|

شورش در فرانسه؛ عذرخواهی مامور پلیس بابت قتل نائل

تیراندازی مامور پلیس نانتر پاریس به نائل ۱۷ ساله که پشت فرمان نشسته بود، آشوب و اعتراض زیادی را در خیابان‌های پاریس و حومه برپا کرده است. نائل جان خود را به دلیل تیراندازی پلیس از دست داده است.

شورش در فرانسه؛ عذرخواهی مامور پلیس بابت قتل نائل
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دو سه موضوع اصلی در آمریکا و اروپا و خاورمیانه باعث شده تا نگاه رسانه‌ها از پوتین و واگنر و روسیه به سمت دیگری بگردد. روزنامه‌های آمریکایی سرگرم لغو قانون نقش نژاد در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها هستند. این قانون پس از ۴۰ سال لغو شده و به نوعی تبعیض مثبت سیاه‌پوستان علیه سفیدپوستان را در برخی دانشگاه‌ها مثل هاروارد و کارولینای شمالی را به چالش کشیده است. در این دانشگاه‌ها دانشجویان رنگین‌پوست و آسیایی‌تبار از بخت بیشتری نسبت به سفیدپوستان برای پذیرش برخوردارند. موضوعات دیگر مثل ترامپ و پرونده اسناد محرمانه‌اش هم سر جای خود.

در روزنامه‌های اروپایی شورش فرانسه در اثر کشته شدن نوجوانی ۱۷ ساله به ضرب گلوله پلیس مورد توجه است. بریتانیایی‌ها علاوه بر این موضوع لغو قانون نقش نژاد و قومیت در دانشگاه‌های آمریکا را هم پوشش داده اند و البته پرونده تبعید پناهجویان به رواندا و مشکلات یکی از شرکت‌های آب و فاضلاب بریتانیا. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها قرآن‌سوزی در استکهلم سوئد همچنان مهم‌ترین سوژه در صفحه اول روزنامه‌هاست. از آن گذشته مناقشات خشونت‌آمیز میان فلسطین و اسرائیل در کرانه باختری و شورش در فرانسه و لغو قانون نقش نژاد در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا هم مورد توجه قرار گرفته است. 

 

نیویورک تایمز

لغو قانون نژاد در پذیرش دانشجو؛ دانشگاه‌ها رعایت می‌کنند؟  

دیوان عالی آمریکا پس از ۴۰ سال، قانونِ نقش نژاد و قومیت را در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها لغو کرده و به مراکز آموزشی مجوز داده است تا بر اساس نمرات علمی و ارزیابی‌های استاندارد دانشجویان را انتخاب کنند.

اما حالا این پرسش پیش آمده است که لغو نقش نژاد و قومیت در پذیرش دانشجویان چقدر عملی می‌شود و چقدر دست مراکز آموزشی را باز می‌کند تا بر اساس سلایق خود رفتار کنند؟ 

دو دانشگاه هاروارد و کارولینای شمالی در راس مراکز آموزشی دانشگاهی هستند که استانداردهایی انتزاعی برای پذیرش دانشجو دارند. البته استانداردهای این دو دانشگاه بیشتر به نفع سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها و آسیایی‌تبارهاست؛ تبعیض علیه سفیدپوستان! این دو دانشگاه در جلسه تصمیم‌گیری دیوان عالی برای لغو قانون نقش نژاد سر و صدای قضات را درآورده اند. قاضی جان رابرتز می‌گوید گزینه‌هایی که این دو دانشگاه برای پذیرش دانشجو به آن استناد می‌کنند بسیار مبهم و غیر منطقی است و راه دررو زیاد دارد. یعنی به هر شکل سعی می‌کنند همانطور که دوست دارند دانشجو بپذیرند نه آن گونه که قانون می‌گوید.

با این همه بسیاری از تحلیلگران و منتقدان از لغو قانون نقش نژاد و قومیت در پذیرش دانشجو راضی هستند و امیدوارند رتبه‌های علمی و نمرات جایگاه بهتری در این فرآیند پیدا کند و در نهایت سطح علمی دانشگاه‌ها بالاتر برود. بسیاری از کارشناسان و مسئولان هم قول داده اند اگر دانشگاه‌ها قانون را ملاک پذیرش دانشجو قرار ندهند دعوای قضایی را علیه آنها آغاز کنند.

 

گاردین

شورش در فرانسه؛ عذرخواهی مامور پلیس بابت قتل نائل

تیراندازی مامور پلیس نانتر پاریس به نائل ۱۷ ساله که پشت فرمان نشسته بود، آشوب و اعتراض زیادی را در خیابان‌های پاریس و حومه برپا کرده است. نائل جان خود را به دلیل تیراندازی پلیس از دست داده است. مامور متهم به تیراندازی دستگیر شده و عذرخواهی کرده است. وکیل این مامور پلیس می‌گوید: نخستین کلامی که موکلم به زبان آورد تاسف است. او از خانواده نائل عذرخواهی می‌کند و می‌گوید «من برای کشتن مردم صبح از خواب بیدار نمی‌شوم».

شهرهای مختلف در فرانسه در واکنش به این اتفاق به نشانه اعتراض به‌پا خاسته اند. در اعتراضات و آشوب‌های این سه روز تعدادی از ماموران پلیس زخمی و مجروح شده اند، خودروهای زیادی به آتش کشیده شده و حدود ۴۰۰ نفر هم دستگیر و بازداشت شده اند. 

تعدادی از معترضان هم دور هم جمع شده اند و در جای‌جای شهر شعار می‌دهند و برای نائل عدالت می‌خواهند. مادر نائل شهروند الجزایری‌الاصل فرانسوی هم یکی از این معترضان است. در برخی از مناطق برگزاری تجمع ممنوع اعلام شده تا شاید از گستردگی آشوب کاسته شود، اما معترضان در صحنه حضور دارند.

 

نشنال

اروپا: علیه خشونت اسرائیلی - فلسطینی متحد شویم

اتحادیه اروپا برای پایان دادن به خشونت در سرزمین‌های مقدس تلاش می‌کند. فرستاده این اتحادیه در امور خاورمیانه می‌گوید اروپا هم باید به دولت‌های عربی، آمریکا و چین بپیوندند و برای آرام کردن فضا در سرزمین‌های مقدس تلاش کند. 

آقای اسون کوپمانس می‌گوید کشورهای اروپایی که با دولت اسرائیل در رابطه هستند باید همه تلاش خود را به کار بگیرند و با دو طرف این دعوا گفت‌وگو کنند. ما اروپایی‌ها باید نقشی را در این دعوا به عهده بگیریم و آن را پایان دهیم. به نفع جهان است که غائله تمام شود. فلسطینی‌ها باید آزادانه در خانه‌های خود زندگی کنند و آرام باشند.

از آغاز سال نوی میلادی تا کنون بیش از ۱۳۷ نفر از شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری جان خود را از دست داده اند. خشونت نظامیان اسرائیلی و حتی غیر نظامیان شهرک‌نشین در این مناطق بسیار زیاد شده است. 

نماینده اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا برای همه شهروندان ساکن این مناطق آرامش و امنیت می‌خواهد. برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها. این خشونت باید تمام شود و نیازمند اتحاد است. اتحادیه اروپا مترصد برقراری آرامش میان دو طرف است تا حمایت‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی خود را شروع کند.

 

عرب نیوز

گزارش صریح صندوق جهانی پول علیه لبنان

صندوق بین المللی پول در گزارشی از چهار سال اوضاع اقتصادی لبنان به صراحت اعلام می‌کند وضعیت « بدتر » شده است. این نهاد اقتصادی معتبر جهان معتقد است علت این اتفاق مقاومت لبنان مقابل اصلاحات است. 

در این گزارش قید شده ارزش واحد پولی لبنان، لیره حدود ۹۸ درصد افت پیدا کرده، تولید ناخالص داخلی ۴۰ درصد کاهش داشته است، تورم ۳۰۰ درصد افزایش یافته و دو سوم ذخایر بانک مرکزی مصرف شده است. این داده‌ها به ما می‌گوید اقتصاد لبنان از دست رفته و شکست خورده است. 

بحران سیاسی در لبنان و مقاومت ساز و کارهای این کشور مقابل اصلاحات از جمله دلایل مهمی است که بحران اقتصادی را ایجاد کرده است. در گزارش صندوق جهانی اشاره است که در سال ۲۰۲۲ لبنان پای سند توافق‌نامه‌ای را با این نهاد اقتصادی امضا کرده، اما موفق نشده به تعهدات خود عمل کند.

صندوق جهانی پول تاکید می‌کند لبنان پله‌ها با هدفی که برای خود طراحی کرده بود، فاصله دارد و با این وضعیت نخواهد توانست آنها را محقق کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها