|

ویرانی سد کاخوکا؛ فاجعه محیط‌زیستی و بگومگوهای کیف و مسکو

روز گذشته با شکستن و فروپاشی بخش‌هایی از سد کاخوکا روی رود دنیپرو در جنوب اوکراین هزاران شهروند اوکراینی خانه و زندگی خود را رها کردند و آواره شدند.

ویرانی سد کاخوکا؛ فاجعه محیط‌زیستی و بگومگوهای کیف و مسکو
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

در اغلب صفحات اول روزنامه‌ها در جهان نام سد کاخوکا و اوکراین دیده می‌شود. انفجار؟ خرابکاری؟ یا هر دلیل دیگری باعث شده بخش‌هایی از این سد فرو بریزد و آب پشت آن وارد سطح شهر و خیابان‌‌ها و خانه‌های اهالی دنیپرو و جنوب اوکراین شود. اوکراین در حال جنگ فقط همین را کم داشت. روزنامه‌‌های آمریکایی در کنار این موضوع به اعتصاب‌های سریالی و و طولانی مدت در هالیوود و همچنین حضور پنس در رقابت‌های درون گروهی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سرگرم هستند. 

برای روزنامه‌های بریتانیایی هم دو موضوع اوکراین و سد کاخوکا و البته حضور شاهزاده هری در دادگاه برای شهادت علیه شنود تلفنی در صدر اخبار قرار دارد. داستان هوش مصنوعی و مخاطرات آن برای امنیت انسان‌ها و مسائل دیگر هم البته موضوعی است که در صفحه اول برخی از این روزنامه‌ها بازتاب دارد.

پای اوکراین و ماجراهایش چند روزی است که به صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌‌ای باز شده است. این حضور با اتفاقات سد کاخوکا پررنگ‌تر هم شده است. ماجراهای هری در این روزنامه‌ها هم بازتاب دارد. از آن گذشته ماجراهای یمن، بازگشایی سفارت ایران در عربستان، همچنین پایان مناقشات ادغام مسابقات گلف که دو سال بلاتکلیف مانده بود از جمله مواردی است که در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای دیده می‌شود. 

 

نیویورک تایمز

ویرانی سد کاخوکا؛ فاجعه محیط‌زیستی و بگومگوهای کیف و مسکو

روز گذشته با شکستن و فروپاشی بخش‌هایی از سد کاخوکا روی رود دنیپرو در جنوب اوکراین هزاران شهروند اوکراینی خانه و زندگی خود را رها کردند و آواره شدند. سیلاب تمام خیابانها و خانه‌های این منطقه را فرا گرفته است. 

کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد وقوع انفجار درون بدنه سد باعث این اتفاق شده است. حالا انفجار می‌تواند به صورت حمله خارجی باشد و یا فروپاشی درونی.

مقامات اوکراینی در نخستین واکنش‌ها ادعا کردند روسیه برای متوقف کردن حملات و ضد حملات این کشور و پیشروی‌های قوای اوکراین این بساط را راه انداخته و هزاران شهروند را آواره کرده است. با این همه معلوم نیست فاجعه در جنوب اوکراین تا چه حد در پیشروی‌های آنها در شرق موثر است. 

روسها هم در واکنش به فروپاشی سد کاخوکا گفته اند کار کار خود اوکراینی‌هاست تا مانع از رسیدن آب از دنیپرو به کریمه شوند. آنها معتقدند اوکراینی‌ها یک بار در سال ۲۰۱۴ که کریمه به روسیه ضمیمه شد، مانع از رسیدن آب به این شبه‌جزیره شده اند. پس سابقه دارند. اوکراینی‌ها می‌گویند ما چرا باید زیرساخت‌های خودمان را ویران کنیم و باعث آوارگی و مرگ شهروندان‌مان شویم؟

 

گاردین

شاهزاده هری: روزنامه‌‌های زرد زندگی من را ویران کردند

شاهزاده هری و تعدادی دیگر از قربانیان پرونده شنود تلفنی شکایت خود را دوباره به جریان انداخته اند. این میان هری به عنوان یکی از اعضای خانواده سلطنتی در اقدامی نادر به دادگاه رفته و شهادت داده است. این اتفاق آخرین بار در سال ۱۸۹۱ افتاده بود!

هری و دیگر قربانیان پرونده شنود تلفنی معتقدند خبرنگاران روزنامه‌‌های عامه‌پسند بریتانیا مثل میرور، ساندی میرور و پیپل با شنود تماس‌های تلفنی قربانیان، زندگی آنها را ویران کرده اند. 

هری می‌گوید این روزنامه‌ها به صورت غیر قانونی در جریان مکالمات خصوصی او قرار گرفته و در گزارش‌های‌شان او را جوانی الکلی، معتاد و غیرمتعهد معرفی کرده اند و به این ترتیب تاثر روانی بدی روی او گذاشته اند. 

در گزارش شهادت هری آمده این عضو خانواده سلطنتی می‌گوید شنود تلفنی او همچنان ادامه داشته به طوری که مجبور شده خانواده‌اش را به کالیفرنیا ببرد تا از شر این وضعیت خلاص شوند. هری به ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا هم کنایه زده که محال است دولت با این روزنامه‌ها که حکم رفقای نزدیک را دارند، برخورد کند.

پرونده شنود تلفنی خانواده سلطنتی و سلبریتی‌های هنری و ورزشی حدود یک دهه پیش هم گشوده و بسیاری از روزنامه‌های متعلق به بنگاه خبری مرداک در آن متهم و محکوم شدند.

 

نشنال

شکستن سد کاخوکا تاوان جنگ است

با این که هیچ‌کدام از طرفین درگیر در مناطق جنوبی اوکراین درباره تعداد مصدوم و فوتی‌‌های سیلاب گزارشی نداده اند، اما سازمان ملل معتقد است در روزهای آینده ابعاد این خسارات و فاجعه مشخص خواهد شد. آنچه مسلم است آوارگی و بی‌خانمانی بسیاری از شهروندان در جنوب اوکراین است که آب پشت سد همه زندگی‌شان را فراگرفته است.

سازمان ملل به اوکراین و روسیه، جدا از این که کدام‌یک باعث ویرانی سد کاخوکا شده اند، هشدار داده و این اقدام را محکوم کرده است. این در حالی است که کیف و مسکو مشغول اتهام‌زنی به یکدیگر هستند.

آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته این فاجعه تاوان جنگ اوکراین است. شهروندان این کشور بهای حمله به اوکراین را می‌پردازند. ویرانی سد کاخوکا در جنوب اوکراین باعث واکنش بسیاری از سیاستمداران و رهبران جهانی شده است. 

آمریکا ابراز نگرانی کرده است و تلویحا روسیه را مسئول این فاجعه دانسته است. به این دلیل که بخش‌هایی از این سد در کنترل نیروهای روسیه است. وزیر خارجه بریتانیا هم به محض وقوع چنین حادثه‌ای راهی اوکراین شده و آن را اقدامی نفرت‌انگیز توصیف کرده است. 

 

لس‌آنجلس تایمز

اعتصاب در هالیوود؛ بازیگران هم به نویسندگان می‌پیوندند

در حالی اعتصاب نویسندگان در هالیوود وارد ششمین هفته خود می‌شود، بازیگران هم مجوز اعتصاب و توقف کار دریافت کرده اند. به این ترتیب هالیوود روزهای داغی پیش رو خواهد داشت. بحث افزایش دستمزد در میان است.

در کنار اعتصاب اتحادیه نویسندگان و بازیگران، اتحادیه کارگردانان آمریکا می‌گویند مذاکرات خوبی با مسئولان استودیوهای بزرگ داشته و در نهایت موفق شده اند قراردادهای مناسبی ببندند. آنها از معامله‌ای تاریخی حرف زده اند.

اتحادیه نویسندگان می‌گویند دیگر مثل ۱۵ سال پیش نیست که قراردادها و توافقات اتحادیه کارگردان‌ها با استودیوها الگوی کار بقیه اتحادیه‌ها باشد. آنها خواستار قراردادهای خاص خود هستند و تا این الگو عوض و اهداف‌شان محقق نشود، دست از اعتصاب برنمی‌دارد. 

در کنار اعتصاب نویسندگان بازیگران هم به محض پایان قراردادهای قبلی خود اجازه خواهند داشت دست به اعتصاب بزنند. قرارداد بازیگران تا پایان ژوئن است. مذاکرات آغاز شده است و اگر به نتیجه نرسد، هالیوود اعتصاب آنها را هم به خود خواهد دید.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها