|

زیردریایی تایتان؛ فروپاشی از درون و ۵ جان از دست‌رفته

شب گذشته جستجوها برای پیدا کردن سرنشینان و زیردریایی تایتان به پایان رسید و در واقع تکلیف این موضوع روشن شد.

زیردریایی تایتان؛ فروپاشی از درون و ۵ جان از دست‌رفته
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

پس از چند روز جستجو و نگرانی سرانجام تکلیف زیردریایی تایتان روشن شد و بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌ها در صفحه اول و صدر اخبار به آن پرداختند. روزنامه‌های آمریکایی و بریتانیایی بیشترین توجه را به این موضوع داشتند. هر چند در خاورمیانه و در صفحه اول برخی روزنامه‌‌ها گزارش نهایی این حادثه به چشم می‌خورد. 

آمریکایی‌ها علاوه بر زیردریایی تایتان سفر نخست‌وزیر هند به آمریکا و دیدار با بایدن را پوشش می‌دهند. جنگ اوکراین، وسط‌بازی هند و روابط این کشور با روسیه و … مهم‌ترین نکاتی هستند که می‌تواند سفر نارندرا مودی به آمریکا را برجسته کند. 

برای بریتانیای‌ها خبر افزایش ۵ تا ۶ درصدی نرخ بهره بانکی و ترس و وحشت در میان خانواده‌های وام‌گیرنده بسیار مهم است. آنها همچنین جشنواره موسیقی گلاستونبری را هم در صفحه اول روزنامه‌ها پوشش داده اند. 

در خاورمیانه اظهارات مکرون در نشست دو روزه نظم جهانی اقتصاد پاریس بیش از هر موضوع دیگری در صفحه اول روزنامه‌‌ها به چشم می‌خورد. خشونت‌‌های جدید اسرائیلی‌ها در کرانه باختری، فروپاشی تایتان و مرگ سرنشینان آن و همچنین دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با شیخ محمد رئیس امارات هم از موضوعات مهم صفحه اول این روزنامه‌هاست.

 

گاردین

افزایش نرخ بهره و بی‌اعتباری وعده کاهش هزینه‌های زندگی

بالاخره بانک مرکزی بریتانیا وعده‌اش را عملی می‌کند و نرخ بهره را به ۵ درصد افزایش می‌دهد. اما این همه ماجرای تورم نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۶ درصد هم برسد. در واقع کارشناسان می‌گویند فشارهای اقتصادی به گونه‌ای پیش خواهد رفت که نرخ بهره بانکی تا کریسمس از ۵ درصد هم بیشتر شود!

عملی شدن وعده بانک مرکزی در واقع بی‌اعتبار شدن وعده و تعهد ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیاست. او گفته بود تلاش می‌کند هزینه‌های زندگی را تا حدی قابل قبول کاهش دهد. نخست‌وزیر در زمینه کاهش هزینه‌های مواد غذایی تا حد زیادی به وعده‌اش عمل کرد، اما حالا با افزایش ۵ درصد تا ۶ درصدی نرخ بهره، دست کم آنها که وام مسکن دریافت کرده اند به دردسر می‌افتند. 

سوناک در واکنش به اقدام بانک مرکزی می‌گوید حمایت خواهم کرد. البته چاره‌ای هم جز حمایت ندارد به این دلیل که استقراض زیاد دولت از بانک کار را به اینجا کشانده است. به هر حال نخستین تبعات اقدام بانک مرکزی بروز ترس و نگرانی میان خانواده‌هایی بوده است که از وام‌های بانکی استفاده کرده اند. آنها برای بازپرداخت این وام‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهند شد. 

 

نیویورک تایمز

زیردریایی تایتان؛ فروپاشی از درون و ۵ جان از دست‌رفته

شب گذشته جستجوها برای پیدا کردن سرنشینان و زیردریایی تایتان به پایان رسید و در واقع تکلیف این موضوع روشن شد: زیردریایی گردشگری تایتان در عمق آب‌های اقیانوس اطلس دچار فروپاشی از درون شده و در نتیجه جان ۵ سرنشین خود را گرفته است. به عبارت بهتر تایتان مچاله شده است.

روز یکشنبه هفته جاری زیردریایی تایتان عملیات گردشگری خود را در عمق آبهای اقیانوس اطلس با هدف مشاهده لاشه و بقایای کشتی تایتانیک آغاز کرد. یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از فرورفتن در آبها، خبر رسید که ارتباط زیردریایی با مراکز کنترلی قطع شده است. جستجوها آغاز شد. خبر رسید نیروهای کانادایی و آمریکایی در عملیات جستجو صدایی حوالی لاشه تایتانیک شنیده اند.

عملیات ادامه پیدا کرد تا این که تکه‌هایی از زیردریایی تایتان متعلق به شرکت اوشن‌گیت پیدا شد. در نهایت جستجوگران به میدانی از زباله در عمق آبها دست پیدا و بقایای بزرگتر زیردریایی تایتان را آن‌جا مشاهده کردند. 

واقعیت این که نشانه‌هایی از اجساد سرنشینان پیدا نشده است، اما کارشناسان می‌گویند انفجار از درون باعث انهدام زیردریایی و مرگ سرنشینان شده است. ناگفته نماند چند روز پیش گزارشی منتشر شد از هشدارهایی که کارشناسان درباره زیردریایی تایتان داده بودند. 

نامه‌های هشدار مربوط به سال ۲۰۱۸ بود. کارشناسان به وضوح از نقص فنی تایتان گفته و تاکید کرده بودند این وسیله در آبهای بسیار عمیق دچار مشکل خواهد شد.

 

نشنال

ماکرون: همزمان با فقر و تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم

رئیس‌جمهور فرانسه در نشست جهانی پاریس در حضور رهبران و سران دولت‌ها و مجامع جهانی خواستار تغییر در نظم مالی جهان شد تا به کشورهای فقیر هم کمک شود. او به طور دقیق درخواست کرد باید بودجه جهانی با هدف کمک به کشورهای کم‌درآمد و فقیر تغییر کند. 

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در حضور دبیرکل سازمان ملل، ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهور مصر گفت باید به گونه‌ای نظم مالی جهان را تغییر دهیم که کشورها برای حفظ زمین و کاهش فقر سر دو راهی قرار نگیرند. 

اجلاس جهانی برای توافقات مالی جدید به مدت دو روز در پاریس برگزار می‌شود و بیش از هزار و پانصد نفر از نمایندگان و سران و روسای کشورها در آن شرکت می‌کنند. 

در گزارشی که خانم کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول در این نشست ارائه کرده است، اعلام شده رقم قراردادی ۱۰۰میلیارد دلاری را که پیش از این کشورهای ثروتمند و موثر در تولید گازهای گلخانه‌ای برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر متعهد شده بودند، جمع شده و این اتفاق شکاف میان این دو طیف را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

 

عرب نیوز

عربستان: خشونت‌ اسرائیل در کرانه باختری محکوم است

پادشاهی عربستان در واکنش به خشونت‌های نظامیان و غیر نظامیان اسرائیلی علیه ساکنان مناطق فلسطینی‌نشین در کرانه باختری موضع گرفته است. دور جدیدی از خشونت نظامیان اسرائیلی در کرانه‌ باختری آغاز شده است. حملات و عملیات اسرائیلی‌ها به منظور دستگیری شبه‌نظامیان فلسطینی فجایع بسیار به بار آورده و جان بسیاری از غیر نظامیان ساکن کمپ‌ها و اردوگاه‌‌های فلسطینی‌نشین را گرفته است. 

از آن گذشته ساکنان شهرک‌‌های اسرائیلی هم در ادامه عملیات نظامیان، به مناطق فلسطینی‌نشین حمله می‌کنند و خودروها و خانه شهروندان را آتش می‌زنند. این اقدامات باعث شده تا عربستان خشونت علیه غیرنظامیان را قاطعانه محکوم کند. 

با همه این حرف‌ها اسرائیل مدعی است عملیات هدفمند به منظور مقابله با شبه‌نظامیان فلسطینی که امنیت اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازند، متوقف نخواهد شد. این عملیات چه به صورت حضور در صحنه و چه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد یافت؛ هر چند که غیرنظامیان هم در این وقایع قربانی می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها