|

ترامپ روز سه شنبه در میامی تسلیم می‌شود؟

برای دومین بار طی چند ماه اخیر رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با اتهامات کیفری روبه‌رو می‌شود. این اتفاق در تاریخ ایالات متحده سابقه ندارد.

ترامپ روز سه شنبه در میامی تسلیم می‌شود؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

هفت مورد اتهام کیفری برای ترامپ در دادگاه فدرال باعث شده است که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی با هیجان به این موضوع بپردازند. هرچند بار اولی نیست که پای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به دادگاه باز می‌شود. بار اول هم پای اتهامات کیفری در میان بود، بار دوم اتهامات مدنی که البته از تجاوز تبرئه شد و حالا دوباره پرونده کیفری در فلوریدا برای او گشوده شده است. آمریکایی‌ها علاوه بر ترامپ به ماجرای آلودگی هوای ایالتهای شرقی آمریکا متاثر از آتش‌سوزی‌های گسترده در کانادا و همچنین تحلیل رفتار پنس در بیانیه انتخاباتی هم مشغول هستند.

نام ایالات متحده در صفحه اول روزنامه‌های بریتانیایی هم زیاد به چشم می‌خورد. آنها موضوع آلودگی و افت کیفیت هوای نیویورک و دیگر شهرهای ایالت‌های شرقی آمریکا را دنبال می‌کنند. مسئله آتش‌سوزی در کانادا متاثر از تغییرات اقلیمی و آب و هوایی بسیار مهم است. دیگر این که رونمایی از بیانیه آتلانتیک که باعث پیوند بیشتر اقتصادی بریتانیا و آمریکا می‌شود، برای آنها شایسته توجه است. چاقوکشی پناهجوی سوری در فرانسه و آسیب به کودکان هم موضوع دیگری در این روزنامه‌هاست. 

چاقوکشی پناهجوی سوری در فرانسه روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را هم متاثر کرده است. دیگر اینکه خبر عملیات نیروی دریایی بریتانیا در اقیانوس هند و خلیج فارس هم در صفحه اول این روزنامه‌ها جایگاه خود را دارد. بریتانیایی‌ها موفق شده اند محموله مواد مخدر به ارزش ۱۲ میلیون دلار را توقیف کنند. این محموله شامل حشیش، هروئین و متامفتامین‌ها بوده است. حضور بلینکن در عربستان و اظهارات او برای این روزنامه‌ها همچنان اهمیت دارد.

 

نیویورک تایمز

ترامپ روز سه شنبه در میامی تسلیم می‌شود؟

برای دومین بار طی چند ماه اخیر رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با اتهامات کیفری روبه‌رو می‌شود. این اتفاق در تاریخ ایالات متحده سابقه ندارد. 

آقای ترامپ همچنان درگیر پرونده اسناد محرمانه و انتقال و نگهداری غیر قانونی آنهاست. وکلای او می‌گویند دادگاه فدرال برای او هفت مورد اتهامی در زمینه کیفری در نظر گرفته است که شامل اظهارات نادرست، طرح توطئه، جلوگیری از اجرای عدالت و همچنین انتقال غیر قانونی اسناد محرمانه که رفتاری جاسوسانه است، می‌شود. 

 متن کیفرخواست هنوز به رویت ترامپ و تیم وکلایش نرسیده است. آنها تنها رونوشتی را که شامل موارد اتهامی است دریافت کرده و انتظار دارند به زودی اصل متن را به دست بیاورند. 

سال گذشته بازرسان FBI موفق شدند حدود ۱۳۰ هزار سند دولتی را از اقامتگاه ترامپ، مارالاگو در فلوریدا بیرون بکشند. ترامپ این اسناد را از کاخ سفید به اقامتگاهش انتقال داده بود. وکلایش می‌گویند او همه این اسناد را پس داده است. 

ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اقدام کرده و تا کنون پا پس نکشیده است. پرونده‌های بیشمار او در دادگاه‌های فدرال رقابت را برای او بسیار سخت خواهد کرد. انتظار می‌رود آقای ترامپ روز سه‌شنبه خود را تسلیم مقامات میامی کند. او هم اکنون در فلوریدا به سر می‌برد. 

 

نشنال

چاقوکشی پناهجوی سوری در فرانسه و جراحت ۴ کودک

 فرانسه در شوک چاقوکشی یک پناهجوی سوری به سر می‌برد. این فرد پس از زخمی کردن چهار کودک و دو بزرگسال دستگیر شده است. حادثه در شهری کوچک در جنوب شرق فرانسه در آنسی رخ داده است. 

مقامات محلی پس از دستگیری این مرد می‌گویند بعید است مظنون انگیزه‌های تروریستی داشته باشد. رئیس‌جمهور فرانسه اقدام این فرد را که باعث آسیب به کودکان شده، عملی بزدلانه توصیف و آن را محکوم کرده است.

فرد مهاجم مردی ۳۰ ساله، اهل سوریه و از پناهجویانی است که حدود ۱۰ سال پیش در سوئد فرآیند قانونی پناهجویی را طی کرده است. او به تازگی راهی فرانسه شده است و آدرس مشخصی هم ندارد. 

کودکانی که در این حادثه زخمی و مجروح شده اند، دو کودک دو ساله، یک کودک ۲۲ ماهه و یک کودک سه ساله هستند. حال دو نفر از این کودکان وخیم گزارش شده است. دو بزرگسال هم در اثر درگیری با فرد مهاجم زخمی و مجروح شده اند. شرایط عمومی یکی از این بزرگسالان هم ناپایدار توصیف شده است.

 

گاردین

رونمایی سوناک و بایدن از بیانیه آتلانتیک

نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور ایالات متحده به تازگی از بیانیه‌ای رونمایی کرده اند که اقتصاد بریتانیا را بیش از پیش به سمت اقتصاد آمریکا سوق می‌دهد و در نهایت روابط اقتصادی آشفته دو کشور را پس از برگزیت سر و سامان می‌بخشد.

آنها با نام بیانیه آتلانتیک از این روابط رونمایی کرده اند. سوناک در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با بایدن در کاخ سفید در واکنش به این بیانیه گفت: روابط اقتصادی نزدیک‌تر بریتانیا و آمریکا در واقع پاسخی به تهدیدهای چین و روسیه است. 

سوناک معتقد است روسیه و چین مدام در حال دستکاری در فضای آزاد و سرقت مالکیت معنوی و سوء استفاده از فناوری و حرکت در جهت اقتدارگرایی هستند، اما آنها باید بدانند که موفق نخواهند شد. 

به نظر می‌رسد سوناک از بیانیه آتلانتیک بیش از منتقدان داخلی خود در بریتانیا خوشحال است. منتقدان می‌گویند فرصت پیمان تجاری با آمریکا پس از برگزیت از دست رفته است و کار چندانی از بیانیه آتلانتیک بر نمی‌آید. آنها معتقدند این بیانیه با آن چیزی که محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۹ و در جهت تبلیغ برگزیت عرضه می‌کردند، فرق دارد. 

با این همه سوناک بیانیه آتلانتیک را که اجازه می‌دهد اقتصاد بریتانیا بیش از پیش به اقتصاد ایالات متحده پیوند بخورد، مثبت ارزیابی می‌کند. برگزیت و حواشی آن باعث انزوای اقتصاد بریتانیا شده است. 

 

یواس‌ای تودی

 پنس از زیر سایه ترامپ خارج می‌شود

 اعلام نامزدی مایک پنس باعث شده تا تحلیلگران سیاسی دست به کار شوند و فایل ویدئویی و بیانیه آغاز به کار کارزار انتخاباتی او را ارزیابی کنند. 

 کارشناسان به استناد کلمات و جملاتی که مایک پنس در بیانیه انتخاباتی خود به کار برده است،‌ معتقدند او مشغول بازتنظیم تصاویر گذشته خود و فرار از زیر سایه ترامپ است. 

آقای پنس در دوران معاونت ریاست‌جمهوری ترامپ به مردی تندخو که کلمات توهین‌آمیز و نچندان مودبانه را زیاد به کار می‌گرفت مشهور بود، اما حالا در بیانیه انتخاباتی خود از لینکلن وام می‌گیرد و جملات او را به زبان می‌آورد. 

 مایک پنس نخستین معاون رئیس‌جمهور سابقی است که در دوران معاصر آمریکا علیه مقام بالاتر سابق خود یعنی رئیس‌جمهور اعلام نامزدی می‌کند. او در روزهای آخر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با این سیاستمدار دچار چالش‌های فراوان شد.

پنس نه تنها حاضر نشد هر کاری که ترامپ از او می‌خواهد خاصه در ماجرای شمارش آراء در انتخابات ۲۰۲۰ انجام دهد که حتی در دادگاه و با هدف شهادت علیه ترامپ حاضر شد. البته هرگز جزییات شهادت پنس علیه ترامپ منتشر نشد. اما شورش هواداران ترامپ و حمله به کنگره در سال ۲۰۲۱ باعث احضار پنس هم شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها