|

​اختلال در رونمایی توییتری رقیب ترامپ

قرار بود عصر چهارشنبه برای ران دی سانتیس و هوادارانش عصری تاریخی و دل‌پذیر باشد. آنها می‌خواستند در فضای گفت و گوی توییتر از نامزدی رقیب ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رونمایی کنند، اما تکنولوژی چندان همراهی نکرد.

​اختلال در رونمایی توییتری رقیب ترامپ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

عکس‌ها و خبرهای دی سانتیس بیش از همیشه در صفحه اول رسانه‌ها و روزنامه‌های آمریکایی به چشم می‌خورد. به هر حال او به طور رسمی از حضور خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رونمایی کرده است. این رسانه‌ها از او به عنوان سرسخت‌ترین رقیب ترامپ نام می‌برند. در کنار این موضوع درگذشت ملکه موسیقی راک اند رول تینا ترنر نیز این رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است. حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده و همسرش در واکنش به خبر درگذشت خانم ترنر بیانیه‌ و پیام تسلیتی منتشر کرده اند. 

درگذشت تینا ترنر حتی روزنامه‌ها و رسانه‌های بریتانیایی را هم متاثر کرده است. عکس او در صفحه اول این روزنامه‌ها به وفور به چشم می‌خورد. از آن گذشته دردسرهای جانسون و بریورمن برای سوناک نخست‌وزیر بریتانیا هم موضوع دیگر در این روزنامه‌هاست. خبر افزایش نرخ بهره بانکی هم خبری دیگر در صفحه اول این روزنامه‌هاست.

چند روزی است که دوباره سودان به صفحه اول خاورمیانه‌ای‌ها بازگشته است. در کنار آن مناقشه سد روی رود نیل میان مصر و اتیوپی و سودان هم موضوعی مورد توجه است. سفر مسافران و زائران خانه خدا هم آغاز شده است. اولین زائران از اندونزی وارد عربستان و برای مناسک آماده شده اند.

 

گاردین

هشدار به وام‌گیرنده‌ها؛ افزایش نرخ بهره بانکی

با توجه به عدم تحقق انتظارات در موضوع تورم، نرخ بهره بانکی تا پایان امسال به بالای ۵ درصد خواهد رسید. این هشداری است برای آنها که وام گرفته اند. 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند تورم عجیب و غریب در بخش قیمت مواد غذایی بیش از این کنترل شود. این در حالی است که طی دو ماه گذشته قیمت برای مصرف‌کننده از ۱۰ درصد به نزدیک ۹ درصد کاهش پیدا کرده است. اما این میزان کاهش برای کارشناسان قابل قبول نیست. این عدد برای ماه اکتبر سال گذشته بیش از ۱۱ درصد بوده است. 

بنابراین افزایش نرخ بهره بانکی به بیش از ۵ درصد عملی قطعی به نظر می‌رسد. اتفاقی که فشار را بر خانواده‌های بریتانیایی که وام مسکن گرفته اند بیش از پیش افزایش خواهد داد. تامین هزینه‌ها و به علاوه بازپرداخت وام از جمله مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. 

تنها نکته امیدوار کننده در هزینه‌های خانواده‌های بریتانیایی ثابت ماندن نرخ حامل‌های انرژی است که البته سال گذشته تا حد بالایی افزایش داشته است و امسال قرار است ثابت بماند. 

 

نشنال

سد روی نیل؛ جنگ عربی - آفریقایی راه می‌افتد؟

مناقشه و چالشی دیگر در کمین مصر و اتیوپی است. اگر اوضاع سودان روبه‌راه بود، این کشور هم می‌توانست یک سوی این مناقشه باشد. دعوا سر سدی است که دولت آدیس‌ آبابا روی رود نیل ساخته است.

این دعوا یک با در نشست چندی پیش اتحادیه عرب در جده بررسی و در بیانیه‌ای از موضع مصر و سودان حمایت شد. این حمایت واکنش اتیوپی را در پی داشته است. آنها می‌گوید بیانیه اتحادیه عرب در واقع راه انداختن جنگی عربی - آفریقایی در قاره است. 

مصر معتقد است اتیوپی موضع خود را به دیگر کشورهای قاره سرایت می‌دهد و این کشور در شاخ آفریقا اصلا حق ندارد به نمایندگی از دیگران حرف بزند. مصری‌ها می‌گویند توصیف اتیوپی از بیانیه اتحادیه عرب به نوعی ایجاد شکاف میان کشورهای عربی و آفریقایی است. 

راه حل مصری‌ها و سودانی برای حل مناقشه سد روی نیل این است که دولت اتیوپی بنشیند پای میز مذاکره و پای توافقی همه‌جانبه را امضا کند. سودان و مصر معتقدند نحوه بهر‌ه‌برداری اتیوپی از آب نیل به گونه‌ای است که به بخش کشاورزی در این کشورها آسیب عمده می‌رساند. 

دولت اتیوپی به عنوان سازنده این سد می‌گوید قوانین حاضر جواب‌گو است و نیازی به دستور العمل‌های جدید نیست. دولت اتیوپی در چند سال اخیر بدون آن که مصر و سودان را در جریان بگذارد و به آنها خبر دهد، سه بار سد را برای بهر‌ه‌برداری پر کرده و مانع جریان همیشگی آب شده است.

 

نیویورک تایمز

اختلال در رونمایی توییتری رقیب ترامپ

قرار بود عصر چهارشنبه برای ران دی سانتیس و هوادارانش عصری تاریخی و دل‌پذیر باشد. آنها می‌خواستند در فضای گفت و گوی توییتر از نامزدی رقیب ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رونمایی کنند، اما تکنولوژی چندان همراهی نکرد. 

قطعی‌‌ها و اختلال مکرر در فضای گفت و گوی توییتر باعث شد تا بیانیه آغاز به کار کمپین تبلیغاتی ران دی سانتیس جمهوریخواه با مکث و قطعی‌ و اختلال خوانده شود و صداها در هم بیامیزد و مخدوش شود. 

این میان ایلان ماسک به عنوان صاحب توییتر هم قرار بود از این فرصت استفاده و اعتباری دوباره برای پلتفرم اجتماعی خود دست و پا کند که چندان موفق نبود و بیش از پیش ضعف سیستم‌های او دیده شد. 

در گزارش‌های خبری آمده که با حضور دی سانتیس در فضای گفت و گوی توییتر چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر پای حرف‌های او نشستند. ماسک معتقد است هر دقیقه ۵۰ هزار نفر به این فضا وارد شده اند. اما با شروع گفت و گوها ناگهان صداها پژواک کرده و مخدوش شده و قطعی هم به اختلالات اضافه شده است. خلاصه این که توییتر در رونمایی از دی سانتیس موفق نبوده است.

 

عرب نیوز

آتش‌بس بی‌ آتش‌بس؛ درگیری‌ها به حومه خارطوم رسید

عربستان و آمریکا به عنوان ناظران کمیته آتش‌بس و همچنین میانجی‌گران طرفین دعوا در سودان می‌گویند هیچ‌کدام از دو گروه اصلی به تعهدات خود پایبند نیستند و مفاد آتش‌بس را نقض می‌کنند. 

گروه ناظران بین المللی می‌گویند درگیری و تنش در خارطوم و دیگر شهرهای حومه پایتخت باعث شده تعداد قربانیان به بیش از هزار و ۸۰۰ نفر برسد. تنش میان ارتش سودان و گروه پشتیبان سریع از روز پانزدهم آوریل آغاز و باعث کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است. 

در حال حاضر علاوه بر خارطوم، شهرهایی مثل بحری و ام درمان هم تبادل آتش‌توپخانه، صدای رگبار گلوله‌ها تجربه و دودهای سیاه را در آسمان مشاهده می‌کنند. با وجود این وضعیت میانجی‌های آتش‌بس و گروه‌های ناظر حقوق بشری سازمان ملل به دنبال راهی امن هستند تا بتوانند کمک‌های بشردوستانه را به دست شهروندان جنگ‌زده سودانی برسانند. 

کمبود مواد غذایی، بهداشتی و از دست رفتن امنیت باعث شده سودانی‌ها راه خروج از کشور را در پیش بگیرند و در مرز کشورهای همسایه ساکن شوند. سازمان ملل بارها درباره بحران انسانی سودان هشدار داده و اعلام خطر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها