|

زیردریایی تایتان؛ درباره احتمال فاجعه هشدار داده بودیم

کارشناسان داخلی و خارجی مرتبط با زیردریایی توریستی تایتان می‌گویند پیش از این ماجرا درباره احتمال بروز فاجعه هشدار داده بودند. بررسی اسناد و مدارک می‌گوید متن این هشدارها در سال ۲۰۱۸ به دست مسئولان شرکت اوشن‌گیت مالک زیردریایی تایتان رسیده است.

زیردریایی تایتان؛ درباره احتمال فاجعه هشدار داده بودیم

احتمال این که زیردریایی تایتان سرنشینان خود را از دست داده باشد، زیاد شده است. این موضوع در صفحه اول رسانه‌های آمریکایی و اروپایی بازتاب دارد. نامه‌هایی به دست رسانه‌های آمریکایی خاصه نیویورک تایمز رسیده است که نشان می‌دهد کارشناسان پیش از این درباره بروز فاجعه هشدار داده اند، اما توجهی نشده است. تایتان از روز یکشنبه ناپدید شده و تمام جستجو‌ها تا این لحظه برای پیدا کردن آن ناکام مانده است. 

رسانه‌‌های آمریکایی به جز این موضوع به اظهارات بایدن درباره رئیس‌جمهور چین پرداخته اند. بایدن شی را دیکتاتور خطاب کرده است. دیگر این که برخی رسانه‌ها از تاثیر منفی پرونده فرار مالیاتی فرزند بایدن بر سرنوشت سیاسی پدر نوشته اند. 

بریتانیایی‌ها هم کمابیش درگیر پرونده‌های جانسون و تایتان و البته شکست بریتانیا مقابل استرالیا در مسابقات کریکت سری اشز هستند. 

برای خاورمیانه‌ها یکی تلاش بی‌وقفه دولت سعودی برای رساندن نام ریاض به لیست نهایی گرفتن میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ مهم است و دیگری نتیجه نظرسنجی از جوانان عرب در جهان. افزایش تعداد کشته‌های حمله خشونت‌بار اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری هم موضوع مهم دیگر در صفحه اول این روزنامه‌هاست. خبرهایی از عملیات جستجوی زیردریایی تایتان هم در این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. 

 

گاردین

زیردریایی تایتان؛ کمتر از ۴۰ ساعت اکسیژن باقی مانده است

انواع تیم‌های جستجو به صورت آبی و هوایی عملیات پیدا کردن زیردریایی تایتان را در آبهای اقیانوس اطلس آغاز کرده اند، اما هنوز هیچ چیز به دست نیامده است جز صدایی که در حوالی لاشه کشتی تایتانیک به گوش رسیده است. 

زیر دریایی تایتان شامل پنج سرنشین روز یکشنبه به منظور بررسی لاشه کشتی تایتانیک عملیات خود را در عمق آبهای اقیانوس اطلس آغاز کرد. یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از غواصی ارتباط این زیردریایی با گیرنده‌ها قطع و موجب نگرانی مراکز مطلع شد. 

عملیات تیم‌های جستجو پس از اعلام این اتفاق آغاز شد. این زیردریایی می‌تواند تا ۹۶ ساعت به حالت غوطه‌ور در آب باقی بماند، اما هر چه زمان می‌گذرد، ساعت طلایی نجات هم کاهش می‌یابد. در حال حاضر کمتر از ۴۰ ساعت اکسیژن در اختیار خدمه در صورت زنده بودن باقی مانده است.

صدایی که حوالی لاشه تایتانیک شنیده شده است، این سیگنال را به جستجوگران می‌دهد که خبری از زیردریایی توریستی تایتان و خدمه‌اش در راه باشد. جستجو ادامه دارد. یکی از سناریوهای امیدوارکننده این است که پس از این صدا سرنشینان زیردریایی بالا بیایند و روی سطح آب مشاهده شوند.

 

نشنال

خواسته جوانان عرب: نفوذ آمریکا در خاورمیانه کمتر‌ شود

یکی از شرکت‌های نظرسنجی تصمیم گرفته پرسش‌هایی را با جوانان جهان عرب در میان بگذارد. این شرکت ۳ هزار و ۶۰۰ جوان در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال را از ۱۸ کشور عربی انتخاب کرده است. 

آنها به سوالاتی درباره میزان نفوذ آمریکا در منطقه، بهترین شرایط زندگی و … پاسخ داده اند. بررسی‌ نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد حدود ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند حضور و نفوذ آمریکا در خاورمیانه صفر شود و یا کاهش یابد. 

۳۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گوید آمریکا در حال حاضر بیشترین سلطه را بر جهان عرب دارد. پس از آن امارات با ۱۱ درصد دوم است. عربستان و اسرائیل هر دو با ۱۰ درصد رای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رتبه سوم سلطه را دارند و روسیه با ۸ درصد چهارم است.

پیش‌بینی ۶۶ درصد شرکت‌کنندگان این است که در پنج سال آینده آمریکا متحد قوی‌تری برای جهان عرب باشد تا روسیه. دیگر این که برای دوازدهمین سال پیاپی امارات به عنوان بهترین کشور عربی برای زندگی از نظر جوانان انتخاب شده است. امنیت و سلامت و اقتصاد رو به رشد و … از نظر این جوانان به عنوان عناصر مهم در انتخاب‌شان نقش داشته است.

 

عرب نیوز

 رقابت ریاض و دو نامزد دیگر برای اکسپو ۲۰۳۰

روز گذشته و در نشست پاریس لیست نامزدهای درخواست برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ بررسی شد و در نهایت به سه اسم کاهش یافت. خبر خوش برای سعودی این که نام ریاض همچنان در لیست باقی مانده است. 

اما در کنار ریاض نام دو شهر دیگر هم به چشم می‌خورد؛ رم پایتخت ایتالیا و بوسان شهری در کره جنوبی. پایتخت عربستان برای آن که میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ را بگیرد، باید با این دو شهر قدر رقابت کند. 

رای‌گیری نهایی برای انتخاب میزبان اکسپوی ۲۰۳۰ ماه نوامبر است. با این حال وزیر خارجه عربستان شاهزاده فیصل بن فرحان هم برای آن که نگاه حاضران در جلسه را به نام ریاض جلب کند از فرهنگ و تاریخ عربستان و موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن گفته است و کشورش را به پلی که شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم وصل می‌کند، تشبیه کرده است. 

دولت سعودی بسیار تلاش می‌کند ریاض برنده نهایی اکسپوی ۲۰۳۰ باشد. برنامه عربستان برای جدایی اقتصاد این کشور از نفت و میل به سمت توریسم با عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ شناخته می‌شود. به همین دلیل عربستانی‌ها همه هم و غم خود را به کار گرفته اند میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ را به دست بیاورند. ریاض می‌خواهد در این نمایشگاه نمادی از تحقق چشم‌انداز باشد. 

 

نیویورک تایمز

زیردریایی تایتان؛ درباره احتمال فاجعه هشدار داده بودیم

کارشناسان داخلی و خارجی مرتبط با زیردریایی توریستی تایتان می‌گویند پیش از این ماجرا درباره احتمال بروز فاجعه هشدار داده بودند. بررسی اسناد و مدارک می‌گوید متن این هشدارها در سال ۲۰۱۸ به دست مسئولان شرکت اوشن‌گیت مالک زیردریایی تایتان رسیده است.

کارشناسان معتقدند آزمایش‌های انجام شده توسط این زیردریایی آنها را به این نتیجه رسانده که برای عملیات و فعالیت مناسب نیست و باید مشکلاتش رفع شود. نسخه‌هایی از این نامه‌های هشدارآمیز به دست روزنامه نیویورک تایمز رسیده است.

نکته‌ای که در نامه هشدارآمیز کارشناسان به مدیران اوشن‌گیت به آن اشاره شده است، تاکید بر عدم توانایی این زیردریایی برای اکتشاف در آب‌های عمیق است. علاوه بر این موضوع، اسناد نشان می‌دهد اوشن‌گیت در زمینه بی‌توجهی به امنیت و سلامت اعضای خود سابقه دار است. بررسی پرونده‌ای حقوقی مربوط به یکی از کارمندان سابق بر سر موضوع نکات ایمنی این ادعا را ثابت می‌کند. هر چند این مشکل خارج از فضای دادگاه حل و فصل شده، اما به هر حال سندی است که نشان می‌دهد اوشن‌گیت چندان به امنیت اهمیت نمی‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها