|

موافقت غافلگیرانه ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو

بااین که پیش‌بینی می‌شود در نشست جدید ناتو در پایتخت لیتوانی اختلاف‌ نظر میان اعضا پرر‌نگ‌تر از سابق باشد و حفظ وحدت رویه به سختی صورت بگیرد، اما ترکیه با موافقت ناگهانی خود با پیوستن سوئد به ناتو باعث شد تا دامنه ائتلاف نظامی خاصه در منطقه بالتیک بیش از پیش گسترش بیابد و گردهمایی اعضای این پیمان رنگ شادی به خود بگیرد.

موافقت غافلگیرانه ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نشست ناتو به خودی خود موضوعی جذاب برای رسانه‌ها در سراسر جهان بود، اما رضایت ترکیه به پیوستن سوئد به جمع ناتویی‌ها این موضوع را بیش از پیش به صفحه اول بسیاری از رسانه‌ها آورد. رسانه‌های آمریکایی علاوه بر موضوع ناتو و سوئد و ترکیه، به حواشی سیلاب نیویورک هم توجه دارند و البته دیپلماسی اقتصادی پس از بازگشت جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده از چین. پرونده پسر بایدن هم در این روزنامه‌ها پیگیری می‌شود.

ماجرای مجری بی‌بی‌سی و پرداخت پول در ازای دریافت عکس‌های پورن از پسر جوان هم موضوع داغ روزنامه‌های بریتانیایی است. پسری که یک سر این ماجراست معتقد است خانواده‌اش ادعاهای بی‌مورد مطرح کرده اند و همه چیز قانونی و درست بوده است. از آن گذشته، سفر بایدن در اروپا و مقصد اول او پیش از حضور در نشست ناتو، در لندن و دیدار با پادشاه و سوناک و … هم از دیگر موضوعات روزنامه‌های بریتانیایی است. بایدن و پادشاه چارلز درباره تغییرات آب و هوایی بیشتر از هر موضوع دیگری حرف زده اند.

هر چند گردهمایی اعضا ناتو در لیتوانی برای خاورمیانه‌ای ها هم مهم است، اما دیدار وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس با لاوروف در مسکو هم بسیار اهمیت دارد. همچنین قرارداد سنگین عراق در بخش انرژی با کمپانی توتال‌ انرجیز فرانسه در کنار دیدار بایدن و پادشاه بریتانیا، چارلز از موضوعات مورد توجه در روزنامه‌های خاورمیانه است. 

 

گاردین

حمایت پسر جوان از مجری BBC: این ادعا‌ها چرند است!

پسر جوانی که یک سوی ماجرای مجری بی‌بی‌سی است، ادعاهای مادرش را در روزنامه سان بریتانیا تکذیب می‌کند و می‌گوید این حرف‌ها چرند است. هیچ اتفاق غیر قانونی رخ نداده است. او از زبان وکلایش این ادعاها را رد کرده است. 

مادر این جوان معتقد است یکی از مجریان مرد و نامدار بی‌بی‌سی به مدت سه سال با فرزندش در ارتباط بوده و از او درخواست می‌کرده عکس‌های پورن شخصی در اختیارش بگذارد و در ازای آن مبلغی پرداخت می‌کرده است. مادر این پسر ادعا می‌کند نخستین ارتباط‌ها زمانی شکل گرفته که فرزندش ۱۷ ساله بوده است. در ادامه حتی گفته شد این مبالغ صرف تهیه کوکائین این پسر شده است. این مادر معتقد است این رابطه باعث نابودی زندگی فرزندش شده است.

ماجرا به قدری مورد توجه قرار گرفته که پای پلیس هم به موضوع باز شده است. البته مجری چند روزی هست که از اجرا تعلیق شده است تا تمامی جزییات ماجرا روشن شود. پلیس متروپولیتن می‌گوید در پی اطلاعات بیشتر از این موضوع است.

در گزارش‌های اولیه ادعا شده طی سه سال اخیر ۳۵ هزار پوند به این جوان پرداخت شده است. 

 

نشنال

تقویت روابط تجاری روسیه و شورای همکاری خلیج فارس 

در حالی که اعضای ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی بر جنگ اوکراین و پیوستن اعضای جدید متمرکز هستند، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در مسکو با لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرده اند. 

این دیدار با هدف تقویت روابط تجاری کشورهای حاشیه خلیج فارس با روسیه صورت گرفته است. روسیه می‌گوید روابط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال گذشته حدود ۶ درصد رشد داشته و به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر برای روسیه موضوع تمدید توافق دریای سیاه و صادرات غلات هم در میان است. پس از آن که با پادرمیانی ترکیه و سازمان ملل توافق دریای سیاه میان روسیه و اوکراین در ماه ژوئیه سال پیش رخ داد، بیش از ۳۰ میلیون تن انواع غلات از اوکراین به دیگر کشورها ارسال شد. اما به نظر می‌رسد روسیه به عنوان یکی از طرفین توافق دریای سیاه چندان تمایلی به تمدید آن ندارد. 

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل روسیه به تمدید توافق دریای سیاه، تحریم‌های غرب برای صادرات مواد غذایی و دیگر محصولات کشاورزی مثل کودهای شیمیایی و … این کشور باشد. 

لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفته تلاش‌های سازمان ملل برای تمدید توافق دریای سیاه موفق نبوده است و هیچ دلیلی هم وجود ندارد که روسیه به ادامه این توافق راضی باشد. 

او همچنین از گسترش روابط تجاری روسیه با شش کشور بلوک خلیج فارس مثل امارات، بحرین، کویت، قطر، عمان و عربستان سعودی گفته و تاکید کرده در نشستی که با نمایندگان این کشورها داشته درباره مهم‌ترین چالش‌های منطقه و روسیه بحث و تبادل نظر داشته است.

 

نیویورک تایمز

موافقت غافلگیرانه ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو

بااین که پیش‌بینی می‌شود در نشست جدید ناتو در پایتخت لیتوانی اختلاف‌ نظر میان اعضا پرر‌نگ‌تر از سابق باشد و حفظ وحدت رویه به سختی صورت بگیرد، اما ترکیه با موافقت ناگهانی خود با پیوستن سوئد به ناتو باعث شد تا دامنه ائتلاف نظامی خاصه در منطقه بالتیک بیش از پیش گسترش بیابد و گردهمایی اعضای این پیمان رنگ شادی به خود بگیرد.

موافقت اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با پیوستن سوئد به جمع اعضای ناتو، در واقع درام یک ساله‌ای که این پیمان را به خود مشغول کرده بود، تمام کرد. به نظر می‌رسید ماجراهای قرآن‌سوزی در سوئد به این موضوع بیش از پیش دامن بزند و همچنان این فرآیند را به تعویق بیاندازد که در نهایت ترکیه نظر مثبت خود را اعلام کرد.

رئیس ناتو از گفتن تاریخ دقیق پیوستن سوئد به جمع ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی خودداری کرده، اما گفته ترکیه قول داده هر چه سریعتر این درخواست در پارلمان این کشور مطرح و تصویب شود. پیش از این حدود دو هفته طول کشید تا پرونده پیوستن فنلاند به ناتو در پارلمان ترکیه تصویب شود. 

سوئد سی و دومین کشوری خواهد بود که به جمع کشور‌های عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی اضافه می‌شود. این اتفاق برای روسیه‌ای که درگیر حمله به اوکراین است، موضوع مهمی به حساب می‌آید.

 

عرب نیوز

ارتفاعات استراتژیک باخموت در تصرف اوکراین

نیروهای اوکراین موفق شده اند به ارتفاعات مشرف به شهر کلیدی باخموت مسلط شوند و در واقع نیروهای روسی را در داخل این شهر محاصره کنند. باخموت شهری در منطقه شرقی دونباس اوکراین است. 

نیروهای روسی برای گرفتن این شهر بیش از ۹ ماه وقت گذاشته و البته گروه مزدوران خارجی واگنر در این عملیات آنها را کمک کرده بودند. نبرد و مقاومت اوکراینی‌ها برای بازپس‌گیری این شهر از مدت‌ها قبل شروع شده است. آنها موفق شده اند روس‌ها را در باخموت گرفتار کنند. 

در گزارش‌های منتشر شده از باخموت تاکید شده نیروهای اوکراینی در حال حاضر موقعیت خود را تثبیت کرده اند و کنترل آتش را در ورودی و خروجی‌های شهر علیه روس‌ها در دست دارند. 

اوکراین ترجیح می‌دهد هر چه سریعتر عملیات تصرف کامل باخموت انجام شود و وقت کمتر هدر برود. اوکراینی‌ها از چند وقت پیش فاز ضد حمله را در تقابل با روس‌ها آغاز کرده اند. کارشناسان می‌گویند پیشروی نیروهای اوکراینی تا حدی کند است، اما خود اوکراینی‌ها معتقدند حرکت آنها همواره پیوسته و رو به جلو بوده و با توجه به تجهیزاتی که در اختیار داشته اند خوب عمل کرده اند.

دستاورد اوکراینی‌ها در باخموت با برگزاری اعضای ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی هم‌زمان شده است. از قضا یکی از مهم‌ترین موضوعات نشست اخیر ناتو جنگ اوکراین و تقابل با روسیه و نحوه حمایت از اوکراین و البته پیوستن این کشور به ناتو است. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و آلمان از مخالفان پیوستن سریع اوکراین به ناتو هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها