|

دفع بزرگترین حمله هوایی روسیه در کی‌یف

گزارش‌های منتشر شده می‌گوید روسیه یکی از سنگین‌ترین حملات هوایی علیه اوکراین را روز گذشته طراحی کرده است. عملیاتی که البته به نتیجه نرسیده و عمده آن به دست نیروی هوایی اوکراین دفع شده است.

دفع بزرگترین حمله هوایی روسیه در کی‌یف
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

با این که اردوغان و خبر پیروزی‌اش در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه صفحه اول بسیاری از روزنامه‌های جهان را به خود اختصاص داده است، اما اوکراین و وقایع دیروزش هم همپای ماجراهای ترکیه در این رسانه‌ها مورد توجه است. روزنامه‌های خاورمیانه‌ای به هر دوی این موضوعات در صفحات اول پرداخته اند و در کنار آن به سفر سلطان عمان به تهران هم اشاره کرده اند. 

روزنامه‌‌های بریتانیایی هم مثل دیگر روزنامه‌‌ها از پیروزی اردوغان خبر داده اند، از گرمای هوا در بریتانیا گفته اند و البته از مداخله آمریکا در پرونده خلبان افغان پناهجو در بریتانیا. آنها از درخواست پلیس برای توقف پاسخگویی ماموران به مسایل و مشکلات روانی در تماس‌ها هم خبر داده اند. 

برای روزنامه‌های آمریکایی مسائل داخلی این کشور مثل نامزدی سیاستمداران برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، مسائل اقتصادی، و پیروزی اردوغان با وجود تورم و زمین‌لرزه و بگیر و ببندهای و حمله روسیه به اوکراین و دفع این حملات بسیار اهمیت دارد.

 

گاردین

پلیس از پاسخگویی به تماس‌های سلامت روان خودداری می‌کند

مرکز پلیس بریتانیا تصمیم گرفته است در آینده‌ای بسیار نزدیک هرگونه پاسخگویی و توجه نیروهایش را به تماس‌هایی که سویه روان‌شناسانه دارد و مرتبط با بیماری‌های روحی است، متوقف کند.

این تصمیم با رویکرد تخصص‌گرایی گرفته شده است. رئیس پلیس معتقد است تماس‌های مرتبط با مشکلات روحی و روانی ماموران پلیس را از انجام وظیفه اصلی خود که دنبال کردن جرم و جنایت است باز می‌دارد و آنها را سرگرم مسائلی می‌کند که چندان تخصصی هم در آن ندارند. 

پلیس در این زمینه با سازمان بهداشت وارد مشورت شده و از طرح جدید رونمایی کرده است که اگر تماس‌های مرتبط با مشکلات روانی با پلیس برقرار شد، متخصصان پاسخگو باشند و دیگر ماموران کاری به این موارد نداشته باشند. 

در واقع پلیس بریتانیا اتمام حجت کرده است که سازمان بهداشت و مرکز مرتبط با مسائل اجتماعی در این زمینه هر چه سریعتر اقدام کنند که به هیج‌وجه پلیس پاسخگوی این موارد نخواهد بود. مهلت پلیس برای سازمان بهداشت سه ماه است. 

 

عرب نیوز

دفع بزرگترین حمله هوایی روسیه در کی‌یف

گزارش‌های منتشر شده می‌گوید روسیه یکی از سنگین‌ترین حملات هوایی علیه اوکراین را روز گذشته طراحی کرده است. عملیاتی که البته به نتیجه نرسیده و عمده آن به دست نیروی هوایی اوکراین دفع شده است. 

در گزارش‌های منتشر شده می‌خوانیم ۵۴ پهپاد در آسمان کیف به پرواز درآمده تا نقاط مختلف پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار دهد، اما ۵۲ فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده و در واقع موفق به انجام عملیات نشده است. 

این اتفاق تحسین زلنسکی را در پی داشته است. رئیس‌جمهور اوکراین تلاش نیروی دفاع هوایی کشورش را ستوده و آنها را قهرمان خطاب کرده است. تنها دو پهپاد روسیه به برخی سازه‌ها برخورد کرده که جان دو نفر را گرفته و سه مجروح برجا گذاشته است. این حمله باعث آسیب دیدن سقف و شکستن شیشه پنجره‌ها نیز شده است. 

حمله دیروز روسیه در کی‌یف، چهاردهمین حمله پهپادی این کشور در آسمان اوکراین و با وجود ۵۴ فروند هواپیمای بدون سرنشین یکی از سنگین‌ترین حملات برآورد شده است. به نظر می‌رسد روسیه پس از چراغ سبز آمریکا برای ارسال F-16‌ها به اوکراین این حمله البته ناکام را طراحی کرده است.

 

ایندیپندنت

مداخله کاخ سفید در پرونده خلبان افغان پناهجو در بریتانیا

حالا دیگر پای کاخ سفید هم به پرونده خلبان جنگی افغان که به بریتانیا پناه آورده، باز شده است. آمریکا هشدار می‌دهد اگر بریتانیا پرونده خلبان افغان پناهجو را نپذیرد، این کشور وارد ماجرا می‌شود، پرونده را بررسی می‌کند و به احتمال زیاد برای پذیرش او در ایالات متحده اقدام خواهد کرد.

مدت‌هاست بریتانیا در کنار دیگر برنامه‌‌ها و طرح‌های ضد مهاجرتی خود درگیر پرونده یک خلبان جنگی افغان است که بعد از بازگشت طالبان به افغانستان به صورت غیر قانونی وارد بریتانیا شده است. بریتانیا تصمیم دارد بر اساس طرح برخورد با مهاجران غیر قانونی موسوم به قایق‌های کوچک، این پناهجو را به رواندا بفرستد. در واکنش به این اقدام بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و هنری کمپینی راه انداخته اند که بریتانیا نباید این پناهجو را به رواندا بفرستد و باید پرونده پناهجویی او را بررسی کند و به او مجوز اقامت بدهد. 

حتی کاخ سفید هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در واقع در پرونده مهاجرتی یک پناهجوی غیرقانونی مداخله کرده است. بسیاری از فرماندهان نظامی بریتانیا و ناتو از این خلبان جنگی افغان با عنوان قهرمان یاد کرده و به بریتانیا تذکر داده اند او در دوران حضور نیروهای خارجی در افغانستان همواره کنار آنها علیه طالبان و تروریسم جنگیده و حالا مجبور به فرار و ورود غیر قانونی به بریتانیا شده است.

 

نشنال

اردوغان: از لطف میلیون‌ها شهروند برخوردار شدم

رجب طیب اردوغان پس از پایان دور دوم انتخابات و شمارش بیش از ۹۸ درصد آراء ادعا کرد پیروز شده و رئیس‌جمهور ترکیه باقی مانده است. او برای یک دوره پنج ساله دیگر زمام امور ترکیه را در دست می‌گیرد. 

اردوغان در طول دو دهه گذشته همواره رهبر سیاسی ترکیه بوده و برای ماندن در این سمت دست به هر کاری زده است. او انتخاب دوباره‌اش به عنوان رئیس‌جمهور را لطف میلیون‌ها شهروند ترکیه توصیف و از آنها تشکر کرده است.

پیش‌بینی می‌شد مشارکت مردمی پای صندوق‌های رای بالا باشد که به نسبت دور اول کمتر گزارش شده است. با این همه پس از پیروزی اردوغان هوادارانش در خیابان‌های شهرها مراسم جشن و پایکوبی برپا کردند.

اردوغان در دور دوم کمی بیشتر از ۵۲ درصد آرا‌ء را به خود اختصاص داد و رقیب سرسختش کلیچداراوغلو کمتر از ۴۸ درصد آراء را. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که ترکیه گرفتار تورم و مشکلات اقتصادی عدیده است. زلزله‌ای مهیب را پشت سر گذاشته و ویرانی‌های آن هنوز پابرجاست.

هواداران اردوغان انتظار دارند او موفق شود مشکلات اقتصادی کشورشان را برطرف کند و دوباره ترکیه را به یکی از قطب‌های اقتصادی در منطقه تبدیل کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها