|

اردوغان از ناتو چه می‌خواهد؟

پاسخ مثبت اردوغان به پیوستن سوئد به ناتو نه تنها غافلگیرکننده بود، که سوالات بی‌شماری را پیش روی تحلیلگران و کارشناسان امور بین‌الملل گذاشته است.

اردوغان از ناتو چه می‌خواهد؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

هنوز حواشی و خبرهای مربوط به نشست ناتو در صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌‌های جهان به چشم می‌خورد. رفع مانع پیوستن سوئد به ناتو و باقی ماندن گرفت و گیرهای اوکراین برای اضافه شدن به این جمع تحلیل‌ها و گزارش‌‌هایی در پی داشته است. روزنامه‌‌های آمریکا در کنار ماجراهای ناتو و اوکراین، سرگرم بررسی فعالیت‌های جناح جمهوریخواه و دست راستی برای محدودیت سقط جنین در ایالت‌ها و البته حمایت از قوانین حمل اسلحه هستند. 

روزنامه‌های بریتانیایی هم در کنار خبرهای نشست ناتو، درخشش تنیسور زن اوکراینی در مسابقات ویمبلدون را پوشش می‌دهند، از پیچیده شدن پرونده مجری بی‌بی‌سی و پیامک تهدید آمیز برای جوانی که یکی از طرفین این ماجراست می‌گویند و از بروز گرمای شدید و طاقت‌فرسا در اروپا خبر می‌دهند. خبرهایی از تایلند و برگزاری انتخابات و همچنین شلیک موشک از کره شمالی به سمت ژاپن هم در این رسانه‌ها به چشم می‌خورد. 

ماجراهای ناتو برای خاورمیانه‌ای ها هم مهم است. خاصه وقتی ترکیه به عنوان عضوی از این جمع همسایه و هم‌منطقه خاورمیانه‌ای‌ها به حساب می‌آید. برخی از روزنامه‌های منطقه دنبال این هستند بدانند ترکیه در ازای دریافت چه امتیازی حاضر شده رای به عضویت سوئد در جمع ناتویی‌ها بدهد. خبرهایی از یمن هم در صفحه اول این روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. ظاهرا حوثی‌ها تحرکاتی در مارب داشته اند. جاه‌طلبی‌های امارات در زمینه توسعه تجارت‌ در بخش خصوصی و همچنین تلاش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از جمله موضوعاتی است که در روزنامه‌های خاورمیانه‌‌ای مورد توجه واقع شده است.

 

گاردین

درخواست پلیس از بی‌بی‌سی: تحقیقات داخلی را متوقف کنید!

پلیس متروپولیتن از مدیران بی‌بی‌سی درخواست کرده در حال حاضر هرگونه تحقیقات داخلی را درباره مجری تعلیق شده در این کمپانی خبری متوقف کنند و اجازه بدهند ماموران تخصصی کار خود را انجام بدهند.

موضوع مهمی که ذهن پلیس را درگیر کرده این است که آنها پرونده را با سمت و سوی جرم کیفری پیش ببرند یا نه. تحقیقات گسترده‌تر پاسخ این پرسش را می‌دهد. یکی از مدیران بی‌بی‌سی می‌گوید کنترل تحقیقات به طور کامل به پلیس سپرده شده است. 

یکی از مواردی که برای پلیس متروپولیتن مهم است رد پای تهدید در پرونده مجری تعلیق شده بی‌بی‌سی است. پلیس در حال پیگیری این موضوع است و می‌خواهد بداند پسر ۲۰ ساله درگیر در این پرونده آیا برای رد ادعای والدین خود تهدید شده است یا نه. 

بر اساس ادعای والدین این پسر در حال حاضر ۲۰ ساله روزنامه سان بریتانیا گزارشی منتشر کرد که یکی از مجریان نامدار بی‌بی‌سی به مدت سه سال به پسری نوجوان در سن ۱۷ سالگی مبلغ ۳۵ هزار پوند پرداخت کرده تا تصاویر پورن او را دریافت کند. در این گزارش تاکید شد این پول خرج تهیه کوکائین هم شده است. 

 

نشنال

چشم‌انداز ۲۰۳۰ امارات: کاهش ۴۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای

امارات سیاست‌های سختگیرانه‌تری برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته است تا بتواند در آینده میزان تولید این گازها را تا حد مطلوب و محسوسی کاهش دهد. 

دولت امارات در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ای در این کشور را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. صنایع و کارخانه‌ها در امارات، بخش کشاورزی و حمل و نقل و همچنین سایت‌های تولید برق در این کشور عمده گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. برنامه کاهش تولید این نوع گازها بیشتر در این بخش‌ها پیگیری می‌شود.

فاز اول این برنامه برای کاهش ۳۱ درصدی گازهای کربنی طراحی شده بود. این هدف البته محقق نشد و امارات آن را با عدد ۲۳/۵ درصد در سال ۲۰۲۰ اصلاح کرد. اما حالا اماراتی‌ها به این نتیجه رسیده اند که می‌توانند هدف ۴۰ درصد را تا سال ۲۰۳۰ محقق کنند.

آنها میزبان نشست مبارزه با تغییرات اقلیمی COP28 هستند و باید گام بلندی در زمینه حفظ محیط زیست و کاهش عوامل موثر در تغییرات آب و هوایی بردارند. تلاش‌های امارات در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک و کاهش سوخت‌های فسیلی در صنایع و ارتقای سیستم انرژی خورشیدی برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۳۰ است. 

چشم‌انداز ۲۰۳۰ امارات در واقع تلاش این کشور برای رسیدن به هدف بزرگتری است که قرار است تا سال ۲۰۵۰ محقق شود؛ تولید گازهای گلخانه‌ای در امارات به صفر برسد.

 

نیویورک تایمز

جمهوریخواهان در آیوا سقط جنین را محدود می‌کنند

کمتر از یک ماه پس از این که دادگاه عالی آیوا در تعیین سرنوشت قانون سقط جنین به بن‌بست رسیده بود، نمایندگان قانونی این ایالت در کنگره تکلیف را روشن کردند و محدودیت‌هایی برای سقط جنین در نظر گرفتند.

بر اساس محدودیت‌هایی که نمایندگان جمهوریخواه برای آیوایی‌ها تعیین کرده اند، سقط جنین پس از ۶ هفتگی غیر قانونی می‌شود. این در حالی است که پیش از این سقط جنین در آیوا تا هفته بیستم بارداری مجاز شمرده می‌شد. رای سال گذشته دیوان عالی آمریکا به لغو آزادی سقط جنین باعث شد تصمیم‌گیری به ایالت‌ها واگذار شود. 

از همان روز پیش‌بینی می‌شد آزادی سقط جنین در ایالت‌های جمهوریخواه محدود شو و پیامدهایی داشته باشد. مهاجرت جمعیت جوان از این ایالت‌ها، تضعیف موقعیت دانشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی ایالتی از جمله پیامدهای این ماجرا بوده است. 

البته هنوز لایحه محدودیت سقط جنین پس از هفته ششم از سوی فرماندار ایالت آیوا امضا نشده است. خانم کیم رینولدز روز جمعه این لایحه را امضا می‌کند و به آن رسمیت قانونی می‌دهد. 

 

عرب نیوز

اردوغان از ناتو چه می‌خواهد؟

پاسخ مثبت اردوغان به پیوستن سوئد به ناتو نه تنها غافلگیرکننده بود، که سوالات بی‌شماری را پیش روی تحلیلگران و کارشناسان امور بین‌الملل گذاشته است. آنها می‌‌خواهند بدانند رئیس‌جمهور ترکیه در ازای چه چیز یا چه چیزهایی با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است؟ اردوغان از غرب چه می‌خواهد؟

اردوغان در ترکیه مدتهاست با کردها درگیر است. سرکوب شبه‌نظامیان کرد یکی از مواردی است که اردوغان حتما درباره آن با همتایان خود در ناتو مذاکره کرده است. خرید جت‌های پیشرفته و لاکچری F-16 از آمریکا مورد دیگری است که اردوغان روی آن تاکید دارد. غیرقانونی شدن قرآن‌سوزی در سوئد هم یکی دیگر از موضوعات مورد نظر رئیس‌جمهور ترکیه است. درخواست برای پذیرفته شدن ترکیه در اتحادیه اروپا هم که خواسته همیشگی اردوغان بوده است. 

معلوم است که اردوغان به همه خواسته‌هایش نرسیده است. اما همین که او بتواند اقتصاد فرسوده ترکیه را با ایجاد رابطه محکم‌تر با آمریکا تقویت کند، برد بزرگی کرده است. جذب سرمایه‌های آمریکایی در ترکیه برای او و کشورش دستاورد خوبی خواهد بود. کما این که رسیدن به F-16 هم دور از انتظار نیست. دیگر این که ترکیه با دادن رای مثبت به سوئد برای عضویت در ناتو، حالا رای مثبت آنها را برای پیوستن خودش به اتحادیه اروپا خواهد داشت.

بله ترکیه به همه خواسته‌هایش نرسیده است، اما در حدی قابل قبول به برخی از آنها دست پیدا خواهد کرد. البته که این موضوع در درازمدت همچون شمشیر دولبه عمل می‌کند. اردوغان با یاغی‌گری‌های خود در بسیاری موارد جایگاه ترکیه را در ناتو متزلزل‌ کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها