|

خط‌ونشان برای ترامپ؛ مایک پنس هم می‌آید!

معاون اول سابق ترامپ هم برگه‌های لازم برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را تهیه کرده است.

خط‌ونشان برای ترامپ؛ مایک پنس هم می‌آید!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با تغییر فاز اوکراین از دفاع به حمله در جنگ با روسیه صفحه اول بسیاری از رسانه‌ها در جهان معطوف به این ماجراست. معکوس شدن موضوع و حمله اوکراین به روسیه اتفاق مهمی است که حتما نگاه و فکر رهبران جهان را به خود مشغول خواهد کرد. رهبران غربی در واقع از اوکراین حمایت می‌کنند به این دلیل که روسیه به این کشور حمله کرده است. اگر ماجرا برعکس شود، فلسفه حمایت آنها از اوکراین دستخوش تغییراتی خواهد شد. روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر این موضوع به ثبت نام مایک پنس برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم اشاره کرده اند.

برای بریتانیایی‌ها هم وقایع اوکراین و روسیه اهمیت دارد. از آن گذشته بازگشایی پرونده شنود تلفنی خانواده سلطنتی و شهادت یک عضو از این خانواده علیه رسانه‌هایی که در این ماجرا دست داشته اند، هم موضوع قابل توجهی به نظر می‌رسد. این روزنامه‌ها همچنان پرونده کشته شدن دو علاقمند به محیط زیست انگلیسی و برزیلی را دنبال می‌کنند. این دو شهروند سال گذشته در جنگل‌های آمازون به قتل رسیدند.

ماجراهای اوکراین به قدری اهمیت دارد که روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم به آن توجه نشان داده اند. روزنامه‌هایی که می‌توانند سرگرم نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشند که این روزها در ریاض آغاز خواهد شد، اما مفصل درگیر اوکراین هستند. 

 

گاردین

تغییر فاز جنگ اوکراین؛ از دفاع به ضد حمله

گزارش‌های منتشر شده از شرق اوکراین به خوبی نشان می‌دهد این کشور از وضعیت دفاعی تا حد زیادی خارج شده و آرایش حمله به خود گرفته و به عبارت بهتر برای ضد حمله آماده شده است. 

عقب‌نشینی نیروهای روسی در دو منطقه از دونتسک این ادعا را تایید می‌کند. روسها همچنین اعلام کرده اند حمله‌ای بزرگ را از سوی اوکراین دفع و خنثی کرده اند. با این حساب می‌شود گفت جنگ در اوکراین از وضعیت دفاعی تغییر فاز داده و به سمت حمله و ضد حمله حرکت کرده است. 

زلنسکی در واکنش به وقایع اخیر روحیه بالای سربازانش را ستوده و گفته من از همه مردان و زنانی که برای این لحظه جنگیده اند سپاسگزارم. او درصدد بیرون راندن کامل روسها از باخموت در شرق اوکراین است. 

از سوی دیگر وزیر خارجه اوکراین هم می‌گوید کشورش برای آغاز ضد حمله سلاح به اندازه کافی دارد. هفته گذشته حملات هوایی روسیه در اوکراین خاصه در کیف اوج گرفت و سیستم دفاعی اوکراین را به چالش کشید. 

 

نیویورک تایمز

خط و نشان برای ترامپ؛ مایک پنس هم می‌آید!

معاون اول سابق ترامپ هم برگه‌های لازم برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را تهیه کرده است. اگر اتفاق خاصی نیفتد، مایک پنس روز چهارشنبه و در سالگرد تولد ۶۴ سالگی، حضور رسمی خود را در این رقابت‌ها اعلام خواهد کرد. 

آقای پنس قرار است در پیامی ویدئویی که از ایالت آیوا و شهر دس‌موینز منتشر می‌کند حضور رسمی خود را در رقابت‌های درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری به اعلام کند. 

حضور پنس جمهور‌یخواه در کنار دی‌سانتیس در میدان انتخابات عرصه را برای ترامپ تنگ‌تر خواهند کرد. مایک پنس دو سال پیش در قامت معاون اول ترامپ در جریان ماجراهای حمله به کنگره و پرونده جنجالی این موضوع بود. او چندی پیش برای شهادت علیه ترامپ در این پرونده فراخوانده شد.

این نامزد جمهوریخواه قرار است برای رسمیت بخشیدن به فرآیند نامزدی خود اسنادی را هم به کمیسیون انتخابات ایالتی ارسال کند.

 

نشنال

سفر بلینکن به ریاض برای تحکیم روابط در منطقه

وزیر خارجه ایالات متحده راهی عربستان می‌شود تا در نشست شورای همکاری خلیج فارس که به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، شرکت کند. این سفر با هدف تحکیم روابط آمریکا و خاورمیانه‌ای‌‌ها در زمینه‌‌های اقتصادی و امنیت انجام می‌شود. 

آقای بلینکن در گام نخست در این سفر با وزرا و نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه در نشستی با عنوان مبارزه با داعش شرکت می‌کند. 

از دیگر اهداف سفر بلینکن به ریاض پایتخت عربستان برقراری روابط سعودی و اسرائیل است. به هر حال امارات و بحرین در جریان پیمان ابراهیم با دولت اسرائیل روابطی برقرار کرده اند. اما عربستان سعودی همچنان مهمترین کشور عربی حاشیه خلیج فارس است که بر مواضع اولیه خود و عدم رابطه با اسرائیل ایستاده است. 

وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند به هر شکل ممکن رابطه سعودی - اسرائیلی را با فشار بر طرف سعودی برقرار کند تا به این ترتیب ثبات در منطقه را افزایش دهد. بلینکن به صراحت معتقد است که ایالات متحده در زمینه تامین امنیت ملی خود از برقراری این رابطه سود خواهد برد.

 

عرب نیوز

روسیه: ضد حملات اوکراین را خنثی کرده ایم

مسکو می‌گوید نیروهای این کشور در روز دوشنبه موفق شده اند حمله‌ای بزرگ از سوی اوکراین را دفع و خنثی کنند. آنها این وضعیت را پیروزی ارزیابی کرده اند. این درحالی است که گزارش‌های دیگر راوی دستاوردها و پیشروی‌های نیروهای اوکراینی در مناطق شرقی کشور خود تا نزدیک مرزهای روسیه است. 

اطلاعات مشخص و معلومی درباره ادعاهای هر دو طرف این درگیری وجود ندارد. و حتی مشخص نیست اوکراین این پیشروی‌ها را گام نخست ضد حملات خود علیه روسیه تلقی می‌کند و یا نه. به هر حال اوکراینی‌ها معتقدند موفق شده اند روسها در باخموت تا حدی عقب برانند و از سوی دیگر روسها مدعی اند ضد حملات آنها را دفع کرده اند. 

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید روسها برای آنکه توجهات را از فجایعی که در باخموت به جا گذاشته اند منحرف کنند ادعا می‌کنند پیروز شده اند. اما واقعیت این است که اوکراین از وضعیت دفاعی به وضعیت حمله و ضد حمله تغییر فاز داده و از نقاط متعددی در شرق اوکراین خاصه در دونتسک عملیاتی را علیه روسیه طراحی کرده است. 

وزیر خارجه اوکراین هم در تایید این وضعیت می‌گوید کشورش به اندازه کافی سلاح برای طراحی ضد حملات علیه روسیه در اختیار دارد، اما او درباره این که این حملات آغاز شده است یا نه، اظهارنظر نمی‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها