|

هشدار روز چهارشنبه آمریکا؛ واگنر آماده حمله است!

روز چهارشنبه گذشته مراکز امنیت و اطلاعات آمریکا به مقامات بالا دستی خود خبر داده اند، فرمانده گروه واگنر آماده حمله نظامی به روسیه است! مرکز جاسوسی آمریکا می‌گوید پیش‌بینی آنها این بوده که واگنر این عملیات را در نیمه ماه ژوئن انجام دهد.

هشدار روز چهارشنبه آمریکا؛ واگنر آماده حمله است!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته روسیه همه رسانه‌ها را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است. بسیاری از این رسانه‌ها از فشار بر پوتین نوشته اند و از تحقیر شدن او و شورش گروهی نظامی وابسته به او علیه او. این میان رسانه‌های آمریکایی نگاهی دیگر به موضوع انداخته و نوشته اند مراکز اطلاعات و امنیت آمریکا از خیلی پیش‌تر می‌دانسته واگنر علیه روسیه می‌شورد. آنها روز چهارشنبه نظر نهایی خود را به گوش بایدن می‌رسانند و او را توجیه می‌کنند و سپس روز پنجشنبه پس از تایید این اطلاعات را در اختیار برخی از اعضای کنگره می‌گذارند. واگنر روز جمعه علیه روسیه وارد نبرد شد. این روزنامه‌‌ها همچنان رقابت‌های سیاسی نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری را هم دنبال می‌کنند. 

برای بریتانیایی‌ها هم ماجراهای روسیه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. تقریبا صفحه اول همه این روزنامه‌ها بازتاب شورش واگنر علیه پوتین است. آنها موضوعاتی دیگر مثل رواج ویپ‌های خطرناک ( سیگارهای الکترونیک و مثل آن ) در جامعه بریتانیایی هشدار داده اند. جشنواره موسیقی گلاستونبری از دیگر سوژه‌های مورد نظر در صفحه اول این روزنامه‌‌هاست. 

وصف حمله پریگوژین و نیروهایش در واگنر به روسیه و ارتش این کشور هم در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای رسیده است. آنها در کنار این موضوع سودان و ماجراهایش و مسائلی از این دست را هم دارند.

 

نیویورک تایمز

هشدار روز چهارشنبه آمریکا؛ واگنر آماده حمله است!

روز چهارشنبه گذشته مراکز امنیت و اطلاعات آمریکا به مقامات بالا دستی خود خبر داده اند، فرمانده گروه واگنر آماده حمله نظامی به روسیه است! مرکز جاسوسی آمریکا می‌گوید پیش‌بینی آنها این بوده که واگنر این عملیات را در نیمه ماه ژوئن انجام دهد.

داده‌های مراکز جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا باعث نگرانی شدید مقامات سیاسی آمریکا نسبت به تسلط پوتین بر زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه شده است. در واقع طی دو هفته گذشته مقامات سیاسی آمریکا نگران این بوده اند اگر واگنر علیه کرملین شورش کند، پوتین توان حفاظت از مراکز هسته‌ای روسیه را دارد و می‌تواند بر این پایگاه‌ها مسلط باشد یا نه. 

روز چهارشنبه گذشته مقامات امنیتی ایالات متحده به بالاترین نشانه‌‌ها از احتمال شورش واگنر و پریگوژین علیه روسیه دست پیدا می‌کنند و به همین دلیل جلسات توجیهی و اطلاعاتی برای بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برگزار می‌کنند. پس از تایید نهایی گروه محدودی از رهبران کنگره آمریکا روز پنجشنبه در جریان امور قرار می‌‌گیرند.

شورش واگنر علیه روسیه و ارتش این کشور در ساعات پایانی روز جمعه آغاز می‌شود و پس از حرکت آنها به سمت مسکو، با پادرمیانی لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و پذیرفتن پریگوژین فرمانده واگنر غائله ختم می‌شود. به نظر می‌رسد پریگوژین راهی بلاروس می‌شود.

 

گاردین

واگنر و پریگوژین علیه روسیه؛ پوتین تحقیر شد!

رعایت اصل غافلگیری از طرف گروه واگنر در غائله حمله به روسیه و شوکه شدن ارتش این کشور یک سوی ماجراست. سوی دیگر اما فشاری است که در چند ساعت درگیری و نزاع در خاک روسیه، شخص پوتین رئیس‌جمهور روسیه متحمل شده است. 

روزنامه گاردین گزارشی جامع و مفصل درباره بازتاب این موضوع در رسانه‌های بریتانیایی نوشته و در آنها به یک مفهوم مشترک و ثابت اشاره کرده است؛ « پوتینِ تحقیر شده»! 

در واقع همه روزنامه‌ها و رسانه‌ها در بریتانیا به این موضوع توجه نشان داده و از خبرهای چند ساعت شورش گروه مزدوران واگنر که از قضا برای روسیه در اوکراین می‌‌جنگند و حالا علیه « پاپا » برخاسته‌اند، نوشته اند. اما نگاه کلی آنها این است که در نهایت واگنر با یک شورش ساده رئیس‌جمهور همیشه مدعی روسیه را دست انداخته است. قرار گرفتن پوتین در موضع ضعف در یک دهه اخیر تحلیل اغلب این روزنامه‌ها نسبت به وقایع واگنر و ارتش روسیه است. 

درگیری میان واگنر و روسیه در سرنوشت اوکراین تاثیرگذار است. به همین دلیل رسانه‌های اروپایی بیش از پیش روی موضوع متمرکز هستند و آن را پوشش می‌دهند. اعضای واگنر برای کمک به ارتش روسیه در خاک اوکراین حضور دارند و علیه اوکراینی‌ها می‌جنگند. اما وقایع چند وقت اخیر پس از تصرف باخموت، باعث شد پریگوژین فرمانده آنها علیه تاکتیک‌های ارتش و بوروکراسی حاکم بر فضا موضع بگیرد و بشورد و در نهایت رئیس‌جمهور روسیه را برای چند ساعت زیر فشار و استرس قرار دهد.

 

ایندیپندنت

معامله مینسک؛ عقب‌نشینی از مسکو و لغو شکایت 

پریگوژین و نیروهایش تا نزدیکی‌های مسکو رسیده بودند. حتی سران پایتخت تصمیم گرفته بودند دوشنبه را هم تعطیل کنند تا دردسرهای امنیتی در مسکو کمتر و نیروهای ارتش برای مقابله با حمله آماده‌تر باشند. 

اما خب توافق شب گذشته میان یوگنی پریگوژین فرمانده نظامیان واگنر و لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس باعث شده آنها از مواضع خود کوتاه بیایند و حمله به پایتخت روسیه را متوقف کنند. 

مسکو با این عقب‌نشینی از شر یک خشونت سنگین جان سالم به در برده است. مقامات کرملین هم در پاسخ به میانجی‌گری بلاروس و لوکاشنکو و عقب‌نشینی واگنر تصمیم گرفته اند از اقامه دعوای جنایی علیه این گروه نظامی صرف نظر کنند. 

حمله نظامی گروه واگنر علیه تشکیلات نظامی رسمی و ارتش روسیه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اخیر پوتین در ۲۳ سال حکومت او بوده است. پوتین در واکنش به این حمله آن را خیانت توصیف کرد و گفت روسیه برای حفظ امنیت و جان شهروندان خود خواهد جنگید. 

 

عرب نیوز

حملات مجدد در سودان کمک‌رسانی را متوقف کرد

کمک‌رسانی مجامع بین‌المللی به سودان جنگ‌زده متوقف شده است. وقوع حملات مجدد در پایتخت این کشور باعث شده است در عملیات کمک‌رسانی خلل ایجاد شود. 

حملات زمینی، هوایی و توپخانه‌ای دوباره رعب و وحشت و نگرانی را در خارطوم حاکم کرده است. سازمان ملل می‌گوید حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنان خارطوم خانه و زندگی خود را رها و ترک وطن کرده اند. 

بسیاری از بازمانده‌ها از آب لوله‌کشی محروم هستند به این دلیل که درگیری‌ها باعث از بین رفتن برخی از زیرساخت‌ها شده است. کمبود مواد غذایی و بهداشت هم احساس می‌شود. ادامه تنش در سودان اجازه نمی‌دهد مجامع بین‌المللی به سهولت بتوانند بسته‌های کمکی را برسانند. 

در دو ماه گذشته تلاش شده مسیری به نسبت امن برای رساندن کمک‌های بین‌المللی ایجاد شود، اما هر از چندی که آتش سنگین می‌شود، دیگر راهی برای امدادرسانی باقی نمی‌ماند. از این گذشته باقی ماندن اجساد کشته‌ها در کنار و گوشه کوچه‌ها و خیابان‌ها هم مشکل بزرگتری در سودان به حساب می‌آید. 

برخی گزارش‌ها می‌گویند اجساد در خیابان‌ها مشغول تجزیه هستند و کسی برای سر و سامان دادن به آنها اقدامی انجام نمی‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها