|

کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق عراق به علت قطع گاز از جانب ایران

خبرگزاری رسمی عراق در گزارشی به کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق عراق به علت قطع گاز از جانب ایران پرداخته است.

کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق عراق به علت قطع گاز از جانب ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،ناس نیوز،البیان، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، الخلیج اونلاین.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق ،در گزارشی به کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق عراق به علت قطع گاز از جانب ایران  پرداخته است

 

البیان: 

تلاش های عربی برای گشایش غرب دربرابر سوریه

اقدام اخیر اتحادیه عرب برای بازگرداندن سوریه به کرسی خود، سازمان ملل را بر آن داشت تا تحرکات دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به پیامدهای بحران در سوریه و آغاز یک فرآیند صلح و پایان دادن به 12 سال درگیری افزایش دهد.

 این تحرکات سازمان ملل در زمانی است که روند ارتباط با دمشق به تدریج از سوی طرف های منطقه ای و بین المللی آغاز شده است.

تصمیم به تشکیل کمیته وزیران عرب برای ادامه گفت وگوی مستقیم با سوریه و شرکت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در نشست اتحادیه عرب در جده، اهمیت بازگشت گفت وگو درباره سوریه را از طریق تلاش طرف های فعال منطقه ای و بین المللی در پرونده سوریه نشان داد.

به گفته منابع آگاه، کشورهای عربی در تلاش اند تا اتحادیه اروپا را متقاعد به گشایش در برابر سوریه کنند، اما این موضوع مستلزم اتخاذ سیاست «اقدام در برابر اقدام» است.

طرح پیشنهادی اردن شاهد اقدام برای تغییر تدریجی رفتار دمشق در ازای مشوق‌هایی است که به دقت برای منافع ملت سوریه تنظیم می‌شود و هدف از آنها اجرای راه حل سیاسی و تلاش برای جلب حمایت روسیه است.

به موجب این طرح، هر پیشنهادی به حکومت سوریه با یک مطالبه همراه است که در آنها تمرکز اصلی بر مسائل انسانی با مشارکت مستقیم کشورهای عربی و رفع نگرانی درباره نبود نقش کشورهای عربی است.

 

الخلیج اونلاین: 

روسیه از بررسی عضویت عربستان در گروه بریکس خبر داد

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از بررسی موضوع پیوستن عربستان به ائتلاف «بریکس» خبر داد.

لاوروف پس از نشست شورای وزرای خارجه گروه بریکس به خبرنگاران گفت وزرای خارجه کشورهای بریکس پیش از این درباره موضوع پذیرش عربستان در این گروه گفت و گو کرده اند.

پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که موضوع افزایش اعضای بریکس در جریان نشست وزیران در کیپ تاون مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ریابکوف افزود: نامزدهای قوی زیادی برای پیوستن به بریکس وجود دارد و عربستان یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: ما بدون قید و شرط از نامزدی آنان حمایت می کنیم و هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا فرآیند پذیرش اعضای جدید به تاخیر نیفتد.

روز گذشته فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز پنج شنبه در حاشیه نشست وزیران اعضای بریکس دوستان در کیپ تاون جمهوری آفریقای جنوبی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار ابعاد دوستی و همکاری دو کشور و راه‌های ارتقا و توسعه آن در همه زمینه ها و نیز تحکیم کار دوجانبه و چندجانبه در مورد بسیاری از پرونده های مورد توجه مشترک بررسی شد.

در این دیدار، بن فرحان بر موضع عربستان در حمایت از تمام تلاش های منطقه ای و بین المللی با هدف یافتن راه حل سیاسی برای بحران روسیه و اوکراین تاکید کرد.

 

ناس نیوز: 

اختصاص یک میلیارد دلار برای توسعه سفارت امریکا در بیروت

سفارت امریکا در بیروت، در مقر خود در عوکر در شمال بیروت، در حال آماده سازی یک مرکز اطلاعاتی گسترده است که مساحتی بالغ بر 93 هزار متر مربع دارد.

یک پایگاه اطلاعاتی فرانسوی اعلام کرد که این مجتمع جدید حدود یک میلیارد دلار هزینه دارد و شامل بیمارستان، مرکز فنی، ساختمان های مسکونی و مرکزی برای جمع آوری اطلاعات برای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) است.

سفارت امریکا در حساب توییتر خود تصاویری از کار ساخت و ساز این مجتمع منتشر کرد که نشان می دهد عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان به همراه مدیر بخش عملیات ساختمانی وزارت امور خارجه امریکا در حال بازدید از این مکان هستند.

ولید فارس، کارشناس امور امریکا، گفت که سازمان اطلاعات امریکا به چنین پایگاهی در منطقه نیاز دارد تا تهدیدات امنیتی ایران و شبه نظامیان همکار با آن و همچنین سازمان های بنیادگرا علیه امریکا را رصد کند.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در سواحل مدیترانه یک موقعیت استراتژیک ممتاز است و توانایی بهتری برای ایجاد یک شبکه ارتباطی با نیروی دریایی امریکا فراهم می کند؛ از این رو، اطلاعات امریکا این امکان را دارد که منطقه وسیعی را از موقعیت خود در لبنان، از سواحل مدیترانه تا مرزهای پاکستان، تحت نظر داشته باشد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) : 

کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق عراق به علت قطع گاز از جانب ایران

وزارت برق عراق با تاکید بر کاهش صادرات 20 میلیون مترمکعبی گاز از سوی ایران، اعلام کرد که دولت به صورت دیپلماتیک برای پایان دادن به مشکل تاخیر در صادرات به دلیل تحریم های امریکا علیه تهران اقدام می کند.

 احمد موسی سخنگوی این وزارتخانه گفت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه ایستگاه های تبدیل برق فشار قوی برای انرژی الکتریکی را در نیروگاه های القدس و الرشید افتتاح کرد. 

وی افزود: نخست وزیر برای موضوع برق اولویت و اهمیت زیادی قائل است و با پیگیری های روزانه و میدانی بر آن نظارت می کند.

موسی با توجه به کاهش ساعات تامین برق، توضیح داد: دلیل این موضوع قطعی گاز ایران به سراسر منطقه جنوبی به میزان 10 میلیون مترمکعب است که نیروگاه های گازی الرمیله و نجف از این امر متاثر شده و فعالیت ایستگاه خورالزبیر در بصره متوقف شده است.

وی ادامه داد: ما همچنین از توقف 10 میلیون مترمکعبی گاز ایران به منطقه مرکزی غافلگیر شدیم که این توقف در صادرات گاز به معنای کاهش 20 میلیون مترمکعبی در مرکز و جنوب کشور است و در نتیجه 5 هزار مگاوات از تولید برق کاهش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها