|

پوتین: دشمنان می‌خواستند روسیه در خون خود خفه شود

روسیه و واگنر و پوتین همچنان سوژه مهم اغلب روزنامه‌ها در سراسر جهان هستند. روزنامه‌های آمریکایی با این که درگیر موضوعی مثل افشای فایل صوتی ترامپ و اظهاراتش درباره طرحی محرمانه در پنتاگون هستند، اما همچنان گزارش‌ها و تحلیل‌های صفحه اول خود را به واگنر و شورش نافرجام و جایگاه پوتین اختصاص داده اند.

پوتین: دشمنان می‌خواستند روسیه در خون خود خفه شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

روزنامه‌های بریتانیایی هم دست کمی از آمریکایی‌ها ندارند. با این که افتتاحیه جدیدترین فیلم از مجموعه ایندیانا جونز هم اتفاق افتاده و همچنین موضوعاتی مثل هزینه‌های زیاد طرح انتقال مهاجران غیر قانونی و پناهجویان به رواندا و بروز رفتارهای جنسیت‌زده و نژادپرستانه در مسابقات کریکت هم وجود دارد، اما روسیه سوژه داغ و مهم این روزنامه‌هاست. 

حضور پررنگ روسیه در روزنامه‌‌های خاورمیانه تا حدی کمرنگ‌تر شده است. آنها درگیر مسایلی مثل فروریختن برجی ۱۳ طبقه در اسکندریه مصر هستند و اظهارات رئیس صندوق جهانی پول درباره دورنمای امیدوارکننده اقتصاد امارات و البته فعالیت‌هایی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی. 

 

گاردین

پوتین: دشمنان می‌خواستند روسیه در خون خود خفه شود

پس از عقب‌نشینی گروه شورشی واگنر به رهبری پریگوژین، رئیس‌جمهور روسیه بر صفحات تلویزیونی ظاهر شد تا درباره این موضوع حرف بزند. این حضور از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

آقای پوتین که به نظر همچنان عصبانی به نظر می‌رسید شب گذشته برای نخستین بار پس از شورش واگنر مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و گفت هر گونه حرکت برای شکست روسیه محکوم است و روس‌ها متحد و منسجم مقابل هر خطری ایستاده اند. 

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی دیگر گفت هرگونه حرکتی که معنی باج‌گیری داشته باشد راه به جایی نخواهد برد. من برای جلوگیری از خونریزی بیشتر اقداماتی انجام دادم و باید از برخی فرماندهان واگنر که حاضر به خونریزی نشدند و عقب نشستند،‌ تشکر کنم.

پوتین یک بار دیگر بی‌آنکه نامی از پریگوژین ببرد، گفت آنها که واگنر را سازماندهی می‌کردند، به کشورشان و به مردم‌شان خیانت کردند. همچنین این که دشمنان روسیه هم می‌خواستند در این شورش روسها یکدیگر را بکشند و در نهایت این روسیه باشد که شکست می‌خورد و در خون خودش خفه می‌شود. 

 

نیویورک تایمز

ترامپ، فایل صوتی و طرحی برای حمله به ایران

شبکه خبری CNN به تازگی در برنامه ۳۶۰ اندرسون کوپر فایلی صوتی را منتشر کرده است که متعلق به ترامپ است. او در این فایل درباره برخی اسناد محرمانه پنتاگون از جمله ماجرای حمله به ایران صحبت می‌کند. 

این فایل در واقع سندی در تقابل با ادعاهای ترامپ درباره این که به اسناد محرمانه و فوق‌ سری دسترسی نداشته است و آنها را به خود به اقامتگاه تفریحی فلوریدا نبرده، است.

به این ترتیب این فایل صوتی می‌تواند نقش مهمی در دادگاه ترامپ که چندی پیش جلسه تفهیم اتهام و قرائت کیفرخواست آن برگزار شد، بازی کند. نکته مهم دیگر این که دادستان در کیفرخواست ترامپ مدعی شده بود رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده اسرار نظامی را در اختیار کسانی که مجوز امنیتی ندارند، گذاشته است. 

انتشار این فایل صوتی سندی است که ادعای دادستان را تایید می‌کند. فایل صوتی منتشر شده می‌گوید ترامپ در باشگاه گلف نیوجرسی مشغول گفت و گو با کسانی است که عنوان امنیتی مجاز ندارند و طرف مشورت رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای حمله به ایران قرار گرفته اند. ترامپ اسناد محرمانه و فوق سری پنتاگون را با کسانی که مجاز نبوده اند در میان گذاشته است.

 

نشنال

پریگوژین: کودتا علیه پوتین؟ نه!

یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه‌نظامیان واگنر می‌گوید شورش نافرجام آنها اقدام علیه پوتین و کودتا نبوده است. او معتقد است شورش آنها تنها اعتراض یا اعلام اعتراض به دخالت‌‌ها و مدیریت ارتش روسیه در جنگ اوکراین بوده است. 

پریگوژین می‌گوید ما فقط می‌خواستیم اعتراض خود را نشان دهیم. کاری به کار حکومت نداشتیم و نداریم. او این اظهارات را در فایلی صوتی در تلگرام منتشر کرده است. این فایل ۱۱ دقیقه است. 

در این فایل صوتی پریگوژین ادعا می‌کند شورش آنها موضوعات مختلفی را به نمایش گذاشته است از جمله ایرادات جدی را در زمینه‌‌های امنیتی.

گروه واگنر به رهبری پریگوژین در روز جمعه گذشته موفق شدند به سرعت شهرهای جنوبی رستوف و پایگاه‌های نظامی این منطقه را بگیرند و به سمت مسکو حرکت کنند. آنها تا نزدیکی‌های مسکو رسیده بودند که لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس پادرمیانی و درخواست کرد واگنر عقب‌نشینی کند. 

به زعم بسیاری از کارشناسان شورش واگنر با اینکه عقیم و نافرجام بود اما شکاف‌های زیادی در سپهر سیاسی روسیه ایجاد کرد و جایگاه کسی مثل پوتین را متزلزل ساخت. آنها معتقدند برای این که عواقب این اقدام به درستی مشخص شود باید صبر و در درازمدت موضوع را تحلیل کرد.

 

عرب نیوز

ادامه عملیات نجات شهروندان در اسکندریه 

روز دوشنبه ساختمان بلند مرتبه و ۱۳ طبقه در اسکندریه مصر فروریخت. این آپارتمان اغلب در تابستان برای اجاره در شهر بندری اسکندریه اجاره داده می‌شد.

در طبقه همکف این ساختمان بلندمرتبه سوپرمارکت ساخته شده است و هنگام فروریختن مشتری‌هایی در این فروشگاه حضور داشتند. علاوه بر این چند خودرو هم در محوطه این برج پارک شده بودند. 

پس از فروریختن برج اسکندریه ۱۲آمبولانس برای کمک به شهروندان به محل اعزام شدند. آنها در نخستین لحظات وقوع حادثه چهار نفر مصدوم را به بیمارستان‌‌ها انتقال دادند. وقوع چند آتش‌سوزی پس از فروریختن برج، باعث شده است مسئولان شهری آب و برق و گاز منطقه را قطع کنند.

در این گزارش اشاره‌ای به تعداد فوتی‌ها و مصدومان نشده است. اما پس از این حادثه یکی از نمایندگان پارلمان مصر ادعا کرد حدود ۷ هزار ساختمان ناایمن و آسیب‌پذیر در اسکندریه وجود دارد که می‌تواند جان ساکنان را به خطر بیاندازد.

شهری بندری اسکندریه مصر در ساحل مدیترانه هر سال در فصل تابستان پذیرای بسیاری از گردشگران از کشورهای مختلف است. اما به خاطر ساختمان‌های قدیمی و فرسوده بسیار بدنام و خطرناک است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها