|

کاخ سفید و نمایندگان به توافق نزدیک شدند؟

از مذاکرات و گفت و گوهای روز پنجشنبه بایدن و قانون‌گذاران جمهوریخواه خانه چنین بر می‌آید که توافق نزدیک است و طرفین می‌توانند از نکول احتمالی جلوگیری کنند.

کاخ سفید و نمایندگان به توافق نزدیک شدند؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

مذاکرات کاخ سفید و نمایندگان جمهوریخواه در مجلس برای رسیدن به توافق و ممانعت از نکول دولت مهم‌ترین سوژه رسانه‌های آمریکایی است. حتی برخی رسانه‌های خاورمیانه‌ای هم به این موضوع اشاره کرده اند. واقعیت این است آمریکا نقش عمده‌ای در بازارهای جهانی دارد. چشم همه دنبال‌کنندگان ماجرا به عصر جمعه است. شاید توافق افزایش سقف بدهی و کاهش هزینه‌ها صورت بگیرد و مانع نکول دولت آمریکا شود. 

برای بریتانیایی‌ها اظهارنظرها و برنامه‌های ضدمهاجرتی وزیر کشور همچنان مهم‌ترین موضوع است. برخی از این رسانه‌ها موفق شده اند به اسناد و مدارک لایحه ضد مهاجرتی جدید وزیر کشور دست پیدا کنند و در صفحه اول روزنامه‌ها از آن بگویند. دستگیری راننده‌ای که خودروی خود را به دروازه ورودی داونینگ استریت لندن کوبیده هم موضوع دیگر در صفحه اول این رسانه‌هاست. داونینگ استریت خیابانی است در لندن که دفتر نخست‌وزیری و خزانه‌داری در آن مستقر است و اعضای کابینه زیاد در آن رفت و آمد می‌کنند. 

عدم توافق کاخ سفید و مجلس نمایندگان آمریکا در برخی از روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم پوشش داده شده است. از آن گذشته سودان همچنان موضوع نخست در این روزنامه‌هاست. همکاری میان امارات و هوش مصنوعی گوگل با هدف ارتقای عبور و مرور خودروها و کاهش توقف آنها در سطح شهر و دستورالعمل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی   از دیگر مواردی است که در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

نیویورک تایمز

کاخ سفید و نمایندگان به توافق نزدیک شدند؟

از مذاکرات و گفت و گوهای روز پنجشنبه بایدن و قانون‌گذاران جمهوریخواه خانه چنین بر می‌آید که توافق نزدیک است و طرفین می‌توانند از نکول احتمالی جلوگیری کنند. 

گزارش‌های منتشر شده از مذاکرات اخیر طرفین می‌گوید دولت و مجلس نمایندگان تا حد زیادی سر مسئله افزایش سقف بدهی و البتهکاهش هزینه‌ها به توافق نزدیک شده اند. البته که تعطیلات آخر هفته مجلس فرا رسیده است، اما گفته شده اگر توافق قطعی شد نمایندگان برای رای‌گیری و پایان ماجرا فراخوانده می‌شوند. چشم‌ها به عصر جمعه است.

تمام هم و غم کاخ سفید و نمایندگان این است که مانع نکول ایالات متحده شوند. آنها تا اول ماه ژوئن وقت دارند. اگر دولت نتواند بدهی خود را تسویه کند و به قراردادهایش در طرح‌ها و لایحه‌ها پایبند بماند، نه تنها بازارهای داخلی آمریکا که اقتصاد جهانی بحران عظیمی را تجربه خواهد کرد. 

برخی از آگاهان نسبت به مذاکرات می‌گویند نمایندگان و دولت پذیرفته اند به مدت دو سال سقف بدهی به بیش از ۳۱ تریلیون دلار برسد، اما از سوی دیگر دولت هزینه برخی اقلام را کاهش دهد. با همه این حرف‌ها که برآیند مذاکرات مثبت است، کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید موضوع به این راحتی نیست و ما این را می‌دانیم. هنوز به توافق نرسیده ایم. شاید عصر جمعه این اتفاق بیفتد.

 

گاردین

لایحه بریورمن؛ اخراج ماهیانه ۳ هزار پناهجو!

اسناد و مدارکی به دست روزنامه گاردین رسیده که جزییات لایحه ضد مهاجرتی وزیر کشور را فاش می‌کند. این وزارتخانه تا امروز درباره جزییات برنامه ضد مهاجرتی خود اظهار نظر نکرده است. 

بر اساس مدارک به دست آمده وزات کشور بریتانیا می‌تواند ماهانه سه هزار پناهجوی غیرقانونی را دستگیر و از کشور اخراج کند. لایحه ضد مهاجرتی دولت چندان به مذاق نمایندگان محافظه‌کار هم‌حزبی سوناک خوش نیامده است. آنها این میزان تقابل با مهاجرت را در کابینه سوناک بر نمی‌تابند. 

لایحه ضد مهاجرتی خانم سوئلا بریورمن، وزیر کشور بریتانیا همچنین هر گونه اقدام قانونی بر خلاف این برنامه را فلج می‌کند و مانع از اعطای کمک‌های مالی قانونی در بخش استخدام وکیل و پرداخت هزینه‌ها در این زمینه خواهد شد. 

این لایحه به صراحت می‌گویند آن‌ دسته از مهاجران غیر قانونی که وارد خاک بریتانیا می‌شوند، اجازه نخواهند داشت برای پناهجویی و ماندن در این کشور اقدام کنند. آنها یا به کشور خود تحویل داده می‌شوند و یا باید به کشور سوم مثل رواندا بروند. 

 

عرب نیوز

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری عربستان در عراق

صندوق عمومی سرمایه‌گذاری سعودی بخش جدیدی در زمینه همکاری با عراق راه‌اندازی کرده است. این بخش به دولت سعودی اجازه می‌دهد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق کشف و برای آن اقدام شود. 

این صندوق در زمینه‌های صنعت کشاورزی، معدن، زیرساخت‌ها، مسکن و توسعه خدمات رفاهی در عراق سرمایه‌گذاری و کمک خواهد کرد. ارزش سرمایه‌گذاری این صندوق در عراق در گام اول سه میلیارد دلار خواهد بود. 

سرمایه‌گذاری در عراق بخشی از فعالیت‌های گسترده منطقه‌ای صندوق ثروت عمومی عربستان است که در کشورهای دیگر مثل مصر، بحرین، اردن، سودان و عمان هم فعال بوده است. دولت سعودی می‌خواهد تا سقف ۲۴ میلیارد دلار این فعالیت‌‌ها را گسترش دهد. 

در ادامه این فعالیت‌ها آرامکو و یا همان شرکت ملی نفت و گاز عربستان نیز بخشی از پروژه‌های گازی را در عراق به عهده خواهد گرفت. هدف از این همکاری تولید روزانه ۴۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در یکی از میدان‌های گازی عراق است. 

عربستان به صندوق ثروت عمومی و فعالیت‌های اقتصادی آن خاصه در زمینه سرمایه‌گذاری منطقه‌ای با هدف تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ نگاه می‌کند. آنها می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد خود را از نفت و سوخت‌های فسیلی جدا کنند و در دیگر زمینه‌ها توان خود را گسترش دهند.

 

نشنال

جنگ سودان به راه حل آفریقایی نیاز دارد

نماینده اتحادیه اروپا در گفت و گو با روزنامه نشنال به موضوع سودان و تنش‌های اخیر این کشور واکنش نشان داده است. خانم آنت وبر معتقد است جنگ در سودان باید به دست آفریقا به پایان برسد. 

این دیپلمات اروپایی می‌گوید طرفین تنش و درگیری در سودان در مرحله اول باید به همین آتش‌بس موجود پایبند باشند و آن را تحکیم کنند. در مرحله دوم باید راهرویی امن برای کمک‌رسانی به شهروندان این کشور بگشایند و مانع از بروز بحران بزرگتر شوند. این اتفاقات باید با نظارت یک جبهه متحد آفریقایی صورت بگیرد. 

خانم وبر به طور کل معتقد است آفریقایی‌ها باید زمام امور را به دست بگیرند و برای رهایی سودان از این وضعیت چاره‌ای بیاندیشند. نگاه نماینده اروپا به آتش‌بس یک هفته‌ای سودان که با میانجی‌گری عربستان و آمریکا برقرار شده، مثبت است. او می‌گوید به نسبت قبل آرامش بیشتری بر فضا حاکم است. 

این دیپلمات اروپایی تاکید می‌کند با همه این حرف‌ها اما اتحادیه آفریقا باید پا پیش بگذارد و کار را دست بگیرد. آنها باید حضور فعالی در این زمینه داشته باشند و برای سودان کاری بکنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها