|

پایان ماراتن؛ توافق دو حزبی بر سر سقف بدهی

بالاخره دود سفید توافق از محل مذاکرات رئیس مجلس نمایندگان و کاخ سفید بلند شد. پیش‌بینی‌ها درست درآمد.

پایان ماراتن؛ توافق دو حزبی بر سر سقف بدهی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

توافق برای افزایش سقف بدهی و کاهش هزینه‌های دولت میان کاخ سفید و خانه نمایندگان خبرهای اوکراین را در رسانه‌های آمریکایی به حاشیه رانده است. این خبر می‌تواند تا تصویب یا عدم تصویب نهایی در کنگره، آرامشی نسبی در بازارهای جهانی به وجود بیاورد. روزنامه‌های آمریکایی به جشنواره سینمایی کن در فرانسه و برندگان هم توجه نشان داده اند. 

برای روزنامه‌های چاپ بریتانیا زنگ خطر بحران اقتصادی اهمیت دارد. در کنار آن حواشی و اخبار و تحلیل مربوط به روز پایانی مسابقات لیگ برتر جزیره که امروز برگزار می‌شود، همچنین رازهای موفقیت سریالی به نام ساکسشن ( جانشینی ) و مسائلی از این دست اهمیت دارد. البته در این رسانه‌ها خبر توافق دو حزبی در آمریکا برای ممانعت از نکول هم جایگاه خود را دارد. 

در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری ترکیه و برخی مسائل سودان در صدر اخبار است. برخی دیگر به ۱۰۰ سالگی کسینجر وزیر خارجه سالهای دور آمریکا و البته حضور مداوم او در امر سیاست خارجه و مشاوره برای دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات در همه این سالها توجه کرده اند. حواشی استفاده از گیت الکترونیک در فرودگاه‌های بریتانیا و رونمایی از پروژه حمل و نقل عراق هم موضوعات دیگری هستند که در صفحه اول این رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

 

نیویورک تایمز

پایان ماراتن؛ توافق دو حزبی بر سر سقف بدهی

بالاخره دود سفید توافق از محل مذاکرات رئیس مجلس نمایندگان و کاخ سفید بلند شد. پیش‌بینی‌ها درست درآمد. کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوریخواه مجلس پذیرفت با افزایش دو ساله سقف بدهی کنار بیاید و از سوی دیگر کاخ سفید هم تضمین داد برخی هزینه‌های دولتی را کاهش دهد تا بدین ترتیب از نکول دولتی ایالات متحده جلوگیری کنند. 

البته که هنوز ماجرا به کلی تمام نشده است. حالا نوبت کنگره است که این توافق را تصویب بکند یا نه. کنگره ایالات متحده تا روز پنجم ژوئن وقت دارد این پرونده را بررسی کند و نظر نهایی خود را با تصویب یا عدم تصویب به گوش همگان برساند. 

گمانه‌زنی‌ها می‌گوید کنگره به این راحتی از کنار توافق دو حزبی دولت و مجلس نمایندگان نمی‌گذرد. تعداد زیادی از نمایندگان افراطی دست راستی در کنگره منتظر تسویه حساب و شورش علیه کاخ سفید هستند. 

با این حساب به نظر می‌رسد یک ماراتن دیگر در انتظار دولت ایالات متحده باشد. سایه نکول و ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی بر سر کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری بسیار سنگین است. خانم یلن، وزیر خزانه‌داری خیلی پیشتر اعلام کرده بود نقدینگی تا روز اول ژوئن در خزانه به صفر می‌رسد و دولت با پرداخت‌ها مشکل خواهد داشت. 

 

خلیج تایمز

رونمایی عراق از پروژه اتصال خط آهن به اروپا

دولت عراق می‌خواهد در پی این است از یک سو در زمینه حمل و نقل به قطب منطقه تبدیل شود و از سوی دیگر جاده‌ها و خط آهن این کشور به اروپا متصل شود. این هدف بزرگی برای دولت عراق در صنعت حمل و نقل است. 

آنها برای تحقق این هدف به تازگی از پروژه‌ای رونمایی کرده اند که مسیرهای ریلی کشورهای حوزه خلیج فارس را هم به اروپا و بالعکس متصل می‌کند. عراق در مرکز این ارتباط است و برای راه‌اندازی پروژه ۱۷ میلیارد دلار در نظر گرفته است. 

نام این پروژه مسیر توسعه است. با اجرایی شدن این پروژه که تمام طول کشور عراق را در بر می‌گیرد، این کشور در شمال به خطوط ریلی ترکیه متصل می‌شود و در جنوب به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس. این گام نخست پروژه مسیر توسعه است. 

آقای سودانی نخست‌وزیر عراق در کنفرانسی درباره گسترش صنعت حمل و نقل که با حضور نمایندگانی از ایران، عمان، کویت، اردن، قطر، عربستان، امارات و سوریه برگزار شده، از این پروژه رونمایی و بر جاه‌طلبی عراق را در زمینه صنعت حمل و نقل تاکید کرده است. 

مسیر ریلی عراق از جنوب تا شمال شامل احداث ۱۵ ایستگاه از جمله در شهرهای بصره، بغداد، موصل تا مرکز ترکیه است. برآوردهای دولت عراق و کارشناسان آنها این است که پروژه مسیر توسعه از سه تا پنج سال کامل شود و به پایان برسد.

 

گاردین

بحران اقتصادی بریتانیا پیش از انتخابات آتی

زنگ خطر رکود و بحران اقتصادی برای ریشی سوناک به صدا درآمده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بریتانیا در سال ۲۰۲۴ با بحرانی عظیم در اقتصاد مواجه شود و تورم بالا باعث شود نرخ بهره به بیش از ۵ درصد برسد. 

افزایش نرخ بهره و همچنین تورم افسار گسیخته ادامه پرداخت اقساط را برای آنها که وام مسکن گرفته اند بیش از پیش سخت خواهد کرد و این خود مشکلی دیگر در اقتصاد خواهد بود. کارشناسان معتقدند بانک مرکزی بریتانیا برای جلوگیری از بروز تورم افسارگسیخته چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره نخواهد داشت. 

به نظر می‌رسد انتخابات عمومی و سراسری بریتانیا در ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار شود ( مگر انتخاباتی زودهنگام رخ دهد ). رکود و بحران اقتصادی پیش‌بینی شده از سوی کارشناسان می‌تواند سرنوشت سیاسی بریتانیا را تغییر دهد. مگر تا آن زمان سوناک بتواند راه حلی غیر از افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم به کار بگیرد.

افزایش هزینه‌های زندگی و بحران رفاه در بریتانیا پس از پایان دوران پاندمی پیش از پیش نمودار شد. حمله روسیه به اوکراین و التهاب در بازار انرژی هم به این بحران دامن زد و باعث شد اوضاع بدتر شود. 

 

عرب نیوز

دور آخر؛ اردوغان هوادارانش را فراخواند

روز تاریخی دیگری در انتظار ترکیه است. امروز جمعیت رای‌دهندگان این کشور پای صندوق‌ انتخابات می‌روند تا تکلیف ریاست‌جمهوری را روشن کنند. زور هیچ‌کدام از نامزدها در دور اول نرسید و کار تمام نشد. 

اما اردوغان رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه از هوادارانش خواسته این بار کار را یک‌سره کنند و پیروزی را جشن بگیرند. از آن طرف هم قلیچ‌داراوغلو که از سوی ائتلاف مخالفان حاکمیت پشتیبانی می‌شود، وعده داده است ترکیه را از چاه سیاه بیرون خواهد کشید. اشاره قلیچ‌داراوغلو به اوضاع اقتصادی نابه‌سامان ترکیه است. او گفته این آخرین راه خروج ترکیه از چاه سیاه است.

نکته مهم که چندی پیش رخ داد حرکت سینان اوغان دیگر نامزد دور اول انتخابات است که به نفع اردوغان حرکت کرد و از هوادارانش خواست در دور دوم آراء خود را به نام اردوغان بنویسند. او در دور اول ۵ درصد از سبد آراء را به خود اختصاص داد. پنج درصدی که اگر به سبد اردوغان ریخته شود، شاید کلید «جمهور باشکان لیغی» را به نام او بزنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها