|

عروسی سلطنتی سعودی - اردنی؛ بن سلمان نیامد!

ولیعهد اردنی شاهزاده حسین بن عبدالله فرزند ملک عبدالله دوم و رجوه السیف سعودی بالاخره مراسم عقد و عروسی خود را برگزار کردند و روزی خاطره‌انگیز برای اردنی‌ها رقم زدند.

عروسی سلطنتی سعودی - اردنی؛ بن سلمان نیامد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

آمریکایی‌ها همچنان درگیر موضوع افزایش سقف بدهی هستند. پس از مجلس نمایندگان سنا هم لایحه را تصویب کرد تا فقط بماند امضای بایدن که دور از دسترس نیست. با این حال آنها به خبرهای اوکراین و ماجراهای مربوط به ذخایر آب در برخی ایالت‌های آمریکا و … هم سرگرم هستند. 

برای بریتانیایی‌ها پرونده سرپوش‌گذاشتن روی داده‌های دوران پاندمی بیش از هر موضوعی اهمیت دارد. رسانه‌های بریتانیایی در کنار این موضوع به سالگرد نخست کشته شدن دو محقق و علاقمند محیط زیست بریتانیا و برزیل هم اشاره کرده اند. برونو پریرا و دام فیلیپز دو  محقق محیط زیستی در جنگل‌های آمازون بودند که سال گذشته پس از چند روز ناپدید شدن جسدشان پیدا شد. ظن قوی این بود که آنها جان خود را در راه حفظ جنگل‌های آمازون از دست داده اند. 

عروسی سلطنتی اردنی و سعودی همچنان سوژه داغ روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است. البته عدم حضور بن سلمان در این مراسم هم به داغ شدن موضوع کمک کرده است. از آن گذشته ماجراهای سودان که باعث کشته شدن ۱۸ نفر در عملیات هوایی ارتش در خارطوم شده است، همچنین بررسی پرونده قتل سرباز حافظ صلح سازمان ملل در بیروت پس از یک سال و معافیت مالیاتی شرکت‌ها در مناطق آزاد امارات هم از سوژهای مهم صفحه اول این رسانه‌هاست. 

 

گاردین

اقدام دولت برای ممانعت از استعلام کووید ۱۹ 

دردسر بزرگی برای کابینه سوناک و البته آنها که در دوران پاندمی کووید ۱۹ در کابینه جانسون بوده اند، درست شده است. اعضای کابینه سوناک برای این که ماجرا از این بزرگ‌تر نشود دست به کار شده و از همه راه‌کارهای قانونی استفاده کرده اند مبادا کمیته تحقیق به اسناد و مدارک ویرایش نشده جانسون رجوع کند. 

اما روز گذشته بوریس جانسون که در دوران پاندمی نخست‌وزیر بریتانیا بوده است، همه پیام‌های واتساپی دست‌کاری نشده و همچنین دفتر خاطرات نخست‌وزیری که شرح وقایع کابینه در آن ثبت می‌شود را تحویل دفتر نخست‌وزیری داده تا قاضی کمیته تحقیق در صورت نیاز به آن رجوع کند.

بسیاری از خانواده‌هایی که در دوران پاندمی کووید ۱۹ عضوی را از دست داده و یا به هر شکل آسیب دیده اند نسبت به این موضوع حساس هستند. آنها می‌خواهند بدانند موضوعی یا داده‌ای در میان بوده که دولت روی آن سرپوش نهاده و یا به آن بی‌توجهی کرده است؟ این تردید وجود دارد برخی از اعضای کابینه جانسون روی داده‌های کووید ۱۹ سرپوش گذاشته و مانع از توجه به آن شده اند. برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گوید رد پای سوناک هم در این پرونده دیده می‌شود. 

 

نشنال

عروسی سلطنتی سعودی - اردنی؛ بن سلمان نیامد!

ولیعهد اردنی شاهزاده حسین بن عبدالله فرزند ملک عبدالله دوم و رجوه السیف سعودی بالاخره مراسم عقد و عروسی خود را برگزار کردند و روزی خاطره‌انگیز برای اردنی‌ها رقم زدند. 

خانواده سلطنتی اردن حدود ۱۴۰ مهمان سلطنتی و غیر سلطنتی را از سراسر جهان به امان دعوت کرده بودند تا مراسم عقد اسلامی ولیعهد خود را در کاخ زهران برگزار کنند. ولیعهد بریتانیا، شاهزاده ویلیام و همسرش کیت و همچنین خانم جیل بایدن همسر رئیس‌جمهور ایالات متحده هم در این مراسم حضور داشتند. 

اما برخلاف انتظارات شاهزاده بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان در این مراسم شرکت نکرد. مادر رجوه السیف عروس شاهزاده حسین اردنی، دختر عموی بن سلمان است. در گزارش‌ها اشاره‌ای به دلیل عدم حضور بن سلمان در عروسی سلطنتی اردنی - سعودی نشده است. 

شاهزاده حسین بن عبدالله نخستین وارث ملک عبدالله دوم برای جانشینی پدرش در نظام سلطنتی اردن خواهد بود. او ۲۹ ساله است و با ازدواج با رجوه السیف سعودی، گام بلندی برای تحکیم روابط اردن و عربستان برداشته است. دو کشوری که پیوندهای تاریخی و فرهنگی دیرینه و مشترک دارند.

 

نیویورک تایمز

توافق سقف بدهی به تصویب سنا رسید

پیش از آن که روز پنجم ماه ژوئن فرا برسد پرونده سقف بدهی و ممانعت از نکول در ایالات متحده گام به گام پیش می‌رود و به پایان می‌رسد. پس از آن که این لایحه در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، راهی سنا شد.

سناتورهای آمریکایی با ۶۳ رای موافق و ۳۶ رای مخالف لایحه افزایش سقف بدهی را امضا کردند تا بدون فوت وقت قانون به دست بایدن برسد و امضا شود. بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده است به محض رسیدن لایحه به کاخ سفید امضا خواهد کرد. 

با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در سنا تصویب این لایحه امر غافلگیرکننده‌ای نبود. چاک شومر رهبر اکثریت سنا می‌گوید دموکرات‌ها با اتحاد موفق شدند این لایحه را مصوب و بخش‌های ناخوشایند و ناکارآمد، اما مورد توجه جمهوریخواهان را حذف کنند.

این لایحه یا بهتر بگوییم قانون نه تنها مانع نکول دولت فدرال آمریکا می‌شود که از ویرانی و بحران بازارهای اقتصاد جهانی جلوگیری می‌کند. بازارهایی که بیش از پیش به اقتصاد ایالات متحده وابسته هستند.

 

عرب نیوز

پرونده قتل حافظ صلح سازمان ملل؛ حزب‌الله متهم شد

قاضی پرونده قتل سرجوخه شان رونی، در نخستین تحقیقات اعضای حزب‌الله و گروه همکارشان جنبش امل را عامل این اتفاق معرفی کرده است. شان رونی سرباز حافظ صلح سازمان ملل بود که در لبنان خدمت می‌کرد و سال گذشته با شلیک گلوله به سرش جان باخت. 

همراه رونی ایرلندی چهار عضو دیگر هم سوار خودرو بودند که در اثر واژگونی خودرو مصدوم و مجروح شدند. آنها از مسیری روستایی به سمت بیروت در حال بازگشت بودند که با شلیک گلوله به سر سرجوخه رونی ۲۳ ساله که راننده بوده است، از مسیر منحرف و واژگون می‌شوند.

در گزارش‌ها آمده فرد تیرانداز که محمد عیاض نام دارد، در بازداشت است. حزب الله او را تحویل قانون داده است. چهار نفر دیگر که در حمله به خودروی سازمان ملل دست داشته اند متواری هستند، اما حکم بازداشت آنها صادر شده است.

دادگاه برای دیگر افراد متهم در این پرونده احکام سنگین حبس در نظر گرفته است. برخی از متواریان در صورت بازداشت به ۲۰ سال حبس محکوم خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها