|

جنجال کووید؛ جانسون اسناد واتساپی را تحویل داد

​یکی از متنوع‌ترین صفحات اول روزنامه‌ها را در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم؛ آمریکایی‌ها به تصویب لایحه افزایش سقف بدهی در خانه نمایندگان مشغول هستند، روزنامه‌های بریتانیایی پرونده سرپوش گذاشتن بر اطلاعات کووید ۱۹ را بررسی می‌کنند، خاورمیانه‌ای‌ها هم سرگرم سودان و عروسی سلطنتی هستند.

جنجال کووید؛ جانسون اسناد واتساپی را تحویل داد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر تصویب لایحه افزایش سقف بدهی، به درگیری‌های اخیر میان روسیه و اوکراین هم می‌پرازند. از سوی دیگر خبرهای مربوط به دی‌سانتیس نامزد و رقیب ترامپ برای جمهوریخواهان هم جایی در صفحات اول رسانه‌های آمریکایی دارد. 

برای بریتانیایی‌ها در کنار پرونده بررسی اطلاعات مخفی شده دوران پاندمی، مصائب جنگ اوکراین و همچنین چالش‌های بورسیه دانشگاهی و هزینه‌هایی که روی دوش دانشجویان گذاشته می‌شود هم اهمیت دارد. 

نکته جالب در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای توجه محسوس روزنامه‌های عربستانی به ازدواج سلطنتی میان اردن و سعودی است. یکی از روزنامه‌‌ها تمام صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده است. از آن گذشته بلاتکلیفی در سودان و تلاش‌های امارات برای بومی کردن برخی صنایع در این کشور با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه هم از دیگر خبرهای حاضر در صفحات اول این روزنامه‌هاست.

 

گاردین

جنجال کووید؛ جانسون اسناد واتساپی را تحویل داد

بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق بریتانیا متن‌ها و پیامک‌های واتساپی بدون ویرایش را تحویل کمیته تحقیق در کابینه داده است. او تقاضا دارد همه مدارک بدون ویرایش مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود چه کسانی در کابینه بر اطلاعات کووید ۱۹ در دوران پاندمی سرپوش گذاشته اند.

چند روزی است که پرونده سرپوش گذاشتن برای برخی اطلاعات و هشدارها در کابینه و در دوران پاندمی سوژه رسانه‌های بریتانیاست. نخست‌وزیر حال حاضر بریتانیا، ریشی سوناک هم که دوران نخست‌وزیری جانسون عضو کابینه بوده زیر فشار است که دستی بر سرپوش‌ گذاشتن روی اطلاعات کووید ۱۹ داشته است. 

این پرونده با حضور قاضی بازنشسته هیثر هالت بررسی می‌شود. او از همه افراد درگیر در این موضوع خواسته اطلاعات و پیامک‌‌های واتساپی و همچنین دفتر روز‌نویس نخست‌وزیری را بدون هیچ‌ روتوش و دست‌کاری تحویل دهند تا سرانجام مشخص شود چه کسی و طی چه فرآیندی برخی هشدارهای کارشناسانه را در دوران پاندمی کووید نادیده گرفته است. در حالی که میلیون‌ها نفر متاثر از این وضعیت بوده و هزاران نفر جان خود را از دست داده بودند.

برخی از اعضای کابینه و همچنین مقامات ارشد حزب محافظه‌کار بریتانیا از این وضعیت راضی نیستند و مخالفت خود را اقدام جانسون نشان داده اند. آنها می‌گویند جانسون و درخواستش برای روشن شدن ماجرا به تنش‌های درون گروهی دامن می‌زند و باعث ریزش محبوبیت و جایگاه حزب میان مردم می‌شود. 

 

نیویورک تایمز

تصویب لایحه افزایش سقف بدهی در مجلس نمایندگان

پس از توافق هفته گذشته میان کاخ سفید و سخنگوی مجلس نمایندگان، بالاخره لایحه افزایش سقف بدهی و کاهش هزینه‌های دولت به « خانه » رسید و نمایندگان مجلس آن را تصویب کردند. پس از حمایت ۱۴۹ نماینده جمهوریخواه و ۱۶۵ نماینده دموکرات، آقای بایدن از سنا خواست تا این لایحه را با تصویب به قانون لازم الاجرا تبدیل کند. 

همراهی مجلس نمایندگان آمریکا که از قضا در اختیار جمهوریخواهان و مخالفان دولت بایدن است، امری قابل توجه در نظام سیاسی آمریکاست. آنها با هدف حفظ ثبات بازارهای جهانی و مهم‌تر از آن جلوگیری از نکول ایالات متحده لایحه افزایش سقف بدهی را تصویب کردند. هرچند که بر بخش کاهش هزینه‌های دولت بسیار اصرار دارند.

چندی پیش وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد اگر سقف بدهی افزایش پیدا نکند دولت در انجام تعهدات خود ناتوان خواهد شد و نمی‌تواند به تمامی هزینه‌ قراردادهای خود را بپردازد و … بانک مرکزی هم از نبود نقدینگی گفته بود. همه این ها باعث شد تا آمریکا خطر نکول و همچنین بازارهای جهانی خطر فروپاشی و بحران را حس کنند. 

برنامه افزایش سقف بدهی در ایالات متحده دو ساله است و در این مدت دولت باید چاره‌ای برای انجام تعهدات خود پیدا کند. از آن مهم‌تر اینکه دولت باید برخی هزینه‌های خود را در زمینه‌های متعدد کاهش دهد. مک‌کارتی سخنگوی جمهوریخواهان در این مجلس می‌گوید همراهی ما با دولت تاریخی است، البته که امتیازات خوبی هم گرفته‌ایم.

 

نشنال

بلاتکلیفی در سودان؛ یک روز آتش‌بس، یک روز درگیری

در حالی که خبر رسیده بود طرفین درگیری و تنش در سودان برای تمدید آتش‌بس یک هفته‌ای به مدت پنج روز تلاش می‌کنند و خارطوم تا حدی رنگ آرامش را به خود می‌بیند، دوباره گزارش‌هایی از موارد نقض آتش بس منتشر شده است. 

هر دو گروه حاضر در میدان درگیری و تنش در سودان متهم به نقض موارد آتش‌بس هستند. آمریکا و عربستان به عنوان میانجی‌‌ها و ناظران این توافق شرط کرده بودند هرگاه هر کدام از طرفین باعث نقض آتش‌بس شوند، با تنبیهی بین‌المللی مواجه شوند. 

نمایندگان و مسئولان امور پناهندگان سازمان ملل درباره خشونت آشکار و بدون مرز در سودان هشدار می‌دهند. آنها نگران بروز بحران انسانی در این کشور هستند. همچنین این که ژنرال برهان، فرمانده ارتش ملی سودان از نشست جده انصراف داده است. او یکی از طرفین درگیری در سودان است. او می‌گوید نیروهایش تا پیروزی نهایی ادامه خواهند داد اگر ژنرال داگلو به صدای منطق گوش ندهد. 

ژنرال داگلو طرف دیگر درگیری‌های سودان و فرمانده نیروهای پشتیبان سریع هستند. ارتش می‌گوید این نیروها باید در ارتش ادغام شوند و ساز جدا نزنند. همین دستور باعث بروز تنش‌ و درگیری‌های خشونت بار از روز پانزدهم آوریل امسال شده است. 

 

عرب نیوز

عروسی سلطنتی؛ تعمیق روابط سعودی و اردن

با ازدواج میان شاهزاده و ولیعهد اردنی، حسین بن عبدالله دوم و شاهزاده رجوا السیف از عربستان پیوند‌های اردن و عربستان بار دیگر محکم‌تر از گذشته می‌شود. پیوندی که ریشه در تاریخ دو کشور دارد و حرف امروز و دیروز نیست. 

سفیر اردن در عربستان سعودی در واکنش به این اتفاق می‌گوید ازدواج سلطنتی اردن می‌تواند مسیر آینده دو کشور را روشن‌تر کند. عربستان و اردن روابط بسیار ریشه‌ای و قدیمی با یکدیگر دارند که در تاریخ‌شان تنیده است. اما این ازدواج این در هم تنیدگی را بیشتر می‌کند و به روابط دو کشور عمق بیشتری می‌دهد. 

پادشاهی هاشمی اردن و پادشاهی سعودی عربستان با این ازدواج بیش از پیش حس برادری را میان خود گسترش می‌دهند. آنها نه تنها حس همجواری دارند و همسایه اند، که جغرافیای مشابه دارند و تاریخی بسیار نزدیک و سابقه همکاری‌‌های فراوان. آنها دو برادر هستند. 

سفیر اردن به استناد نزدیکی دو فرهنگ و تاریخ دو کشور می‌گوید وقتی شاهزاده خانم سعودی راهی اردن می‌شود لازم نیست خود را تغییر دهد تا با فرهنگی دیگر خو بگیرد. همه چیز را می‌داند، همه چیز برایش آشناست. او در همین وضعیت در کشور خودش زندگی کرده است. اردن و عربستان آداب و رسوم مشابه دارند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها