|

حملات روسیه؛ تلاش اوکراینی‌ها برای رسیدن به پناه‌گاه

شهروندان اوکراینی خاصه ساکنان پایتخت برای سومین روز پیاپی با التهاب و ترس و تقلا برای رسیدن به پناه‌گاه سر می‌کنند.

حملات روسیه؛ تلاش اوکراینی‌ها برای رسیدن به پناه‌گاه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

شدت گرفتن حملات روسیه در اوکراین باعث شده این موضوع دوباره به صدر اخبار جهان باز گردد. تصاویر فرار و وحشت شهروندانی که به ایستگاه‌های مترو و پناه‌گاه‌ها و زیرزمین‌ها هجوم آورده اند بیش از هر موضوع دیگری در رسانه‌‌ها فراگیر شده است. این میان آمریکایی‌ها علاوه بر اوکراین به موضوعاتی مثل تحقیقات درباره علائم کووید ۱۹ ماندگار و همچنین حواشی توافق میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان بر سر سقف بدهی و … هم پرداخته اند. 

برای روزنامه‌های بریتانیایی هم موضوع اوکراین سوژه‌ای داغ و مورد توجه است. اما از آن گذشته حواشی تصمیم جدید پلیس بریتانیا برای توقف پاسخگویی به تماس‌های مرتبط با مشکلات روانی آنها را درگیر کرده است. فرا رسیدن قسمت پایانی سریال ساکسشن ( جانشینی ) هم موضوع دیگری برای رسانه‌های بریتانیایی است. 

در روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای ترکیه و انتخابات اخیر و کاهش ارزش واحد پولی این کشور هنوز مهم است. سودان و تلاش طرفین برای آتش‌بس هم موضوعی دیگر است.

 

نیویورک تایمز

حملات روسیه؛ تلاش اوکراینی‌ها برای رسیدن به پناه‌گاه

شهروندان اوکراینی خاصه ساکنان پایتخت برای سومین روز پیاپی با التهاب و ترس و تقلا برای رسیدن به پناه‌گاه سر می‌کنند. موشک‌ها و پهپادهای روسی بی‌امان در آسمان کیف به پرواز در می‌آیند و سلامت و امنیت اوکراینی‌ها را به چالش می‌کشند. 

ایستگاه‌های مترو، زیر زمین برخی بیمارستان‌ها و پناه‌گاه‌های کیف به محلی برای تجمع شهروندان اوکراینی تبدیل شده است. صدای آژیر و هشدار حمله هوایی قطع نمی‌شود. حملات روسیه شب و روز نمی‌شناسد و در هر لحظه عملیاتی انجام می‌شود و موشک و پهپادی به پرواز درمی‌آید.

سیستم دفاع هوایی اوکراین تا امروز مانع از بروز فاجعه شده و بسیاری از پهپادها و موشک‌های روسی را ردیابی و منهدم کرده، اما چندتایی هم به هدف نشسته و جان چند شهروند اوکراینی را گرفته است. 

در تازه‌ترین گزارش‌ها سیستم دفاع هوایی اوکراین خبر می‌دهد ۱۱ موشک بالستیک را ردیابی کرده است. پیش از این آنها از ۵۴ پهپاد ۵۲ پهپاد را شناسایی و سرنگون کرده بودند.

حملات دیروز در کیف باعث ترس و وحشت دانش‌آموزان یک مدرسه شد. تصاویر منتشر شده آنها را نشان می‌دهد که از مدرسه فرار می‌کنند و در کوچه و خیابان به سمت پناه‌گاه می‌دوند. 

 

گاردین

اعتراض بریتانیایی‌ها به تصمیم جدید پلیس 

برنامه پلیس برای متوقف کردن پاسخگویی به تماس‌های مربوط به مشکلات روحی و روانی باعث واکنش بسیاری از فعالان اجتماعی و گروه‌ها شده است. آنها با راه انداختن کمپینی خواستار لغو طرح جدید پلیس شده اند. 

معترضان می‌گویند اگر پلیس به تماس‌های افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی هستند پاسخ ندهد، هزاران نفر به دردسر می‌افتند و بدون حمایت رها می‌شوند. کارشناسان و انجمن‌های مرتبط با سلامت روان هم به این کمپین پیوسته و به پلیس هشدار داده اند این بخش را تعطیل نکند. 

روز گذشته گاردین خبر داد پلیس درصدد است در دو ماه آینده به تماس‌های مربوط به مشکلات روحی و روانی افراد پاسخ ندهد و کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارد. پلیس معتقد است پاسخگویی به این تماس‌ها باعث می‌شود نیروهایش از وظیفه اصلی خود یعنی پیگیری پرونده‌های جرم و جنایت باز بمانند. 

رئیس رویال کالج روان‌شناسی می‌گوید این تصمیم اگر به صورت ناگهانی اجرا شود، تبعات گسترده‌ای خواهد داشت و صدماتی به جا خواهد گذاشت. این در حالی است که پلیس می‌گوید سه ماه به مسئولان وقت داده و از آنها خواسته پیش از موعد چاره‌ای برای مشکلات پیش‌بینی شده بیاندیشند.

 

نشنال

پاقدم اردوغان؛ ثبت پایین‌ترین ارزش لیره

هر چند تورم افسارگسیخته و کاهش ارزش واحد پولی ترکیه در تقابل با دلار یکی از عادی‌ترین اتفاقات زندگی روزمره شهروندان ترکیه است، اما به محض این که اردوغان خبر پیروزی خود را اعلام کرد، لیره ارزش خود را یک بار دیگر از دست داد و به پایین‌ترین حد خود رسید. 

به عبارت دیگر هر یک دلار آمریکا پس از پیروزی اردوغان با ۲۰ لیره ترکیه معامله شد. از ابتدای سال جاری تا امروز لیره ترکیه ۷ درصد در تقابل دلار ارزش خود را از دست داده است. و اگر این دامنه را به مدت یک دهه افزایش دهیم این عدد به ۹۰ درصد می‌رسد! 

مشکلات اقتصادی و تورم یکی از ایراداتی بود که کارشناسان به اردوغان پیش از شرکت در انتخابات اخیر وارد و پیش‌بینی می‌کردند پاشیل آشیل او در این رقابت‌ها باشد. با همه این حرف‌ها اردوغان در انتخاباتی دو مرحله‌ای پیروز شد و برای دوره‌ای پنج ساله زمام امور را در ترکیه در دست گرفت. او پیش از این ۲۰ سال در راس قدرت در ترکیه بوده است. 

کارشناسان می‌گویند ضعف اقتصادی رقبای اردوغان باعث می‌شود این سیاستمدار کهنه‌کار ترک حتی برای دهه سوم هم شانس داشته باشد در راس قدرت بماند. اما از طرفی آنها معتقدند به لحاظ اقتصادی ترکیه بدترین دوران را پیش رو خواهد داشت.

 

یواس‌ای تودی

شناسایی علائم متمایز کووید ۱۹ ماندگار

با پایان پاندمی کووید ۱۹، تحقیق درباره ویروس کرونا و عواقب و علائم آن متوقف نشده است. حالا که اوضاع آرام‌‌تر است، فضایی مهیا شده تا دانشمندان و محققان درباره علائم ماندگار و ویژه کووید ۱۹ طولانی مدت تحقیق کنند.

بسیاری از افراد در سراسر جهان همچنان درگیر عوارض و عواقب ماندگار کووید ۱۹ هستند. به اصلاح این افراد دچار کووید طولانی مدت شده اند و هنوز نتوانسته اند از آن خلاص شوند.

در جدیدترین مطالعات صورت گرفته در مرکز ملی سلامت آمریکا دانشمندان علائمی مثل سرگیجه، خستگی خاصه پس از ورزش، مه‌مغزی ( عدم تمرکز و فراموشی )، مشکلات دستگاه گوارش، ضربان نامنظم قلب، تغییرات در ظرفیت و میل جنسی، از دست رفتن بویایی و چشایی، تشنگی، درد قفسه سینه، سرفه مزمن و تحرکات غیر طبیعی را به عنوان علائم متمایز و ماندگار کووید ۱۹ شناسایی کرده اند. 

هر کدام از این علائم یک امتیازی دارد و هر کس که همه این ۱۲ شاخص را باهم دارد، به احتمال بسیار زیاد به کووید ۱۹ طولانی‌مدت مبتلا شده است. بیش از ۲۰ درصد کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند تا ۶ ماه درگیر این علائم هستند. یک سوم آنها در ۹ ماهگی پس از ابتلا این علائم را ندارند. اما برخی پس از ۹ ماهگی و حتی بعد از آن همچنان درگیر این وضعیت هستند. آنها به احتمال زیاد به کووید ۱۹ طولانی مدت مبتلا شده اند. 

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. این تحقیقات گامی مهم در درمان افراد به شمار می‌آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها