یک بار دیگر سر زبان‌ها انداخته است. سازمان ملل هشدار داده است و … از آن گذشته ماجراهای پیوستن اوکراین به ناتو هم برای این روزنامه‌ها مهم است. پیشرفت اماراتی‌ها در بخش خصوصی هم موضوعی است که در روزنامه‌های این کشور مورد توجه قرار گرفته است. 

 

گاردین

ملاقات پلیس و بی‌بی‌سی بعد از تعلیق مجری

پلیس متروپولیتن تایید می‌کند که تعدادی از افسران آنها دیداری با مسئولان بی‌بی‌سی پس از انتشار خبر تعلیق مجری این بنگاه خبری خواهند داشت. یکی از مجریان مرد بی‌بی‌سی به دلیل پرداخت پول به یک نوجوان در ازای جمع‌آوری تصاویر جنسی و پورن از اجرای برنامه تعلیق شده است. 

جزییات جدیدی از این ماجرا منتشر شده است. از جمله این که مبلغ پرداختی مجری به نوجوان طی سه سال، ۳۵ هزار پوند بوده و این مبلغ خرج تهیه کوکائین برای مصرف آنها شده است! نامی از مجری برده نشده است. همچنین جزییات هویتی این نوجوان نیز در نزد بی‌بی‌سی محفوظ است. تنها می‌دانیم او هم‌اکنون ۲۰ ساله است و آغاز این رابطه از ۱۷ سالگی بوده است. مادر این نوجوان اواسط ماه می درباره این رابطه به بی‌بی‌سی شکایت کرد، اما مجری تا همین چند وقت پیش به اجرای خود ادامه داد. در گام بعدی مادر نوجوان موضوع را به روزنامه سان کشاند و … 

پلیس متروپلیتن می‌گوید در دیداری که با مسئولان بی‌بی‌سی خواهیم داشت درباره جزییات ماجرا مذاکره خواهیم کرد. موضوع مهم این است که ما شکایت و ادعای رسمی در این زمینه دریافت نکرده ایم. ابتدا باید اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

در بریتانیا سن قانونی روابط جنسی ۱۶ سال است. البته حداقل سن برای رد و بدل کردن تصاویر پورن شخصی ۱۸ سالگی است. 

 

نیویورک تایمز

سیلاب ناگهانی در نیویورک؛ یک شهروند جان باخت

بارش و سیلاب نادر و ناگهانی نیویورک شهروندان این شهر را غافلگیر کرده است. البته که نقشه‌های هواشناسی و سازمان ملی هواشناسی پیش‌بینی کرده بودند توفان تابستانی آرام‌آرام از واشنگتن دی‌سی به سمت نیوانگلند در حال حرکت است و نگرانی‌هایی را برای مناطق پست‌ و کم‌ارتفاع ایجاد خواهد کرد. 

با این حال سیلابی نادر و ناگهانی نیویورک را در بر گرفت، آن هم در فصل گرما و تابستان. بخشی از شهر زیر آب رفت و یک شهروند هم هنگام فرار از وضعیت جان باخت. بخش‌های زیادی از نیویورک هشدار سیلاب دریافت کرده و نیروها به حالت آماده‌باش درآمده اند. سفر با خودروهای شخصی هم در این مناطق ممنوع اعلام شده است.

به هر حال تعدادی خودرو خسارت دیده و زیر آب رفته، به خانه‌ها آسیب رسیده و وضعیت اضطراری در سطح شهر پیش آمده است. در نخستین ساعات بروز سیلاب سیستم برق ۱۳ هزار واحد مسکونی قطع شده است. برخی مسیرهای دسترسی هم از دست رفته و یا مسدود شده است.

 

نشنال

تردید‌های آمریکا و آلمان برای عضویت اوکراین در ناتو

سران و اعضای ناتو این هفته در لیتوانی گرد هم می‌آیند تا درباره مسائل اخیر جهان و اوکراین و سوئد … بحث و گفت‌وگو کنند. از جمله موارد مرتبط با اوکراین در نشست اخیر ناتو، یکی عضویت این کشور در این پیمان است و دیگری ارسال سلاح و تجهیزات سنگین‌تر مثل بمب‌های خوشه‌ای برای آنهاست. 

رئیس‌جمهور ایالات متحده از جمله کسانی است که در عضویت سریع اوکراین به ناتو مردد است. او اما تصمیم گرفته بمب‌های خوشه‌ای را برای تقویت جبهه ضد حمله اوکراین و تضعیف جبهه دفاعی روسیه به اوکراین بفرستد. بایدن پیش از سفر به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی و در آستانه سفر به لندن معتقد است پیوستن به ناتو شروطی دارد. همه این شروط باید تامین شود تا کشوری به عضویت ناتو در بیاید. این شروط از دموکراسی را شامل می‌شود تا مسائل دیگر. بایدن معتقد است اوکراین در حال حاضر نمی‌تواند عضو ناتو باشد. 

از سوی دیگر برخی منابع خبر می‌دهند آلمان هم چندان تمایلی به پیوستن فوری اوکراین به ناتو ندارد. البته دلیل عدم تمایل آنها، جلوگیری از درگیری گسترده‌تر با روسیه است. آلمان دوست ندارد پای ناتو به جنگ با روسیه باز شود. آنها ترجیح می‌دهند بیش از پیش به کیف و زلنسکی کمک نظامی و مالی کنند تا در تقابل با روسیه بهتر از خود دفاع کنند. 

 اختلاف نظر میان اعضای ناتو در تصمیم‌گیری‌ها همواره وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست. مثلا ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا از تصمیم بایدن برای ارسال بمب‌ خوشه‌ای به اوکراین حمایت نکرده است. اما سران ناتو می‌دانند بزرگتر شدن اختلافات می‌تواند باعث تضعیف جبهه تقابل با روسیه و تقویت این کشور شود.

 

عرب نیوز

هشدار سازمان ملل: جنگ داخلی تمام‌عیار در سودان

حالا دیگر سازمان ملل از واژه تمام عیار برای توصیف وقایع خشونت‌بار سودان استفاده می‌کند: اتفاقاتی که در سودان رخ می‌دهد، نه تنها این کشور را که کل منطقه را می‌تواند بی‌ثبات و ناامن کند. این یک جنگ داخلی تمام عیار است. 

هشدار سازمان ملل پس از حمله هوایی مرگ‌باری که روز یکشنبه در شهر ام‌دورمان رخ داده، صادر شده است. در این حمله هوایی که بر فراز یک ساختمان مسکونی رخ داده، ۲۲ شهروند غیر نظامی جان خود را از دست داده اند. ام‌دورمان خواهر خارطوم و به خانه صلح مشهور است. 

مسئولیت این خشونت واضح و آشکار را هیچ گروهی به عهده نمی‌گیرد. ارتش می‌گوید با هیچ نیروی متخاصمی در ام‌دورمان مقابله نکرده است، نیروهای پشتیبان سریع هم معتقدند تعداد کشته‌ها ۳۱ نفر است و حرف دیگری نزده اند. نزدیک به سه ماه از درگیری‌های داخلی سودان می‌گذرد. ژنرال‌ها به جان هم و البته بیشتر به جان مردم بی‌دفاع و غیر نظامی سودان افتاده اند.

حدود ۳ هزار نفر در این مدت جان خود را از دست داده اند. جمعیت بزرگی آواره شده اند. زنان سودانی از خشونت جنسی ناشی از وضعیت پیش‌آمده گزارش داده اند و … برخی هم از کشتار هدفمند قومیتی گفته اند. 

قرار است در ماه جاری در مصر نشستی با عنوان سازوکارهای موثر توسعه برگزار شود و با حضور همسایگان سودان مشکلات این کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد شاید بساط خشونت تا حدی برچیده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها